ANAF monitorizează comerțul online
În ultimele săptămâni, inspectorii ANAF au început să trimită notificări persoanelor care vând produse pe platformele online, inclusiv pe rețelele de socializare, pentru a verifica dacă aceștia respectă legislația fiscală, potrivit stirileprotv.
Autoritățile urmăresc, în special, activitățile comercianților care nu au înregistrat firme, dar și pe cei care nu plătesc taxele și impozitele datorate.
Conform declarațiilor expertului fiscal Adrian Bența, dacă o persoană vinde produse în mod ocazional, fără a obține un venit constant, nu este necesară înregistrarea în Registrul Comerțului sau la ANAF.
În schimb, în cazul în care acea persoană devine un comerciant constant – de exemplu, cumpără produse en-gros și le vinde cu profit – aceasta trebuie să se autorizeze ca întreprinzător și să își plătească impozitele și contribuțiile sociale obligatorii.
![anaf](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/08/anaf-e1725912897488.jpg)
ANAF a trimis peste 11.000 de notificări vânzătorilor
Inspectorii ANAF nu doar că monitorizează vânzările efective, ci se uită și la comentariile postate pe anunțurile de pe conturile de socializare, trimițând avertismente către vânzători.
De asemenea, persoanele care vând produse de înfrumusețare prin intermediul unor cataloage de promovare nu scapă de atenția autorităților, iar cei care fac comenzi online repetate și le returnează nu sunt în niciun caz datori la ANAF.
Până acum, ANAF a trimis peste 11.000 de notificări vânzătorilor care au încasat între 50.000 și 300.000 de lei.
De asemenea, au fost depistați și comercianți nedeclarați cu venituri semnificativ mai mari, unele cazuri depășind 10.000.000 de lei (aproximativ 2 milioane de euro). Aceștia au fost identificați cu ajutorul datelor obținute de la firmele de curierat, care transmit informații despre expeditori și destinatari.
![bani](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/bani-2-e1738840487156.jpg)
Autoritățile au acces la informațiile curierilor
Cornel Morcov, reprezentant al unei firme de curierat, a menționat că autoritățile au acces la informațiile curierilor, iar în cazul în care identifică expeditori care trimiteau mai multe colete ramburs, acestea pot fi investigate pentru a depista afaceri nedeclarate.
Totodată, prin declarația 395, Fiscul primește informații detaliate despre transporturi, inclusiv valoarea produsului, numele expeditorului și al destinatarului, precum și codul de identificare fiscală.
În prezent, mai mult de 60% din coletele livrate zilnic provin de la furnizori din România și sunt cu plata ramburs.
Curierii au dreptul să încaseze de la persoanele fizice maximum 10.000 de lei, în timp ce plățile în numerar pentru persoanele juridice pot ajunge la jumătate din această sumă.
Aceste măsuri reflectă intensificarea controalelor autorităților fiscale asupra comerțului online, în special în contextul creșterii numărului de vânzători și tranzacții online.
Vânzătorii trebuie să fie atenți la obligațiile lor fiscale, iar clienții care efectuează comenzi frecvente și returnează produsele nu vor avea de plătit taxe suplimentare.