Statul umbla la buzunarele marilor monopoluri

Executivul are in vedere un nou mod de stabilire a preturilor si tarifelor produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural. Este vorba de energia electrica si termica, transportul prin conducte magistrale al petrolului, transportul si distributia gazelor naturale, transportul de calatori, transportul fluvial, serviciile publice de transport rutier si pe caile navigabile care beneficiaza de subventii, serviciile postale, apa bruta,

Executivul are in vedere un nou mod de stabilire a preturilor si tarifelor produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural. Este vorba de energia electrica si termica, transportul prin conducte magistrale al petrolului, transportul si distributia gazelor naturale, transportul de calatori, transportul fluvial, serviciile publice de transport rutier si pe caile navigabile care beneficiaza de subventii, serviciile postale, apa bruta, apa potabila si canalizare, medicamentele de uz uman din productia interna si serviciile operatorului national de telefonie fixa. In situatia in care cabinetul Isarescu promoveaza, prin ordonanta de urgenta, noile principii de tarifare, cel putin doua dintre serviciile mai sus enumerate pot da nastere unor situatii delicate. Este vorba despre RomTelecom si Regia Generala de Apa Bucuresti.
Factorul K va ieftini nota de plata a consumatorilor
Licitarea concesiunii serviciilor de apa si canalizare din Bucuresti, afacere de cel putin un miliard de dolari, se apropie vertiginos. Investitorii cunosc deja clauza contractuala referitoare la formula de ajustare tarifara, formula de altfel discutata cu concesionarul si aprobata de Oficiul Concurentei. „Ajustarea tarifului la apa potabila si canalizare se produce automat, in functie de inflatie si deprecierea monetara”, declara dr. ing. Mircea Valentin Macri, director al Departamentului de strategie si reforma al RGAB. Numai ca noua formula de calcul, propusa spre avizare Guvernului in proiectul de ordonanta de urgenta, are in vedere un singur parametru de ajustare. Stabileste, de asemenea, o limita maxima de tarif, calculata ca produs intre modificarea parametrului de ajustare si un coeficient de diminuare K. Hotarat anual de guvern, K este functie de inflatia prognozata si de programele de restructurare. Pe scurt, restrictiile tarifare ce ar urma sa intre in vigoare contravin clauzei de pret din contractul de concesiune. Mircea Valentin Macri intrevede deja o situatie deloc pe placul investitorilor, fie ei romani sau straini: „Intotdeauna prognozele guvernamentale referitoare la inflatie facute la inceputul anului sunt foarte optimiste, iar pe parcurs se adevereste ca estimarea a fost cu mult subevaluata. In conditiile aplicarii noilor principii, se profileaza pierderi importante pentru investitorii obligati sa-si stabileasca tarifele in functie de un parametru nerealist”. Pe de alta parte, o eventuala renegociere a clauzei referitoare la tarif nu ar face decat sa confirme faima Romaniei, de tara cu capricii legislative imprevizibile si riscante pentru investitori.
Proiectul aflat pe masa Executivului aduce vesti proaste si pentru RomTelecom. Se pune problema modificarii HG nr. 670/1998 prin care operatorul national de telefonie fixa isi stabileste tarifele, cu de la sine putere, fara a depinde in vreun fel de avizul Oficiului Concurentei. Compania va fi obligata sa se decida asupra parametrului de ajustare folosit in formula de calcul tarifar (acum practica doi parametri, plus un coeficient de multiplicare X). Acest coeficient nu va mai fi adunat la tarif, ci scazut, iar luarea retroactiva in calcul a cresterilor de pret neaplicate in cazul unor etape de ajustare va fi interzisa. Cu tarifele astfel calculate, RomTelecom va fi din nou obligat sa treaca pe la Oficiul Concurentei, pentru aprobare.
Discutarea in Guvern a ordonantei de urgenta ce ar urma sa faca toate aceste transformari radicale se amana deja de trei saptamani. Desi expresie a unui acord de principiu intre ministerele direct implicate, sindicate, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei, decizia finala se lasa asteptata. Intre timp, pe ultima suta de metri, toti cei vizati se grabesc sa mai dea un tun pe spinarea consumatorilor.