Copiii de scoala, familiile cu venituri mici, pensionarii, somerii, toti vor avea ceva bani de primit. Asa spune „Programul social pe perioada 2002 – 2003”. Mai concret, Guvernul sustine ca anul acesta si in 2003 va reusi sa creasca venitul minim lunar garantat, sa subventioneze populatia pentru plata cheltuielilor de incalzire in perioada de iarna, sa subventioneze familiile cu venituri reduse, sa mareasca pensiile, sa creasca salariul minim brut pe tara, sa dea bani bugetarilor peste rata inflatiei, sa creasca alocatiile pentru copii si, in fine, sa stimuleze forta de munca si sa reduca somajul. In total, statul ar trebui sa dea de la buget sau de la bugetul asigurarilor sociale aproximativ 26.000 de miliarde de lei. Prea frumos pentru a fi adevarat!
Trebuie sa fii orb pentru a nu vedea ca saracia este o problema a Romaniei de astazi. Statisticile guvernamentale, chiar daca destul de zgarcite cu informatiile concrete, au calculat ca exista aproximativ 6,5 milioane de persoane sarace. Catalin Zamfir, consilierul primului-ministru, defineste astfel saracia celor 6,5 milioane de romani: acestia sunt nevoiti sa se limiteze la a-si plati intretinerea locuintei si la un consum alimentar zilnic de aproximativ 2.500 de calorii. Ei nu-si pot permite sa-si cumpere produse electrocasnice sau alte bunuri necesare.
Avem o problema – saracia – pentru care Guvernul incearca sa gaseasca o rezolvare. Care ar fi insa solutiile? Se subventioneaza saracia si daca da, intre ce limite? Este posibila imbinarea unei politici sociale cu una de constrangeri bugetare? Acordarea de ajutoare de stat nu va incuraja o politica de discriminare intre categorii de populatie si intre diverse ramuri economice? Guvernul pare a fi scapat de dileme si a ales hotarat calea subventiilor. Aproape ca nu exista pagina din „Programul social” care sa nu promita bani (imprumuturi sau subventii). In afara de cele numite la inceputul textului, merita transcrise si prevederile care apar mai departe in text. Iata-le: locuitorii din Muntii Apuseni vor avea reduceri cu 50% a tarifului la cumpararea de masa lemnoasa; anul acesta, Societatea Nationala de Imbunatatiri Funciare va primi suplimentar subventii in valoare de 750 mld. lei, iar Asociatiile Utilizatorilor de Apa pentru Irigatii vor primi subventii de 60 mld. lei; pentru sustinerea crescatorilor de animale, Ministerul Agriculturii va da 3.090 mld. lei, iar fermierii privati vor primi 200 mld. lei; pentru asigurarea de seminte certificate, bugetul va mai plati 1.092 mld. lei; pentru ajutorarea populatiei, Regia Nationala a Padurilor va pune la dispozitie 2,5 mil. m.c. masa lemnoasa la un pret mediu de 300.000 lei/ m.c.; chiriasii locuintelor sociale vor plati numai 10% din venitul lunar net pe familie, adica mai nimic. Restul va achita, evident, statul; locuintele sociale se vor construi cu banii luati dintr-un credit extern in valoare de 43,2 milioane dolari, iar bugetul da si el 30 mld. lei; locuintele pentru tineri se mai acorda pe baza unui alt imprumut: 1.000 mld. lei; pentru transportul elevilor vor fi achizitionate 195 de microbuze de la ARO Campulung. In felul acesta, statul mai salveaza o intreprindere, care este tot cu capital de stat. Nota de plata? 100 mld. lei anul acesta si tot cam pe atat anul viitor; rechizite gratuite de 400 mld. lei (in doi ani); reabilitarea scolilor se va face cu 30 milioane dolari din bani de la buget si de la Banca Mondiala; 234 mld. lei pentru taberele scolare gratuite; burse pentru studentii din mediul rural; cornuri si lapte pentru 1.000 de elevi. Costuri: 7.000 lei/elev; lista medicamentelor gratuite (pentru bolnavi, dar platite, totusi, de la buget) se va mari. Pana la jumatatea anului viitor se vor cheltui, in felul acesta, 6.550 mld. lei; Termoelectrica va asigura, cu prioritate, agentul termic pentru spitale; va creste numarul de magazine in sistem „economat” si vor aparea magazine de intreprindere care vor vinde la preturi mici, fara adaos comercial (de ce si cum s-ar putea intampla acest lucru este mai greu de spus); pentru ca totul sa atinga apogeul, programul prevede ca din bugetul asigurarilor sociale sa se acorde credite cu o dobanda intre 25 si 50% din dobanda de referinta a Bancii Nationale (nu se stie cine va beneficia de imprumuturile de acest tip, se stie doar ca se vor da in functie de rata somajului din judet).
In spatele acestui pachet consistent adresat categoriilor defavorizate se ascund cateva riscuri. In primul rand, este usor de remarcat ca asa-numitele masuri active (prin care se creeaza locuri de munca) sunt slab subventionate. In al doilea rand, programele guvernamentale se vor derula printr-o serie de companii. Riscul este acela ca firmele sa fie agreate din punct de vedere politic sau sa aiba capital de stat. In fine, in aceste conditii este aproape indecent sa mai afirmi ca faci parte din subtirea „clasa de mijloc” romaneasca.     

Principalele elemente ale programului social 2002 – 2003

· venitul minim lunar garantat va fi indexat cu 17%, incepand cu 1 ianuarie 2003.
Efort financiar: 1.273 mld. lei, in anul 2003; vor beneficia aproximativ 590.000 de oameni.
· subventii pentru intreaga populatie pentru energia termica (subventia va fi calculata ca diferenta intre pretul de productie si pretul national de referinta, care este de 800.000 lei/ Gcal.).
Efort financiar: 4.780 mld. lei (in anul 2002), din care 2.150 mld. lei de la bugetul de stat si 2.630 mld.lei de la la bugetele locale.
· pentru familiile cu venituri reduse se vor acorda, in continuare, ajutoare pentru incalzirea locuintelor cu gaze naturale, in functie de venitul mediu lunar.
Pensii
· continuarea recorelarii pensiilor si a indexarii lor; in anul 2003, vor beneficia aproximativ 2,2 milioane de pensionari din sistemul de stat si aproximativ 400.000 agricultori.
· pensia medie neta va creste de la 2.176.075 lei (in decembrie 2002) la 2.777.651 lei (in decembrie 2003).
· tichete de calatorie cu reducere pentru pensionari.
Efort financiar: 225 mld. lei.
· bilete de tratament subventionate de la bugetul asigurarilor sociale.
Efort financiar: 1.850 mld. lei.
Salarii
· salariul de baza minim brut pe tara va creste, de la 1 ianuarie 2003, la 2,5 mil. lei (in prezent este de 1,75 mil. lei)
· salariile personalului bugetar vor creste, in trimestrul IV 2002, cu 12%.
Alocatii pentru copii
· incepand cu iulie 2003, alocatia va fi de 210.000 lei/copil (acum alocatia este de 180.000/luna/copil).
Efort financiar: 1.760 mld. lei.
somaj si ocuparea fortei de munca
· stimularea angajatorilor pentru incadrarea in programul de ocupare temporara a fortei de munca pentru executarea de lucrari si activitati de interes pentru comunitatile locale in perioada sezonului rece (noiembrie – martie).
Efort financiar: 56 mld. lei, in anul 2002, si 120 mld. lei, in anul 2003.