CNADNR a primit deja, de la firma Fresia din Italia, primele trei utilaje – două autofreze, una de capacitate mare, de 5.000 de tone/oră, iar alta de capacitate medie, de 3.500 de tone/oră – şi o şenilată, respectiv un vehicul echipate pentru intervenţii speciale pe timp de iarnă, care permite deplasarea rapidă în ciuda blocajelor cauzate de viscol, în vederea acordării de ajutor, inclusiv medical, persoanelor blocate în propriile autoturisme.

"Compania are 86 de autofreze vechi de tip sovietic marca Zil şi Ural din anii '60 – '70 care au capacitate de 1.200 tone/oră. Autofrezele pe care le-am achiziţionat acum – cea de capacitate medie are 3.500 tone/oră, iar cealaltă, de capacitate mare, are 5.000 tone/oră. Până la finele anului, mai precis până în octombrie 2015, vor fi livrate 100 de autofreze, 69 de capacitate medie, iar 31 de capacitate mare", a declarat, miercuri, şeful Direcţiei Întreţinere Drumuri Naţionale şi Autostrăzi din CNADNR, Florin Dascălu.

Potrivit acestuia, utilajele vor fi livrate şi vor staţiona în zonele în care au fost probleme în anii trecuţi, respectiv autostrada A2, de la Bucureşti până la Constanţa, în zona Buzău, şi în zona autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, însă vor ajunge şi în restul ţării, la toate regionalele. Din totalul de 100 de utilaje, 23 vor rămâne la Regionala Bucureşti, restul vor fi distribuite în ţară.

Citiți și:

CNADNR se pregătește pentru iarna următoare. Cum arată noile utilaje de deszăpezire

"Pe Transalpina va pleca autofreza de capacitate medie, pe care am primit-o, iar cea mare va pleca pe A2, la Lehliu, împreună cu şenilatul. Acest transportor – vor fi şapte – este achiziţionat pentru salvarea de vieţi omeneşti. Are un detector cu camere infraroşii care detectează pe o rază de 300 de metri şi la o adâncime de cinci metri orice corp uman aflat în zăpadă. Şenilatele au motoare Mercedes şi sunt dotate cu truse de ajutor. Remorca din spate poate asigura transportul a nouă pasageri'', a explicat Dascălu.

El a precizat că CNADNR urmăreşte să asigure într-o proporţie cât mai mare întreţinerea pe timp de iarnă a drumurilor şi să apeleze cât mai puţin posibil la firmele de deszăpezire, din cauza diverselor probleme. În prezent, CNADNR asigură deszăpezirea în proporţie de 20% cu utilajele proprii şi 80% cu utilaje închiriate. Cu această flotă de 100 de autofreze se va diminua spre 60% procentajul de lucrări pe care le execută firmele private, iar investiţia va fi amortizată în circa 10 ani.

"Interesul nostru – având în vedere că anul trecut am reziliat o serie de contracte din cauză că diverse firme au intrat în insolvenţă şi a trebuit să asigurăm noi (deszăpezirea – n. r.) – este să evităm asemenea situaţii şi vom căuta să ne dotăm cât mai mult cu utilaje, ca să asigurăm noi măcar activitatea de iarnă. Avem personal cei care lucrau pe autofrezele vechi şi CNADNR mai angajează încă 457 de persoane inclusiv pentru întreţinere şi încercăm să ne specializăm. Vrem să limităm, să nu mai depindem de ei. Anul trecut am reziliat vreo nouă sau zece contracte pentru că ei au cerut sau au intrat în insolvenţă. La secţia Craiova şi la Galaţi nu am avut ofertă", a precizat reprezentantul CNADNR.

În acest context, Florin Dascălu a spus că CNADNR are în pregătire un nou proiect în valoare de 50 de milioane de euro tot pentru achiziţia de utilaje pentru iarnă.

Citiți și:

CNADNR se pregătește pentru iarna următoare. Cum arată noile utilaje de deszăpezire

"Vom cumpăra autobasculante cu lamă şi răspânditor, vreo 251, pentru drumurile naţionale, încărcătoare separat pentru drumuri naţionale şi autostrăzi, buldoexcavatoare, deci utilaje pentru întreţinerea de iarnă. Tot pe fonduri europene (ca şi primul contract – n. r.). Cu aceste utilaje noi, nu se vor mai închide autostrăzile. Cu acestea de 26 şi 50 de milioane de euro, adică 76, eu zic că nu", a dat asigurări directorul din CNADNR.

Cu noile autofreze, zăpada va fi aruncată până la o distanţă de maximum 35 de metri.

"Ca şi caracteristici, motorul la autofreza mare este de 500 de cai putere, iar la cea medie de 400 de CP. Consumul, spre deosebire de autofrezele vechi, unde aveam un 80 litri pe oră, acestea noi au 20-25 litri pe oră. Deci, un consum mult mai mic şi o productivitate de 4-5 ori mai mare. Am făcut un calcul. De exemplu, Autostrada A2, de la Bucureşti la Constanţa, 205 kilometri, dacă autostrada ar fi plină de zăpadă cu o grosime de 1,5 metri, cu autofrezele mari va fi deszăpezită complet în 8,4 ore", a adăugat Dascălu.

În luna mai 2014, CNADNR a demarat procedurile de achiziţie publică pentru 100 de autofreze de zăpadă şi şapte vehicule speciale de intervenţie, pe fonduri europene FEDR. Din cele 100 de autofreze, 31 sunt de capacitate mare (5.000 tone zăpadă/h) şi 69 sunt de capacitate medie (3.500 tone zăpadă/h). Valoarea estimata la momentul demarării procedurii a fost de: 69,75 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de freze de capacitate mare, 102,465 milioane de lei (fără TVA) pentru 69 de freze de capacitate medie şi 7,875 milioane de lei (fără TVA) pentru şapte şenilate. Totalul estimat al procedurii de achiziţie publică a fost 180,09 milioane de lei, fără TVA. După evaluarea ofertelor, s-au încheiat contracte în valoare de 118,231 milioane lei, fără TVA.

Cele 100 de utilaje urmează să fie livrate în perioada februarie 2015 – octombrie 2015

AGERPRES