Provocările fiscalizării din sectorul ride-sharing
În ultimii ani, serviciile de ride-sharing, cum ar fi Uber și Bolt, au devenit o opțiune populară de transport în multe orașe din România.
Cu toate acestea, în spatele comodității acestor aplicații, se ascund o serie de provocări legate de fiscalizare și transparența activităților financiare.
Recent, autoritățile au început să pună sub lupă anumite practici evazioniste care afectează atât bugetul de stat, cât și concurența corectă în piață.

Fraude descoperite în Timișoara și în alte orașe
Tanczos Barna, ministrul Mediului, a subliniat importanța monitorizării acestei industrii, menționând că, în ciuda sistemului modernizat de plăți electronice și a unui proces aparent transparent, există încă multe firme care nu respectă reglementările fiscale.
Conform declarațiilor sale, atunci când un consumator plătește printr-o aplicație de ride-sharing, banii ajung la compania străină care gestionează platforma, iar ulterior sunt redistribuiți către operatorii locali din orașele respective.
Cu toate acestea, anumite firme din acest sector au fost acuzate de neplata impozitelor și de practici evazioniste.
De exemplu, în Timișoara, o fraudă de aproximativ 50 de milioane de lei a fost descoperită recent, iar alte 10 milioane de lei au fost identificate ca fiind neplătite către stat.
Printre datoriile nedeclarate se numără impozitul pe profit, TVA și impozitul pe venitul persoanelor care activează ca șoferi. Aceste sume nu au fost virate la bugetul de stat, ceea ce a atras atenția autorităților fiscale.
„Eu dacă comand, prin cele două aplicații (cunoscute de ride-sharing – n.red.), mașina să mă deplasez din A în B, banii pe care îi plătesc de pe cardul meu și cred că este o activitate super-fiscalizată pentru că am plătit cu cardul, banii pleacă la compania din străinătate care gestionează plaforma și se întorc în România la compania care organizează flota respectivă din orașul respectiv…Timișoara, București.
În Timișoara a fost identificată o fraudă de 50 de milioane de lei acum 3 sau 4 săptămâni. Ieri, alaltăieri alte 10 milioane de lei neplătiți la stat.
Nu a plătit impozitul pe profit de exemplu, TVA și nici impozitul pe venitul persoanelor care sunt conducătorii auto.
Serviciul e prestat de firma care are legătură directă cu șoferul.
O să le prindă pe toate, 100% sigur, pentru că avem baza de date, există și o directivă europeană nouă care obligă acele companii să furnizeze datele pentru Fisc. Și fiecare companie care a luat și un leu de la platfoma prin care se derulează comanda mea, pentru mașina care mă duce din A în B, e la Finanțe și fiecare o să fie verificată”, a afirmat Tanczos Barna.

Măsuri pentru combaterea evaziunii
Autoritățile române nu sunt singure în acest demers. În cadrul unei noi directive europene, companiile de ride-sharing sunt obligate să furnizeze date fiscale relevante pentru autoritățile din fiecare țară în care activează.
Această măsură va ajuta ANAF să aibă acces la informații mai detaliate privind tranzacțiile și veniturile obținute de aceste firme, facilitând astfel identificarea eventualelor abateri de la reglementările fiscale.
Investigațiile ANAF
Recent, ANAF-Antifraudă a dezvăluit că o societate din Ilfov, care activează pe platformele Uber și Bolt, a creat un prejudiciu de peste 2,4 milioane de lei pentru stat. Printre neregulile constatate se numără neînregistrarea firmei în scopuri de TVA, neplata impozitelor și utilizarea unor angajați fără forme legale. Aceasta este doar una dintre numeroasele investigații care vizează acest sector, iar autoritățile sunt hotărâte să acționeze pentru a proteja bugetul public.
În acest context, Tanczos Barna a precizat că estimările privind evaziunea fiscală în acest domeniu sunt de aproximativ 15 milioane de euro la nivelul unor firme suspecte. Cu toate acestea, ministrul a dat asigurări că autoritățile sunt pregătite să combată aceste practici și să identifice toate persoanele implicate în fraude fiscale, fiind susținute de o bază de date solidă și de noile reglementări europene.