Reguli impuse de ANAF: Profesorii care dau meditații, obligați să fiscalizeze veniturile
Profesorii care oferă meditații sunt acum obligați să respecte reguli stricte impuse de ANAF, fiind tratați similar firmelor din punct de vedere fiscal. Aceștia trebuie să se autorizeze, să utilizeze case de marcat, să emită facturi electronice prin e-Factura și să elibereze bon fiscal dacă încasează bani în numerar.
Pentru a respecta noile reglementări fiscale, profesorii care oferă meditații trebuie:
- Să se înregistreze ca PFA (Persoană Fizică Autorizată) sau Întreprindere Individuală.
- Să utilizeze sistemul e-Factura pentru fiecare plată primită.
- Să emită bon fiscal în cazul încasărilor în numerar.
- Să își declare veniturile și să plătească taxele aferente, inclusiv TVA, dacă este cazul.
Ce riscă profesorii care nu respectă legea?
Nerespectarea acestor obligații poate atrage amenzi considerabile, iar mulți profesori consideră că noile cerințe sunt excesive, determinându-i să renunțe la meditații.
În plus, ghidurile fiscale sunt neclare, iar inspectorii ANAF nu par să aibă o înțelegere clară a modului în care trebuie aplicată legislația.
Ministrul Educației susține fiscalizarea meditațiilor
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că meditațiile ar trebui fiscalizate obligatoriu, argumentând că veniturile obținute din aceste activități pot influența negativ calitatea predării la clasă.
Ministrul a precizat că „meditațiile nu trebuie interzise, ci impozitate, pentru a asigura o mai bună responsabilizare a profesorilor față de activitatea lor la clasă”. El consideră că meditațiile sunt un fenomen global și trebuie să fie desfășurate legal, pentru a se evita conflictele de interese.
„Meditațiile nu trebuie făcute pe ascuns, adică nu trebuie făcute într-o manieră în care nu pot fi fiscalizate. În același timp, trebuie să avem grijă să evităm conflictul de interese”, a subliniat oficialul.
Reforma educațională și problemele sistemului
Ministrul a vorbit și despre necesitatea dezvoltării unui sistem educațional integrat, care să pună accent pe rolul familiei și al educației continue.
Acesta a criticat și existența unei „școli paralele”, susținută de unele universități, care creează inegalități între elevi. De asemenea, a menționat că inflația de burse de merit nu este justificată în condițiile în care aproape jumătate dintre elevi suferă de analfabetism funcțional.