Clarificări ANAF privind veniturile din activități independente

Veniturile care se declară la ANAF. Iată un rezumat al celor mai importante întrebări și răspunsuri, esențiale pentru contribuabilii care vor depune Declarația Unică în 2025.

Venituri din activități independente

Veniturile care se declară la ANAF.  În 2025, persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente în 2024 vor trebui să depună Declarația Unică (formularul 212), cu termen limită 25 mai 2025.

Veniturile din activități independente, care pot include activități în domenii precum comerț, producție sau profesii liberale (avocați, medici, contabili etc.), se referă la acele activități care îndeplinesc cel puțin patru dintre următoarele criterii: flexibilitatea locului și modului de muncă, riscurile asumate, utilizarea patrimoniului personal, etc.

Contribuțiile sociale (CAS și CASS)

Salariul minim utilizat pentru calcularea contribuțiilor sociale în 2024 este de 3.300 de lei.

Dacă venitul net depășește 12 salarii minime, persoanele fizice vor datora contribuții sociale.

De exemplu, un PFA care a realizat venituri de 50.000 de lei în 2024 va trebui să plătească contribuții la pensie în valoare de 9.900 lei.

Venituri din chestionare online și PayPal

Cei care obțin venituri din completarea de chestionare pe platforme online trebuie să analizeze dacă activitatea lor respectă criteriile pentru activități independente.

Dacă veniturile sunt obținute în mod regulat, acestea vor fi impozitate ca venituri din activități independente. Dacă activitatea este ocazională, veniturile vor fi impozitate ca venituri din alte surse, scrie startupcafe.ro.

Veniturile din activități independente sunt acele venituri care îndeplinesc cel puțin 4 din cele 7 criterii. Vă recomand să treceți prin acele criterii să vedeți dacă acea activitate este considerată activitate independentă.

Dacă ajungeți la concluzia că este activitate independentă, atunci sunt două cazuri: fie este desfășurată cu regularitate și atunci discutăm de impozitare pe regimul veniturilor din activități independente; sau dacă discutăm despre o activitate independentă care nu se desfășoară cu regularitate, atunci ea va fi impozitată pe categoria veniturilor din alte surse. La categoria veniturilor din alte surse se găsesc și veniturile din activități independente, dar doar acelea care nu se desfășoară cu regularitate. Dacă obținem o dată, de două ori pe an un venit din activități independente, care nu este obținut pe o bază sistematică, cu regularitate, și este cu caracter ocazional, întâmplător, atunci putem spune că acele venituri sunt din categoria veniturilor din alte surse.

Dacă, însă, obțineți astfel de venituri și din câte spuneți se adună niște sume și dacă în fiecare lună obțineți venituri sau o dată la două luni, atunci credem că sunt cu caracter de regularitate. Dacă doriți să faceți lucrul acesta, o faceți în mod conștient, alocați resurse lună de lună sau o dată la două luni și prestați o activitate pentru care sunteți remunerată, poate fi catalogat ca venituri din activități independente cu caracter de regularitate pentru care legislația vă obligă să vă duceți la Registrul Comerțului și să vă autorizați într-un mod anume: ca PFA, Întreprindere Individuală, ce doriți și după aceea să acționați în consecință.

Să depuneți Declarația Unică și să vă calculați impozitul, contribuțiile aferente: pensie, sănătate. De multe ori, persoanele fizice, mai ales în mediul online, și au fost multe probleme aici, obțin venituri din postări, materiale video, diverse conținuturi. Acestea sunt venituri din activități independente în toată regula. Depinde de modul în care sunt făcute. Se pot încadra și la venituri din drepturi de proprietate intelectuală.

bani
SURSA FOTO: Dreamstime

CAS și CASS pentru PFA cu venituri reduse

Un PFA care începe activitatea la 1 octombrie 2024 și realizează venituri nete de 20.000 de lei nu va datora contribuții la pensie pentru 2024, dar va plăti o contribuție la sănătate de 2.000 de lei.

Răspunsul este da. Trebuie să plătiți, având în vedere că ați depășit acest plafon de 12 salarii. În anul 2024, plafonul se calculează prin raportare la salariul minim de 3.300 lei, cât era în vigoare la data de 25 mai 2024. Începând din anul acesta, ne vom raporta la salariul minim brut pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie 2025: 4.050 lei.

Anul acesta, 2025, chiar dacă se va mai modifica salariul minim brut, rămânem pe 4.050 lei, cât era la 1 ianuarie 2025. Dacă ați obținut venit net 50.000 lei, ați depășit 3.300 lei. 24 nu ați depășit, dar ați depășit 12, deci plătiți la 12 salarii. La o bază de 39.600 lei minim, puteți să plătiți și la mai mult dacă doriți, dar minim la 39.600 lei. La 39.600 lei, vine o contribuție la pensie de 9.900 lei.

Activitățile independente în Uniunea Europeană

Persoanele care lucrează ca PFA într-un alt stat membru al Uniunii Europene vor datora impozite și contribuții sociale în acel stat, nu doar în România. Totuși, în funcție de durata șederii și de convențiile fiscale, vor exista reglementări care previn dubla impunere.

 Depinde cum vreți să lucrați. Dacă vreți efectiv să vă deplasați într-un alt stat din Uniunea Europeană și să desfășurați acolo o activitate independentă, nu o să puteți să fiți taxat decât în România. Dacă vă duceți în Franța și lucrați acolo în baza unui contract și prestați servicii și această activitate a dumneavoastră prestată acolo este, de exemplu, catalogată ca venituri din activități independente, în primul rând că va trebui și acolo să vă autorizați într-un fel anume și veți datora și acolo impozit  și contribuții.

Aici, la contribuții, există un principiu la nivel european, un regulament care spune că se datorează contribuții în statul în care persoana fizică își desfășoară efectiv activitate. Acum depinde și pe ce perioadă de timp desfășurați activitatea, dacă vă duceți și stați doar o lună sau două sau depășiți 6 luni.

În principiu, din punct de vedere al impozitării, dacă desfășurați activitate independentă în Franța, veți datora impozit și acolo, nu numai în România. Bineînțeles că se va aplica convenția de evitare a dublei impuneri și nu veți fi de două ori taxat. Fie vi se va aplica un credit fiscal, fie vi se vor scuti la impunere veniturile din Franța, depinde cum este convenția de evitare a dublei impuneri. Lucrurile acestea sunt destul de alunecoase și complicate când discutăm de impozitare la nivel internațional. Trebuie privite cu foarte mare atenție și este greu de dat un răspuns exhaustiv și foarte precis.

Declarația Unică precompletată

ANAF va precompleta Declarația Unică pentru 2025 pe baza informațiilor existente în bazele sale de date, iar contribuabilul va trebui să o verifice și să depună eventuale corecturi.

Ideea este că fiecare persoană fizică figurează în bazele de date ale ANAF-ului cu anumite informații cu privire la veniturile pe care le realizează. De exemplu, discutăm de anul 2025, după ce trece 2025, ANAF se va uita în bazele de date și va vedea că pentru anumite persoane fizice are anumite informații cu privire la veniturile din cedarea folosinței bunurilor, din chirii.

Din câte știți, contractele de închiriere se înregistrează la ANAF, noi avem informații cu privire la contractele în derulare în anul 2025. Și în baza acestor informații, ANAF-ul va precompleta o Declarație unică aferentă anului 2025 și o va transmite contribuabilului, inclusiv cu suma de plată va fi.

Regularitatea activităților

În cazul veniturilor din prestări servicii, dacă o persoană obține venituri de la același plătitor în mod constant pe parcursul unui an (de exemplu, în lunile februarie, aprilie, august și decembrie), acestea vor fi considerate venituri din activități independente cu caracter de regularitate, iar persoana va trebui să se autorizeze ca PFA sau Întreprindere Individuală.

 Nu este definit nicăieri ce înseamnă această regularitate. Ceva, ceva este prevăzut, de exemplu, în legislația privind Taxa pe Valoare Adăugată (TVA). Dacă vă uitați, când vorbește la un moment dat de persoane impozabile din perspectiva TVA-ului și de persoane impozabile care desfășoară tranzacții cu imobile, vorbește de regularitate în momentul în care se realizează două tranzacții la nivelul unui an calendaristic.

Pentru că și la TVA, dar și la impozitul pe venit, unitatea de timp este totuși anul calendaristic. Când vorbim de regularitate, trebuie să ne raportăm la nivelul unui an calendaristic. Tot din perspectiva aceasta a regularității, când s-a discutat de evaluarea persoanelor fizice care desfășurau tranzacții cu mașini, cei care aduceau mașini și le vindeau, s-a considerat că au caracter de regularitate cei care au vândut într-un an calendaristic mai mult de 3 mașini. Unii chiar au vândut 100, să spunem așa.

Activitatea economică se poate determina în momentul în care doriți să faceți un anumit lucru, scopul este unul comercial și vă implicați în activitatea respectivă, cumpărați cu scopul de a revinde. De la început este o activitate economică. Cu privire la caracterul de regularitate pe Articolul 114 să dăm un exemplu: sunt zugrav și lucrez la o firmă. La un moment dat cineva mă roagă să-i prestez un serviciu.

Scopul meu este: am un job, lucrez și se ivește o oportunitate, dar dacă eu în mod constant sunt solicitat acolo și acolo, înseamnă că eu aloc timp pentru acest lucru și va trebui să mă autorizez în sensul acesta pentru activitatea independentă. Se poate demonstra la un moment dat că de la început scopul dvs. a fost să obțineți venituri, nu a fost ceva cu caracter ocazional. Și dacă o faceți o singură dată și este ceva care vi s-a oferit și nu e o ocazie, e ceva ce urmăriți dvs., vorbim de continuitate.

Revenind concret la întrebare, când avem venituri din contracte de prestări servicii antrepriză cu același anagajator, cu același plătitor în luna februarie, aprilie, august și încă o dată în decembrie, din perspectiva mea este clar că este cu caracter de regularitate. Contează și sumele.

Venituri din drepturi de autor

Persoanele fizice care obțin venituri din drepturi de autor nu datorează contribuții la pensie dacă sunt deja angajate pe bază de contract de muncă.

Obligațiile fiscale ale profesorilor care dau meditații

Un profesor care dă meditații trebuie să fie autorizați la Registrul Comerțului și să emită factură în cazul în care este plătit de persoane fizice. Dacă emite factură, va trebui să utilizeze sistemul RO e-Factura.

Nu este obligată. Atâta vremea cât nu îi este solicitată. O persoană fizică care dă meditații, în principiu ar trebui să fie autorizată, să aibă un PFA sau să fie Întreprindere Individuală, să fie autorizată la Registrul Comerțului. Și în mod automat este considerată persoană impozabilă și din perspectiva TVA-ului și ar trebui să se comporte ca atare.

Dacă colaborează cu o persoană fizică, obligatoriu va trebui să factureze, dacă meditează persoane fizice, ar trebui să dea bon fiscal dacă încasează în numerar.

Cunosc profesori care dau meditații și care emit factură. Și dacă se emite factură, într-adevăr trebuie încărcată în sistemul RO e-Factura, chiar dacă discutăm de clienți persoane fizice. Nu există o obligație, există doar dacă vrea clientul.

CASS pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală

Veniturile din drepturi de proprietate intelectuală sau din alte surse nu sunt supuse aceleași reguli privind CASS ca veniturile din activități independente. Contribuțiile pentru sănătate se aplică doar în cazul veniturilor din activități independente impuse în sistem real.

”Veniturile din alte surse se cumulează cu cele din drepturile de proprietate intelectuală și cu celelalte categorii și dacă depășesc 6 salarii, se datorează contribuție la sănătate. Regula aceasta cu cel puțin 6 salarii minime o regăsim doar la veniturile din activități independente impuse în sistem real. Răspunsul este că nu se aplică această regulă la drepturi de proprietate intelectuală sau din alte surse”