Consultantul fiscal Adrian Bența a explicat că firmele neînregistrate în scopuri de TVA care folosesc carduri Revolut primesc, de regulă, facturi de la societatea Revolut din Lituania, reprezentând comisioane pentru intermedierea plăților și încasărilor.

Este obligatorie pentru clienții Revolut

Aceste servicii, fiind de natură financiar-bancară, sunt reglementate de Codul fiscal la art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 3, fiind scutite de TVA. Prin urmare, firmele nu trebuie să plătească TVA pentru astfel de achiziții.

„Considerăm că serviciile realizate de societatea Revolut sunt servicii de natură financiar bancară ținând cont că acestea sunt domiciliate/utilizate prin intermediul Libra Bank”, a explicat Adrian Bența în revista Prietenii Fiscalității.

Totuși, Bența a precizat că, din perspectiva fiscală, comisioanele plătite către o entitate nerezidentă, precum Revolut, intră în sfera impozitului datorat de nerezidenți în România. Conform art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, aceste venituri sunt supuse unui impozit de 16%, care trebuie reținut la sursă și achitat la bugetul de stat până pe 25 ale lunii următoare plății.

„Acest lucru conduce la obligația reținerii impozitului cu procentul de 16% la momentul plății facturii cu plata la bugetul de stat până în data de 25 a lunii următoare.

Impozitul se declară prin declarația Formular 100 depusă tot până la data de 25 a lunii următoare, iar în anul următor, până în ultima zi din luna februarie, se va depune declarația informativă cu venitul și impozitul aferent nerezidenților, Formular 207”, a mai spus el.

Declararea acestui impozit se face prin Formularul 100, iar până la sfârșitul lunii februarie a anului următor, societățile trebuie să depună Formularul 207, care include venitul și impozitul aferent nerezidenților. Dacă factura este încasată automat de Revolut, iar stopajul la sursă nu poate fi aplicat, impozitul devine responsabilitatea companiei românești. În acest caz, se utilizează metoda de calcul al „sutei mărite”, astfel încât valoarea netă a facturii să fie menținută.

Dacă Revolut prezintă un certificat de rezidență fiscală și stopajul la sursă este posibil, impozitul poate fi redus la 2%, conform Convenției de evitare a dublei impuneri dintre România și Letonia (Legea nr. 606/2002). Aceeași procedură de declarare și plată rămâne valabilă.

Revolut
SURSA FOTO: Dreamstime

Compania intenționează să lanseze primul său credit ipotecar

General Managerul Revolut Bank UAB Sucursala România, Gabriela Simion, a anunțat că până la sfârșitul anului 2024 sucursala locală Revolut va deveni complet operațională. Clienții existenți și noii utilizatori vor beneficia de conturi cu IBAN românesc, ceea ce facilitează operațiunile financiare locale.

Revolut a depășit pragul de 50 de milioane de utilizatori la nivel global, dintre care peste 4 milioane sunt în România. Planurile companiei includ lansarea unei rețele proprii de ATM-uri, capabile să elibereze numerar și carduri bancare, utilizând tehnologii avansate precum recunoașterea facială.

În 2025, compania intenționează să lanseze primul său credit ipotecar, cu un proces complet digitalizat, disponibil inițial în Lituania, Irlanda și Franța. Alte inițiative includ lansarea unui asistent financiar bazat pe inteligență artificială, noi servicii de creditare pentru companii, și instrumente destinate sectorului business, precum Revolut Kiosk pentru optimizarea operațiunilor restaurantelor și magazinelor.

Firmele din România care utilizează Revolut trebuie să fie atente la obligațiile fiscale legate de comisioane, TVA și impozite, conform legislației locale.