Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, susţine că până în prezent opt companii importante şi-au manifestat interesul pentru CFR Marfă.
"Acum trei zile, când am avut o discuţie cu consultanţii, ne-au spus că erau 27, cred, de companii care se interesaseră de CFR Marfă şi opt companii importante, nu vorbim de diverşi, care şi-au anunţat intenţia clară de a participa la procedură", a spus ministrul, citat de mediafax.ro
El a afirmat că procedura prin care s-a stabilit preţul de vânzare a pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă a fost una complexă, care a avut la bază valoarea activelor companiei, din care au fost scăzute datoriile actuale şi cele care vor fi acumulate până la momentul privatizării, precum şi potenţialul pieţei de transport feroviar din România. Ministrul Transporturilor a adăugat că au avut loc discuţii legate de stabilirea unei valori mai mici sau mai mari pentru începerea licitaţiei, adăugând că un preţ prea mare ar fi făcut anumite companii să nu fie interesate să participe, iar unul prea mic ar fi permis prezenţa unor firme fără anvergura necesară. "Nu numai preţul este important, este important ca această companie să se dezvolte", a continuat Fenechiu.

El a menţionat că există şi condiţionalităţi sociale, statul fiind interesat ca investitorul care va prelua controlul CFR Marfă să păstreze cât mai mulţi salariaţi care lucrează în prezent acolo. "Această privatizare şi evaluarea acestei companii sunt făcute în contextul în care noi vom transforma în acţiuni toate datoriile pe care compania le are la statul român, până la privatizare", a spus Fenechiu.

Datoriile companiei se ridică la 1,5 miliarde lei, iar Comisia Europeană consideră transformarea obligaţiilor financiare în acţiuni ajutor de stat, care nu este permis decât în contextul privatizării.

Potrivit sursei citate, preţul de pornire al licitaţiei pentru 51% din acţiunile operatorului naţional de transport feroviar de marfă este 797,05 milioane lei.

Oferta este valabilă 180 de zile de la data publicării, cu posibilitatea de a fi
prelungită, se precizează în anunţ. Plata ar urma să fie efectuată într-o singură tranşă, prin transfer bancar la data finalizării tranzacţiei.
Care sunt condiţiile de participare

Pentru a putea participa la privatizarea CFR Marfă, investitorii interesaţi trebuie să facă dovada achitării dosarului de prezentare, preţul fiind de 10.000 de euro, şi să prezinte următoarele documente: copie buletin de identitate sau paşaport pentru persoana împuternicită să ridice dosarul de prezentare, împuternicire din partea potenţialului cumpărător şi scrisoarea de intenţie, prin care îşi manifestă interesul pentru preluarea companiei.

Printre criteriile de precalificare se enumără şi:
a) Experiență relevantă în domeniul transportului de marfă și capabilități operaționale;
b) Capabilități financiare care să demonstreze posibilitatea preluării și dezvoltării afacerii.

Printre condiţiile financiare se regăsesc:

  • declarații fiscale pentru persoanele fizice române sau alte documente emise de o autoritate fiscală din țara de origine, pentru persoanele fizice străine, din care să reiasă existența unui venit mediu anual de minimum 100 de milioane de euro rezultat din activitățile de transport de marfă, în ultimii 3 ani financiari încheiati;
  • prezentarea unei scrisori de confort emisă de o bancă cu rating acordat de către Standard&Poors sau Fitch deminim BB- sau de către Moody’s de minim Baa3 (corespunzătoare nivelului de „investment grade”), în cuantum cel puțin egal cu suma dintre prețul de pornire a licitației – adică 797,05 milioane de lei și suma necesară pentru finanțarea investițiilor propuse prin strategia de dezvoltare a CFR Marfă, adică pentru următorii 5 ani (în 10 pagini), strategie care va include propuneri privind dezvoltarea națională și regională, strategia operațională, investițiile estimate, sursele de finanțare ce vor fi folosite, propunerea unei politici privind angajații CFR Marfă. Totodată, investitorii trebuie să dețină licență de transport de marfă.

În cazul persoanelor juridice care participă în mod individual, investitorii suma de 100 de milioane de euro se referă la cifra de afaceri medie anuală din ultimii trei ani financiari încheiaţi.

În cazul în care investitorii participă la procesul de privatizare în cadrul unui grup, atunci condiţia impusă de Ministerul Transporturilor este de a avea cifră medie anuale de minimum 100 milioane de euro în ultimii trei ani financiari sau să deţină active în valoare de minimum 300 de milioane de euro.

La prezentarea anunţului de privatizare, Relu Fenechiu a precizat că garanţia de participare la licitaţie este de 10 milioane de euro.

‘Am propus o garanţie de participare de 10 milioane de euro, care va trebui depusă de participanţii preselectaţi, care vor dori participe la faza a doua a licitaţiei. De asemenea, în condiţiile de precalificare există câteva condiţii restrictive introduse, astfel încât să poată participa la această licitaţie doar persoane fizice sau juridice cu capabilitatea de a putea să dezvolte această activitate. Preţul de pornire a licitaţiei este aproape 800 milioane de lei. (…) La 800 milioane de lei, înseamnă o valoare a companiei de circa 1,5 – 1,6 miliarde de lei. Procedura prin care s-a ajuns la acest preţ este o procedură complexă, care a avut la bază valoarea activelor companiei din care au fost scăzute datoriile şi eventualele viitoare datorii pe care compania le va face până în momentul privatizării şi, de asemenea, potenţialul pieţei de transport feroviar din România pe care ar putea să îl ocupe această companie’, a arătat ministrul, citat de Agerpres.

Dosarul de prezentare a companiei va putea fi achiziţionat de marţi, pentru 10.000 de euro, fiind necesară şi o scrisoare de intenţie a potenţialului cumpărător al acţiunilor. Documentele de participare pentru precalificarea la licitaţie trebuie să fie depuse până la 22 aprilie.
Conform calendarului, care poate suferi modificări, pe 23 aprilie, vor fi deschise documentele depuse. Pe 29 aprilie va fi prezentată o listă scurtă cu potenţialii investitori care rămân în cursă.

Pentru participarea la negocierea pe bază de oferte preliminare și neangajante, potențialii cumpărători înscriși pe "Lista Scurtă" vor depune până în data de
08 mai 2013 următoarele documente:
a) oferta preliminară și neangajantă;
b) comentariile potențialilor cumpărători înscriși pe Lista Scurtă asupra proiectului de Contract de Vanzare –Cumpărare de Acțiuni inclus în Dosarul de Prezentare.

Pe data de 13 iunie este termen pentru depunerea ofertelor angajante şi pentru participarea la licitaţie, care este prevăzută pentru data de 14 iunie, ora 11:00, se menţionează în anunţul de privatizare. Menţionăm faptul că toate termenele de mai sus pot fi prelungite sau pot suferi modificări. Descarcă aici anunţul de privatizare al CFR MARFĂ.

Proiectul privind strategia de privatizare a CFR Marfă a fost aprobat la şedinţa CSAT din 5 februarie, cu solicitarea ca acest proces să fie realizat cu un investitor strategic. Guvernul a aprobat în 13 februarie strategia de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” SA. Documentul propune vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni unui investitor strategic sau unui consorţiu format din investitori strategici şi financiari.

Selecţia investitorului se va realiza prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, şi anume negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic, conform legislaţiei în vigoare. Singurul criteriu de adjudecare a licitaţiei va fi preţul oferit.

Ieri, ministrul Fenechiu a discutat cu reprezentanţii BERD (Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare) despre posibilitatea implicării instituţiei financiare în privatizarea CFR Marfă. “Reprezentanţii BERD au prezentat starea de fapt actuală a implementării acestui acord de împrumut, care vizează restructurarea şi dezvoltarea gestionarului naţional al infrastructurii naţionale, o componentă importantă a acestui acord de împrumut fiind definitivarea şi implementarea unui Plan de Acţiune pentru Restructurare.

CFR Marfă SA dispune de un parc de material rulant alcătuit din 39.000 de vagoane din care 23.000 de vagoane utilizate în mod curent şi 900 de locomotive. De asemenea, societatea are aproximativ 9000 de angajaţi.

Ce spunea Fenechiu în urmă cu o lună

‘Nu mă aşteptam să fiu eu cel care vinde CFR Marfă. Este o companie cu active de 1,3 miliarde de lei şi cu datorii de 2 miliarde de lei.(…) FMI a zis că privatizarea este obligatorie pentru că în România de prea multe ori au fost minţiţi că va fi revigorată o companie. Şi poziţia mea este astăzi că n-avem altă soluţie decât să privatizăm’, a subliniat Relu Fenechiu.

Ministrul Transporturilor a arătat că instituţia financiară internaţională dorea iniţial o privatizare totală în cazul CFR Marfă, însă s-a ajuns la varianta unei privatizări majoritare.

‘Ni se cerea iniţial să facem o privatizare totală. Eu m-am gândit să vând cât mai puţin peste 50% pentru ca statul să aibă un pachet de control în companie şi pentru ca, dacă la un moment dat vindem acest pachet, să luăm o sumă frumoasă pe el.Angajamentul este pentru privatizare majoritară’, a precizat ministrul de resort.

Fenechiu a explicat că datoriile societăţii vor fi anulate în cadrul procesului de privatizare iar în acest context investitorul care o va cumpăra va dezvolta transportul de marfă.

‘Vrem să o vindem curată pentru ca investitorul să dezvolte transportul de marfă. Nu vindem infrastructura. din pachet vor fi scoase elementele de infrastructură. Vindem vagoane şi o piaţă, nu vindem infrastructura, nu vindem danele din portul Constanţa, nu vindem cântarele’, a asigurat ministrul Transporturilor, care a menţionat că CFR Marfă nu va fi vândută ‘pe nimic’.

Citeşte aici mai multe declaraţii ale ministrului Fenechiu referitoare la asocierea dintre CFR Marfă şi grupul Grampet.