Pe orice bijuterie din aur vândută în România se vor aplica, în mod obligatoriu, un număr impresionant de însemne, dacă  se va decide adoptarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 190/2000. Este vorba de marca de stat, marca de responsabilitate, marca de trasabilitate, şi marca de titlu. “ Aplicarea mai multor mărci pe bijuterii, în special pe cele de dimensiuni mici (ex. pe tija unor cercei), sau care au aplicate deja mărci mai vechi, se va dovedi, în mod practic, imposibilă. Ca o consecinţă suplimentară, operatorul este expus riscului deteriorării obiectelor în timpul marcării.”, arată Otilia Sava, partener la casa de avocatură Ionescu şi Sava. Potrivit avocatului, menţinerea caracterului obligatoriu al mărcii de stat reprezintă o modalitate de creare a unui monopol de stat în acest domeniu, instituind în acelaşi timp o barieră comercială nejustificată”.

Studiu de caz. Timp şi bani aruncaţi în vânt

Potrivit proiectului de lege, marcarea cu marca de stat durează 15 zile, existând şi posibilitatea soluţionării  urgenţelor într-un termen de  5 zile, in schimbul unei taxe mai mari. Pentru a sublinia implicaţiile acestei măsuri, cei de la Ionescu şi Sava aduc şi un studiu de caz:

•        Dacă un bijutier din Turnu Măgurele are o comandă urgentă de două verighete în valoare de 500 – 600 lei, trebuie să se deplaseze la Bucureşti pentru aplicarea mărcii de stat. Vor fi cel puţin două drumuri, o dată ca să le aducă şi a doua oară să le ridice, în condiţiile în care carburantul auto costă în jur de 250 lei iar costul suplimentar se va regăsi în preţul oferit consumatorului.
 
•         Dacă un bijutier din Turnu Măgurele trebuie să marcheze cu marca de stat o cantitate importantă de bijuterii, este obligat să asigure două transporturi de valori la Bucureşti, să platească o asigurare a transportului, costul marcării în sine, cheltuielile transportului în sine,  În situaţia în care avea comenzi ferme de onorat, toate datele se vor decala cu timpul necesar marcării cu marca de stat.