Statutul polițistului: Sprijin legal pentru polițiști în procese
Statutul polițistului. În vederea garantării unei protecții juridice adecvate pentru polițiști, au fost stabilite condițiile în care se acoperă cheltuielile de asistență juridică pentru aceia care sunt implicați în procese penale sau civile legate de acțiunile lor în exercitarea atribuțiilor de serviciu.
Această decontare reflectă sprijinul instituțional acordat polițiștilor care dobândesc anumite calități procesuale în astfel de proceduri legale, inclusiv respectarea prezumției de nevinovăție în situațiile în care aceștia sunt suspectați sau inculpați.
Cheltuielile de asistență juridică care sunt decontate se referă strict la sumele plătite efectiv de către polițist sub formă de onorariu pentru avocatul pe care l-a ales să-l reprezinte în cadrul procesului, în situația în care acesta are statutul legal corespunzător (suspect/inculpat/pârât pentru fapte săvârșite în timpul serviciului sau victimă în cazul infracțiunii de ultraj).
Aceste cheltuieli nu includ alte costuri asociate desfășurării procedurii judiciare, cum ar fi cheltuielile pentru administrarea probelor sau pentru actele de procedură.
Plafonul maxim pentru decontarea cheltuielilor de asistență juridică este stabilit la nivelul unui câștig salarial mediu brut, utilizat pentru calcularea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Au fost definite clar responsabilitățile financiare ale polițistului în concordanță cu deciziile Curții Constituționale a României și cu necesitățile instituției.
Potrivit acestor prevederi, polițistul va fi responsabil civil pentru toată paguba evaluată la data constatării, cauzată intenționat patrimoniului unității sau Ministerului Afacerilor Interne prin acțiuni sau inacțiuni care nu sunt legate de atribuțiile sale de serviciu.
Situațiile în care polițistul nu răspunde material, respectiv când pagubele au fost:
- a) cauzate prin acțiunile ori inacțiunile sale desfășurate în limitele legii;
- b) generate de riscul normal al serviciului;
- c) produse pe timpul intervenției la evenimente urgente, dacă a respectat dispozițiile
legale incidente, inclusiv procedura de intervenție;
- d) produse din cauze de forță majoră și caz fortuit;
- e) produse ca urmare a executării dispoziției superiorului ierarhic, caz în care este
analizată angajarea răspunderii materiale a acestuia;
- f) produse în situații de legitimă apărare;
- g) produse în stare de necesitate;
- h) constatate după împlinirea unui termen de 3 ani de la data producerii lor.
Candidații pentru funcții de execuție prin încadrare directă, reîncadrare sau transfer nu sunt permise să aibă tatuaje sau elemente decorative pe față, gât sau alte părți ale capului.
În plus, nu sunt acceptate tatuaje sau ornamente corporale care includ simboluri, mesaje sau imagini care ar putea promova violența, ura, discriminarea sau care au semnificații politice, fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.
Alte modificări aduse sunt:
➢ reglementarea modalității de acordare a gradelor profesionale absolventului cu diplomă de licență al unui program de studii organizat la forma de învățământ cu frecvență în cadrul Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” în funcție de vechimea în structurile MAI;
➢ instituirea posibilității aplicării măsurii „atenționării”, ca măsură administrativă cu rol preventiv;
➢ stabilirea modalității și a criteriilor în baza cărora se realizează repartizarea absolvenților instituțiilor de învățământ ale Ministerului Afacerilor Interne, fiind reglementate mecanismul repartiției în ordinea descrescătoare a rezultatelor și măsura repartizării din oficiu, în situația refuzului de a formula o opțiune;
➢ reevaluarea masterului profesional, acesta fiind destinat, la forma de învățământ cu frecvență, persoanelor care nu au absolvit anterior un program/curs de formare inițială a personalului Ministerului Afacerilor Interne, iar la cea cu frecvență redusă, agenților de poliție absolvenți de studii superioare, care îndeplinesc anumite condiții expres stabilite de lege;
➢ reducerea termenului privind interdicția de modificare a raporturilor de serviciu pentru agentul de poliție absolvent al programului de master profesional pentru formarea ofițerilor de poliție de la 5 la 3 ani.
Proiectul de Ordonanță de Urgență adoptat de Guvern pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului a fost supus unor proceduri transparente de consultare și dezbatere.
Este de remarcat faptul că organizațiile sindicale, polițiștii și alte entități au avut posibilitatea să participe activ prin prezentarea de propuneri concrete, inclusiv în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Afacerilor Interne pe tema acestui proiect legislativ.