2.100 de spoturi publicitare, din care 2.002 in calupuri si 98 spoturi izolate. Cele 2.100 de spoturi au obtinut 7.431,7 GRP-uri (Gross Rating Point). TVR1 a transmis 14 partide, inregistrand o medie de 1,043 milioane de telespectatori pe minut. Desi cele 15 partide difuzate de Antena 1 au inregistrat o audienta medie in mediul urban de 634 de mii de telespectatori, cele 745 de spoturi publicitare difuzate au totalizat 3.294 GRP-uri, cifra superioara celei inregistrate de TVR1 (2.056). National TV a difuzat 25 de meciuri, cele mai multe din Divizia A, cu o audienta medie de 301 mii de telespectatori in mediul urban. Pentru National TV se poate spune ca Divizia A a fost o locomotiva de audienta. Primii clienti publicitari in meciurile Diviziei A au fost Tonical Trading Oradea (producatorul berii Burger, sponsorul competitiei) cu 422 de insertii, Henkel (182 insertii), European Drinks (62), European Food (61) si Danone (57).Steaua a produs cele mai mari audiente in Divizia A. In afara celor trei derby-uri de traditie, topul audientei este dominat de Steaua. Din cele 15 meciuri cel mai bine plasate in clasamentul audientei, numai putin de noua sunt partidele Stelei. Meciul FC Brasov – Steaua (TVR1), cu 6,1% rating (651 de mii de telespectatori) a aruncat in anonimat „eternul derby“ Dinamo-U. Craiova (National TV), cu doar 1,4% rating. Cu acest meci, U. Craiova suporta o alta umilinta, fiind pe penultimul loc in topul general al audientei Diviziei A. Mai slab decat acest „derby“ a fost doar Rapid – Sportul Studentesc din ultima etapa, meci cu care Antena 1 a esuat in 1,1% rating (121 de mii de telespectatori). Cauza: duelul de la distanta dintre Steaua si Dinamo, care, la acea ora, jucau titlul de campioana la Bucuresti, respectiv Pitesti.Contraatacul la audienta Diviziei A a fost Champions League, un program strategic pentru Pro TV. Au fost transmise 13 meciuri cu o audienta medie de 907 mii de telespectatori in mediul urban. Asa cum Steaua este regina audientei in Divizia A, vedeta in Liga Campionilor a fost Chelsea (fara Mutu!) cu patru meciuri in primele sase partide cele mai vizionate pe Pro TV. In cele 13 partide au fost difuzate 433 de spoturi care au atras 2.382 de GRP-uri. Cele mai multe insertii, 120, au apartinut marcilor internationale care sponsorizeaza competitia: MasterCard, Amstel si Ford. Dintre clientii locali s-au remarcat Prodal ‘94 (Stalinskaya) si Quadrant Amroq Beverages (Pepsi si Prigat). Interesul pentru Cupa UEFA a venit tot de la Steaua. Cele patru meciuri, tur-retur, cu Valencia si Villarreal au fost cele mai vizionate din aceasta competitie. Cand Steaua a iesit din competitie, interesul a scazut considerabil. Clientul publicitar local cel mai prezent in meciurile Cupa UEFA a fost Media Galaxy cu 24 de insertii. Dar ce inseamna fotbalul TV pentru cei care isi fac publicitate? „Este un vehicul media care genereaza expunere, implicarea telespectatorului este mai mare, cu siguranta la fotbal „atingi“ si un grup de telespectatori care altfel ar fi greu de atins pentru ca se uita putin (si haotic) la televizor si toate astea pot fi foarte folositoare intr-o campanie“, spune Cristi Parvan, Media Reserch Manager la agentia Zenith Media. El considera ca fotbalul este unul dintre cele mai folosite programe pentru a lansa produse sau campanii, pentru ca asigura o audienta masiva inca de la primele spoturi. Se remarca diferente intre competitiile fotbalistice. Astfel, Divizia A are telespectatori fideli (indiferent de postul TV), iar Liga Campionilor, datorita jocurilor de calitate si al promovarii intense, este mediu bun pentru marcile premium. Fotbalul este rege si in sufrageria romanului. Orice meci de fotbal se urmareste cu sonorul televizorului dat cat mai tare. Asta, in cazul in care sotia nu are program de telenovela.
Derby-urile bucurestene sunt cele mai vizionate meciuri
In returul Diviziei A au fost transmise 68 de meciuri pe posturile TVR1 (14), Antena 1 (15), TVR2 (14) si National TV (25). Si Telesport a transmis partide (ultimele optiuni din etapa), dar statia nu este monitorizata in studiile de audienta. Cel mai vizionat meci a fost derby-ul Steaua – Dinamo, urmarit in medie de 1,96 milioane de telespectatori pe minut, in mediul urban (18,3% rating). Pe urmatoarele doua locuri sunt derby-urile Steaua-Rapid (1,55 milioane telespectatori, adica 14,5% rating) si Dinamo – Rapid (1,31 milioane, 12,3% rating). Toate aceste partide au fost transmise de TVR1, care a avut prima optiune. Cel mai slab meci a fost Sportul Studentesc-Rapid (Antena 1) din ultima etapa: 121 de mii de telespectatori (1,1% rating).
Champions League a vandut fotbal de calitate
In aceasta primavara Pro TV a transmis in direct 13 partide din Champions League. Cea mai urmarita a fost memorabila finala Milan – Liverpool, cu o audienta de 1,21 milioane de telespectatori in mediul urban (11,3% rating), fiind si partida cu cea mai mare contributie la audienta postului (38,2%) din seria meciurilor transmise de Pro TV. Ca rating, finala poate fi comparata cu meciul Steaua – Poli Timisoara (11,7%), din ultima etapa a Diviziei A. Dar ce fotbal am vazut la Milan si Liverpool! Desi a fost doar sfert de finala, Chelsea-Barcelona a reusit sa se claseze pe locul doi dupa finala, cu 1,12 milioane de telespectatori (10,5% rating). Paradoxal, semifinala Chelsea- Liverpool a fost cel mai slab ca audienta: 602 mii telespectatori (5,6% rating). Meciul a fost puternic concurat de orgoliile nationale: Craiova – FC National (TVR1 – 7,2% rating).
Ratarea calificarii a risipit audienta nationalei
Romania-Olanda a fost cea mai vizionata partida a echipei nationale din acest sezon: 2,97 milioane de romani din mediul urban (27,7% rating). Cota de piata a meciului a fost de 55,7%, adica peste jumatate din cei care se uitau in acel moment la televizor au ales meciul nationalei. La patru zile distanta de confruntarea de la Bucuresti, elevii lui Piturca s-au deplasat in Macedonia. Meciul lor a fost urmarit de 2,27 milioane de telespectatori din mediul urban (21,2% rating). Returul cu Olanda de la Rotterdam nu a fost atat de urmarit ca meciul de la Bucuresti (1,73 milioane telespectatori, 16,1% rating – probabil au fost multi romani care se resemnasera cu ratarea calificarii!). Totusi, meciul a contribuit la audienta TVR1 in ziua respectiva cu 67,7%! Meciurile nationalei de tineret n-au contat in topul audientei. Difuzate pe TVR2, acestea n-au depasit 3,5% rating.
Te uita cum ninge pe Ghencea
Cinci posturi au impartit meciurile din Cupa UEFA: TVR1 (6), Prima TV (2), TV Sport (3), TVR2 (2) si National TV (1). Si aici, ca si in Divizia A, Steaua a vandut cele mai pretioase ratinguri, culminand cu un record: 3,1 milioane telespectatori la meciul de acasa cu Villareal, adica 28,9% rating in mediul urban! In retur, meciul Stelei a fost urmarit de aproape 3 milioane de telespectatori (27,7% rating). Finala Cupei UEFA, Sporting Lisabona – TSKA Moscova, alt meci dramatic, a avut o audienta de 691 de mii de telespectatori (6,4% rating), audienta mai slaba decat meciul amanat al Stelei cu Villareal, cand a nins, ceea ce nu i-a impiedicat pe 1,77 de milioane de romani din mediul urban sa admire furtuna de zapada din Ghencea transmisa pe TVR1. Celelalte meciuri din competitie nu au prezentat un mare interes, nici unul nu a atins 300 de mii de telespectatori.