Steaua - Real Madrid a fost vizionat de 2,89 milioane de telespectatori în România, fiind meciul cu cea mai mare audienţă din sezonul toamnă-iarnă 2006. Comparativ cu anii precedenţi, audienţele meciurilor din campionatul intern şi din Cupa UEFA au suferit pierderi. Fotbalul este regele televiziunii în România. Un studiu recent la nivel european, comandat de operatorul de cablu UPC, arată că preferinţele românilor pentru fotbalul pe micul ecran sunt printre cele mai mari din
Steaua – Real Madrid a fost vizionat de 2,89 milioane de telespectatori în România, fiind meciul cu cea mai mare audienţă din sezonul toamnă-iarnă 2006. Comparativ cu anii precedenţi, audienţele meciurilor din campionatul intern şi din Cupa UEFA au suferit pierderi.
Fotbalul este regele televiziunii în România. Un studiu recent la nivel european, comandat de operatorul de cablu UPC, arată că preferinţele românilor pentru fotbalul pe micul ecran sunt printre cele mai mari din Europa. Oferta de fotbal TV din sezonul toamnă-iarnă 2006 a fost pe măsura foamei microbiştilor. Alături de pachetele fotbalistice ale televiziunilor generaliste şi ale celor de specialitate (TV Sport şi Telesport), au apărut şi programele canalelor Sport1 şi Sport Klub, care au venit cu meciuri din campionate „exotice“ pentru telespectatorii români (Portugalia, Scoţia). O intrare notabilă a avut-o BOOM TV, care a reuşit să preia meciuri din Primera Division şi Il Calcio.
Vedetele sezonului au fost meciurile jucate de Steaua în UEFA Champions League, care au „umflat audienţele Pro TV. Cinci din cele şase partide ale elevilor lui Cosmin Olăroiu disputate în această competiţie au intrat în top 10 cele mai vizionate meciuri din ultimele patru luni. Confruntarea Steaua – Real Madrid s-a clasat pe primul loc (cu un rating de 27% în mediul urban), dar nu a reuşit să detroneze recordul realizat în primăvară de Middlesbrough – Steaua (33,7%) şi nici să bată Rapid – Steaua (31,3%) din sferturile Cupei UEFA. Doar România – Bulgaria (TVR1) a ţinut piept ratingurilor UEFA Champions League. Victor Popa, senior media planner la agenţia Optimedia România, observă că, datorită Stelei, interesul telespectatorilor s-a mutat în acest sezon către UEFA Champions League. „În ceea ce priveşte alte meciuri din Champions League, transmise în această toamnă, nu s-au înregistrat modificări spectaculoase de audienţă faţă de anii trecuţi“, afirmă Victor Popa. Interesant de remarcat este faptul că tradiţionalul derby Steaua-Dinamo, care în sezoanele precedente era liderul audienţei, a căzut în coada top 10.
Analiza audienţelor pe campionatul intern, arată că Steaua rămâne în continuare magnetul de audienţă TV, fiind urmată, natural!, de Dinamo şi Rapid. Din păcate, partidele disputate de echipele din provincie înregistrează ratinguri modeste, deşi formaţiile CFR Cluj şi Poli Timişoara au pretenţii mari în Liga I.
Victor Popa consideră că meciurile din UEFA Champions League şi ale naţionalei s-au menţinut la cote înalte de audienţă, „în rest înregistrându-se scăderi de audienţă pentru celelalte competiţii fotbalistice: Cupa UEFA şi Liga I. Un motiv al scăderii audienţelor poate fi reprezentat de oferta foarte bogată de competiţii fotbalistice care a condus la fragmentarea audinţei“.
Fotbalul i-a câştigat şi pe clienţii publicitari. Cererea a crescut mai ales pe Champions League şi partidele naţionalei. Se poate constata cu ochiul liber că operatorii de telefonie mobilă, mărcile de bere şi de băuturi răcoritoare au ocupat „lojile“ din pauzele publicitare.
Canalul public TVR 1 a difuzat în sezonul abia încheiat 33 de partide de fotbal, obţinând o audienţă medie de 1,33 milioane de telespectori pe minut în mediul urban (rating mediu de 12%).
TVR1 a transmis cele mai tari partide din Liga I, având prima opţiune, şi confruntările echipei naţionale. Meciul România – Bulgaria din preliminariile CE a fost liderul audienţei la TVR1, cu 2,62 milioane de telespectatori pe minut (23,4%).
Pe următoarele locuri ale topului s-au clasat meciurile Stelei cu Standard Liege (preliminariile UEFA Champions League) şi cu Rapid (Liga I).
Pro TV a dat lovitura, în această toamnă, cu meciurile Stelei din UEFA Champions League. Recordul de audienţă a fost meciul Steaua – Real Madrid: 2,89 milioane de telespectatori pe minut în mediul urban (27 de puncte de rating). Clasamentul audienţei este dominat de toate cele şase meciuri ale Stelei.
Şi celelalte partide din UEFA Champions League au adus Pro TV-ului ratinguri foarte bune: Barcelona – Chelsea, cu 1,07 milioane de telespectatori (10%) şi Werder Bremen – Barcelona, cu 868 de mii de telespectatori (7,7%). Cel mai slab meci cotat la bursa audienţei Pro TV a fost Sarajevo – Rapid (Cupa EUFA), cu 764 de mii de telespectatori (6,8%).
Antena 1 a încercat să contraatace transmisiile Pro TV din UEFA Champions League cu meciurile din Cupa UEFA şi din Liga I. Doar două partide din cele 25 transmise de Antena 1 au înregistrat peste 10 puncte de rating: Rapid – PSG, cu o medie de
1,32 milioane de telespectatori pe minut (12,4%) şi Rapid – Mlada Boleslav, cu 1,27 milioane de telespectatori (11,9%).
Pe următoarele opt locuri ale topului audienţei la Antena 1 s-au clasat meciurile în care au jucat formaţiile de tradiţie: Steaua, Dinamo şi Rapid. Interesant este faptul că Steaua – Forex BraŞov (Cupa României) a bătut multe partide importante din Liga I.
Al doilea canal public, TVR 2, a transmis 21 de partide din Liga I, preliminariile CE şi ale Cupei UEFA. Singura partidă care a înregistrat o medie de peste un milion de telespectatori pe minut a fost U. Craiova – Dinamo, care a dus în faţa micilor ecrane 1,08 milioane de privitori (9,6%).
Un alt meci tare a fost Rapid – Sarajevo (7,7%). Din Liga I, cel mai urmărit meci a fost UTA – CFR Cluj, cu o medie de 451 de mii de telespectatori pe minut (rating 4%).
Bulgaria – Olanda, derby-ul grupei din care face parte România, s-a clasat pe locul patru al audienţei, cu 442 de mii de telespectatori.
Naţional TV a transmis 37 de meciuri din Liga I. Liderul audienţei a fost Poli Iaşi – Steaua: 521 de mii de telespectatori (4,6%).
Primele zece locuri din topul audienţei au ocupate de confruntările echipelor Steaua, Rapid şi Dinamo cu formaţiile din provincie: FC Vaslui, FC Argeş, Pandurii.
Cel mai slab meci a fost FC Argeş – Pandurii Târgu-Jiu, cu 114 mii de telespectatori (1,1%). Interesant este că meciul Oţelul – Rapid, în care jucătorii de sub Podul Grand au surclasat cu 7-0 pe oţelari a avut, paradoxal, un rating foarte slab:
doar 1,4%.
Firimituri
Dacă marile posturi de televiziune şi-au împărţit mai toate meciurile tari, Prima şi B1 TV au pariat pe câteva partide importante din Cupa UEFA, Primera Division şi Il Calcio.
B1 TV a difuzat şapte meciuri, cel mai spectaculos a fost Real Madrid – Barcelona, cu 378 de mii de telespectatori (3,5% rating).