greu de luat, pentru Ciocarlan nu a fost dificil. „Cred ca ideea mi-a venit in timp ce ma uitam la un film. Pur si simplu mi-a plecat gandul la afaceri”, spune craioveanul. Problema era ca, pentru a porni de la zero in domeniul jaluzelelor, trebuia sa faca investitii destul de mari. A optat pentru o varianta de compromis. „Timp de un an, am vandut prin Craiova jaluzelele altora. Ma angajasem ca agent de vanzari la o firma din Iasi”, spune Ciocarlan.In anul 1994 insa, avea pus deoparte capital pentru a porni propria afacere. A infiintat compania Jadex si a mizat totul pe productia de jaluzele. A investit echivalentul a 2.000 de euro in utilaje, a inchiriat un spatiu de 12 metri patrati in Craiova si si-a angajat un muncitor. A mizat pe publicitate agresiva in mass-media pe care le avea la dispozitie, iar aceasta strategie i-a adus destul de rapid clientii de care avea nevoie. Ca in orice afacere care implica productia, materia prima reprezinta de fiecare data o problema. Initial, Ciocarlan importa din Ungaria, insa din anul 1995 a fost obligat sa schimbe furnizorii. „Am inceput sa cumpar din Italia benzi de aluminiu din material textil, componente de jaluzele. Materia prima este o mare problema, deoarece presupune importuri. Acum importam din Olanda, Suedia, Germania si Belgia”, spune craioveanul.Succesul a venit nesperat de repede. In anul 1996, cererea era atat de mare, incat Stefan Ciocarlan a trebuit sa inceapa sa se gandeasca la extindere. Avea nevoie de spatii de productie mai mari, de utilaje noi si de angajati mai multi. In plus, pe piata aparusera jaluzelele verticale, ceea ce a dus la o crestere masiva a cererii atat din partea persoanelor fizice care isi decorau locuintele, cat si din partea unui numar din ce in ce mai mare de firme care cumparau pentru modernizarea birourilor. Intrucat aceasta extindere presupunea costuri ridicate, Stefan Ciocarlan a incercat sa conceapa propriile utilaje pentru fabrica. Impreuna cu un inginer, a inceput sa asambleze piesele unor masini pe care le foloseste si in prezent. Compania olandeza Hunter Douglas, unul dintre cei mai mari producatori de jaluzele la nivel global, a cumparat unul dintre utilajele asamblate de Stefan Ciocarlan. In anul 1999, piata din Craiova devenise insuficienta pentru Jadex. Compania atinsese un prag, iar daca vroia sa creasca, trebuia sa ia in calcul o dezvoltare la nivel national. Procesul a fost destul de rapid. „Nu mai faceam fata comenzilor. Cererea a explodat. Clientii asteptau si cate o luna din momentul comenzii pana cand primeau marfa. Dupa un targ in Bucuresti, in-cheiasem contracte cu zece firme din marile orase”, spune Ciocarlan. Compania avea nevoie de noi utilaje de productie, iar strategia aplicata la inceput, de a produce in regie proprie utilajele, nu mai functiona. Pentru a reusi sa creasca ritmul de productie, a trebuit sa importe doua utilaje care l-au costat 50.000 de euro. In acest moment, Jadex a ajuns sa aiba 70 de dealeri in tara, 15 angajati si hale de productie care se intind pe o suprafata de 250 metri patrati. Din momentul extinderii la nivel national, cifra de afaceri a crescut de la doua miliarde de lei in 1999, la 9,1 miliarde in 2004, profitul fiind reinvestit in fiecare an. Pentru compania lui Ciocarlan, concurenta nu s-a lasat foarte mult asteptata, insa strategia craioveanului a fost de pozitionare pe segmentul mediu si superior de piata. „Nu prea ne intersectam cu produsele ieftine care se fabrica in garaje din materiale de proasta calitate”, explica Ciocarlan.Timp de un an, Jadex a avut un contract de export in Belgia, insa au aparut imediat probleme legate de infrastructura. „In productia la comanda, clientii asteapta produsul in trei zile. In tara livram rapid, dar la export nu am reusit sa gasim o modalitate rapida de transport”, spune Stefan Ciocarlan. Pentru piata interna, a apelat la transportul cu trenul sau cu doua autoutilitare achizitionate de firma. In acest moment, circa 70% din jaluzelele companiei sunt vandute in tara, restul mergand pe piata craioveana.
puncte tari / puncte slabe ale afacerii
· Jaluzelele sunt produse cu o piata de desfacere destul de buna in Romania. Orice firma care se respecta are jaluzele. Exista si multe persoane fizice care isi decoreaza apartamentul cu jaluzele.
· Produsele se schimba de la un sezon la altul, dar productia poate fi relativ usor reglata in functie de necesitati. Costurile de schimbare a profilului produselor este relativ mic.
· Pentru a gasi materie prima de calitate, sunt necesare importuri. Produsele sunt vandute pe piata interna in moneda nationala. Din aceasta cauza, riscul valutar este destul de ridicat.
· Produsele mai scumpe se vand destul de greu pe piata romaneasca, chiar daca in aceasta zona exista o concurenta mai redusa. Pe de alta parte, contractele de export sunt destul de greu de mentinut, din cauza infrastructurii care determina intarzieri la livrare.
Business start
Investitia: minimum 60.000-70.000 de euro. Cine vrea sa porneasca o afacere in domeniul productiei de jaluzele are nevoie de un spatiu de cateva zeci de mii de euro si de un capital de pornire de cel putin 10.000 de euro.
Concurenta: pe segmentul de produse ieftine, concurenta este acerba, si piata suprasaturata. Pe segmentele superioare ale pietei, pretentiile sunt mai mari, investitiile pot depasi 100.000 de euro, insa concurenta nu s-a cristalizat destul de bine.
Alte sfaturi: sistemul de distributie este esential pentru dezvoltarea afacerii. Ideea ca produci, iar clientii te vor cauta nu functioneaza pe o piata cu o concurenta in crestere. Pentru dezvoltarea la nivel national, un sistem de dealeri este solutia optima, deoarece va scuteste de investitii. Pe masura ce afacerea creste, in anumite zone importante de distributie va fi nevoie de investitii in showroomuri, intocmai ca in industria auto.