Lucrări blocate sau întârziate, licitații de 4 mld. euro contestate și noi promisiuni privind centura Capitalei, sunt doar câteva din problemele prezentate de șeful CNAIR, Ştefan Ioniţă.
În ultimii 15 ani, fiecare director care s-a aflat în fruntea Companiei de Drumuri a umplut România de autostrăzi pe hârtie sau invizibile. În martie 2016, în cadrul primului eveniment organizat de Capital, dedicat acestui sector, conducerea de atunci a Companiei de Drumuri anunța că în prima jumătate a acestui an, în România vor exista peste 1.000 km de autostradă.
În 2017, tot în cadrul conferinței „Transporturi și Infrastructură“, șefii CNAIR au anunțat că, până la finalul anului, se vor construi 90 de kilometri de autostradă, în realitate fiind inaugurați doar 15 km.
Anul acesta, în cadrul celei de-a treia conferințe „Transporturi și Infrastructură“, directorul general CNAIR, Ştefan Ioniţă, a menționat că doar cu ajutorul lui Dumnezeu va reuși să semneze cel puțin un contract de infrastructură rutieră. Şeful Companiei Naționale de Administrate a Infrastructurii Rutiere a invocat divinitatea deoarece toate licitaţiile, a căror valoare totală este estimată la peste 4 miliarde euro, sunt blocate şi amânate din cauza contestaţiilor. „Contestaţiile s-au transformat într-o armă pentru unii, iar acest lucru duce la întârzierea finalizării obiectivelor. Vorbim de proiecte de circa patru miliarde de euro promovate care se află în stadii avansate de atribuire. Nu putem spune exact că vom semna contractul în luna iunie sau iulie pentru că sunt aceste contestaţii care blochează dezvoltarea ţării“, a declarat Ştefan Ioniţă, cu mențiunea că, la nivelul ministerului, se lucrează în prezent la câteva propuneri de simplificare pe partea de achiziţii.
Chiar dacă Bucureştiul este singura capitală europeană fără a avea o centură modernizată, directorul CNAIR susţine că de la preluarea mandatului „s-a aplecat“, în mare parte pe toate proiectele, „dar Bucureştiul ne-a atras atenţia pentru că mult timp capitala României nu a fost tratată cum ar fi trebuit, de aceea am promovat toate obiectivele aferente Bucureştiului“.
Cel puțin încă trei ani de suferință pe Centura Capitalei
Mai mult, directorul Companiei de Drumuri a pulsat la capitolul centura Bucureştiului şi anunţă că vom afla constructorii pentru Autostrada de Centură din zona de Sud a Capitalei, respectiv trei contracte în valoare de aproximativ 500 milioane euro. „Pentru București, cel mai important proiect este Centura la nivel de autostradă. Avem un clasament şi pentru trei tronsoane din Autostrada de Centură din zona de Sud a Capitalei putem anunța câștigătorii. Cu ajutorul lui Dumnezeu putem semna cel puţin un contract. De ce invocăm divinitatea? Pentru că apar contestațiile, iar acestea nu se pot gestiona. Avem proceduri care pot dura și doi ani, nu ne dorim acest lucru“, a explicat Ștefan Ioniţă. Referitor la centura existentă, şeful CNAIR a reamintit că modernizarea unui tronson, aflat între DN 2 şi Autostrada Soarelui, se află în licitaţie pentru lărgirea la patru benzi şi că se vor construi pasajele Berceni-Popeşti. În concluzie, directorul CNAIR a informat şoferii că pot circula liniştiţi, încă cel puţin trei ani, pe centura existentă, un drum naţional unde cozile kilometrice se formează zilnic, iar camionagii stau la rând 2-3 ore pentru a ocoli Bucureştiul.
Câţi kilometri de autostradă vor fi construiți în anul centenarului
Şeful CNAIR anunță că cel puţin 60 de km de autostradă vor fi gata în acest an, „chiar dacă nu toţi vor fi daţi în exploatare“. Acesta recunoaşte că avut anumite angajamente, în cea mai mare parte fiind neîndeplinite. „Urmează să finalizăm şi să recepţionăm un pod în luna iunie care va pune în evidenţă cei 8,7 km recepţionaţi în 2017. Tot anul acesta se va realiza recepţia la sectoarele Sebeş-Turda 3 şi 4. Alt sector pe care mizăm este LugojDeva 4. Mai avem un sector de circa 10 km care cu siguranţă vor fi finalizaţi, dar nu pot fi daţi în exploatare undeva între Ogra şi Tîrgu Mureş“, a concluzionat Ioniţă.
Nu putem spune exact că vom semna contractul în luna iunie sau iulie pentru că sunt aceste contestaţii care blochează dezvoltarea ţării, dar avem câteva propuneri, ceea ce înseamnă simplificare pe partea de achiziţii. Ștefan Ioniță, director general, CNAIR
Gruia Stoica: Drumul Mătăsii, oportunitate uriașă pentru România
Radu Dinescu, UNTRR: Suntem pe locul 2 în UE la decese din accidente rutiere
Sorin Cristian, ARR: Drumurile noastre nu mai sunt potrivite pentru fluxul de vehicule
Proiectele majore de infrastructura, blocate în contestații
Problemele CFR, descrise cu sinceritate de noul șef
Lucian Șova: Trebuie să regândim fundamental modul în care lansăm proiecte