UPDATE
Executivul României a clarificat soarta angajaților din sectorul public ale căror posturi au fost desființate. Întrebat despre viitorul acestora, mai exact dacă vor fi disponibilizați sau redistribuiți pe funcții similare, inclusiv în alte instituții, șeful Cancelariei premierului, Ștefan Radu Oprea, a indicat că situația variază în funcție de instituție.
„Acum, din administrația publică cu experiența pe care o am, situațiile sunt diverse. (La Cancelaria premierului) spre exemplu, sunt vacante posturile de auditor. Sunt posturi unice, conform legii, trebuie să ai ocupate posturi de audit, pentru că altfel nu poți să faci această chestiune internă. (…)
Deci obligatoriu va trebui și încercăm să găsim persoane calificate care să poată să răspundă acestor nevoi și acestor obligații legale. Și desigur că în măsura în care în alte instituții (…) vor fi persoane care o astfel de calificare vor putea să vină și să ocupe un astfel de post unic”, a spus oficialul guvernamental.
Oprea a adăugat că, în urma acestor reorganizări, vor exista și persoane care vor pleca fie în mediul privat, fie la stat, fie la pensie, pentru cei care sunt în situația de cumul de salariu cu pensie.
Știrea inițială
Ștefan Radu Oprea, despre eficientizarea administrației publice
În ultima perioadă, autoritățile române au intensificat măsurile de eficientizare a administrației publice, în scopul reducerii cheltuielilor și creșterii performanței instituțiilor.
În cadrul ședinței de Guvern de azi, Ștefan Radu Oprea, șeful Cancelariei premierului, a anunțat că s-a ajuns la o evaluare detaliată a structurii administrative, iar rezultatele au arătat că aproximativ 1.800 de funcții pot fi eliminate, reprezentând aproximativ 13,5% din personalul contractual și funcționarii publici din instituțiile subordonate Cancelariei Prim-Ministrului și Secretariatului General al Guvernului.
”Am avut un efort care a început cu primirea de rapoarte de la fiecare din aceste instituţii, de analiză asupra felului în care funcţionează aceste instituţii, de consultare şi discuţii împreună cu domnul secretar general adjunct, cu domnul Ţuţuianu, cu fiecare dintre conducătorii acestor instituţii şi după această primă evaluare am ajuns la un total de 1.814 funcţii de personal contractual şi funcţionari publici care pot fi reduse”, a spus Oprea. El a precizat că asta înseamnă aproximativ 13,5% şi, de asemenea, funcţii de conducere care vor fi reduse – 12, adică un total de 11,5%

Continuă procesul de raționalizare
Potrivit lui Ștefan Radu Oprea, acest proces de raționalizare nu se va opri aici. Vor exista și reduceri de funcții de conducere, în special în cazul unor departamente unde, din cauza reducerii numărului de angajați, nu vor mai fi necesare funcții de șef-serviciu.
De asemenea, guvernul a adoptat măsuri suplimentare pentru a eficientiza activitatea instituțiilor publice și a răspunde mai bine cerințelor cetățenilor și mediului de afaceri.
”Vă aduc aminte că deja a mai existat reducere în această direcţie prin legislaţia de anul trecut. Vor mai fi reduceri de funcţii de conducere pentru că, reducând numărul de angajaţi, în organigramă cu certitudine în anumite compartimente nu vor mai fi servicii şi atunci vor dispărea funcţii de şef-serviciu, având un număr mai mic de persoane şi astfel de lucruri ne aşteptăm să le vedem în perioada imediat următoare”, a mai afirmat şeful Cancelariei.
O reorganizare profundă a structurilor administrative
Ștefan Radu Oprea a subliniat că procesul va implica o reorganizare profundă a structurilor administrative, pentru care vor fi necesare hotărâri de guvern și acte normative specifice, inclusiv ordonanțe de urgență.
”Sunt câţiva paşi care trebuie făcuţi în continuare şi care ţin de paşii deja întreprinşi referitori la consultarea instituţiilor şi autorităţilor publice. Acest lucru l-am făcut deja. Sunt instituţii care au organigrama, spre exemplu, aprobată prin CSAT. Va fi un parcurs mai lung pentru ele şi atunci vom veni cu hotărâri de guvern pentru a aprobarea organigramelor, hotărâri de organizare şi funcţionare a instituţiilor publice care rezultă în urma restructurării şi reorganizării”, a explicat Ştefan Radu Oprea.
În paralel, vor fi create criterii precise pentru a direcționa reducerile către locurile vacante sau către funcționarii publici care nu mai îndeplinesc condițiile legale pentru a-și continua activitatea, inclusiv cei care cumulau pensia cu salariul.
Pe lângă aceste măsuri, guvernul va colabora cu instituțiile implicate pentru a stabili un parcurs clar de reorganizare și a crea o administrație publică mai eficientă, capabilă să răspundă în mod adecvat provocărilor economice și sociale actuale.
”Sigur, acest efort va trebui să continue la nivelul administraţiei publice centrale şi locale. Avem aceste discuţii în continuare şi am încercat să facem şi nişte criterii, astfel încât, în primul rând, ţintim locurile vacante. În al doilea rând, ţintim eliberarea locurilor a celor care sunt sub incidenţa deciziei Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie privitoare la imposibilitatea cumulului de pensie cu salariul şi cei care sunt funcţionari publici nu mai pot şi care cumulau pensia cu salariul nu mai pot continua activitatea. Apoi, cei care spre exemplu au avut măsuri disciplinare sau care nu, dar acestea toate vin în conformitate cu legislaţia de astăzi”, a completat Oprea.
Paşi importanţi pentru a face funcţională Agenţia Naţională pentru prevenţia dependenţei de droguri
Acesta a mai anunțat că în cadrul ultimei ședințe de guvern au fost făcuți pași semnificativi pentru operaționalizarea Agenției Naționale pentru Prevenirea Dependenței de Droguri. El a subliniat că va fi extinsă gama de tratamente disponibile în centrele de sănătate mintală, inclusiv pentru prevenirea adicțiilor.
”Ştiţi că prin ordonanţa care a fost adoptată la sfârşitul anului trecut, ANA, Agenţia Naţională Antidrog, se desfiinţa şi avea un termen de 90 de zile pentru a fi funcţională noua agenţie. Astăzi am venit cu o completare a ordonanţei respective. (..) Au fost foarte multe astfel de întâlniri la nivelul cancelariei primului ministru şi am reuşit să venim cu finanţarea a noi servicii medicale de prevenire curative pentru bolnavii cu toxidependenţă, care se vor face din bugetul de stat, dar nu numai prin Ministerul Sănătăţii aşa cum eram obişnuiţi înainte, ci şi prin Fundul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate. De asemenea, se va extinde tipul de tratamente care pot fi acordate în centrele de sănătate mintală şi pentru prevenirea adicţiilor”, a spus Ştefan Radu Oprea, după şedinţa de Guvern.