Preşedintele AutoItalia Group, importatorul mărcilor Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Infiniti şi SsangYong, ne-a mărturisit câteva dintre măsurile luate de conducerea grupului pentru a depăşi momentul dificil prin care trece industria auto, precum şi previziunile sale despre viitorul pieţei.

Capital: Vă propun un scenariu. Să zicem că suntem în august 2008 şi ştim că suntem în pragul unei crize care va reduce piaţa cu 50%. Ce măsuri aţi lua pentru a vă proteja afacerea?

Herbert Stein: Primul lucru ar fi fost să scap de stocuri. Aşa aş fi putut scăpa şi de anumite cheltuieli. Şi aş fi dat afară câţiva oameni. Era necesar pentru că aveam calibrat personalul pentru comercializarea a, să zicem, 1.000 de maşini şi acum vindem doar 500. Nu e acelaşi lucru. Oricum, cel mai important lucru este scăparea de stocuri.

În 2008, foarte puţine companii din zona auto au raportat pierderi. Care consideraţi că va fi situaţia financiară a companiilor care comercializează vehicule la finalul lui 2009?

0-40090-herbertsteinautoitalia16.jpgCred că situaţia lor va fi mai grea decât anul trecut. De exemplu, la AutoItalia nu mă aştept la nici un profit, ci la pierderi. La şedinţe nu mai vorbim despre maximizarea profitului ci despre micşorarea pierderilor. Maşinile de pe stoc ne-au tras în jos. Cu cât stau mai mult la dealer, devin mai vechi şi valorează mai puţin. Am început criza cu circa 8.000 de maşini pe stoc. E clar că nu ne putem aştepta la nici un profit. Slavă Domnului că acum am scăpat de stocuri.

Care sunt perspectivele pieţei şi ale mărcilor importate de AutoItalia până la sfârşitul acestui an? Cum vedeţi 2010?

Nu cred că piaţa va evolua prea mult faţă de ce se întâmplă acum. Mi-e teamă că nu vom atinge 150.000 de unităţi dacă ne referim la piaţa totală. Nu cunosc exact situaţia stocurilor la ceilalţi importatori dar, din câte ştiu, cam toţi au scăpat de ele. Oricum, nu vom ajunge la 150.000 de unităţi.

2010 va fi foarte dificil. Vânzările vor fi aproape identice cu cele de anul ăsta pentru că nu văd nici o schimbare în evoluţia crizei. Nici măcar la nivel european. Cred că această criză se va mai domoli la sfârşitul anului viitor. Piaţa va fi în jur de 100.000 de unităţi. Eu sunt mai sceptic.

 Considerati că piaţa românească va mai ajunge vreodată la valorile din 2007-2008? Când?

Cu siguranţă. Dar nu în 2010. Dacă aş şti când, nu aş mai sta aici. Ideea e că românii au nevoie de maşini, dar totul depinde de situaţia generală a economiei, de momentul în care roata va reîncepe să se învârtă. Şi se va învârti. E clar. Criza nu poate dura la nesfârşit. Cred că volumul din 2007 nu va fi atins înainte de 2011 sau chiar 2012.

Aveţi în reţea dealeri care au renunţat la afacerile cu maşini în ultimul an sau care au anunţat importatorul privind un inevitabil faliment?

Din câte ştiu eu nu avem, încă, falimente în reţea. E drept că avem ceva probleme cu unul sau doi dealeri dar le vom depăşi. Nimeni nu a închis afacerea şi nimeni nu vrea să o închidă. Probleme sunt în special pentru dealerii care au construit şi terminat showroomurile în timpul crizei. Au probleme pentru că băncile îşi vor banii înapoi, dar chiar şi băncile sunt dornice să îi ajute. Am negociat cu ele ca şase luni să nu se plătească nimic şi după aceea ratele să fie mici. Băncile nu ne ajută de fapt pe noi ci pe ele însele pentru că numai astfel îşi pot recupera banii.

Forţaţi de criză, majoritatea importatorilor au tăiat din costuri. Dvs. din ce zonă a costurilor aţi tăiat?

0-40089-herbertsteinautoitalia12.jpgAm încercat să menţinem tăierile de costuri în frâu. Am avut întotdeauna personal puţin. A trebuit să concediem câţiva, dar mult mai puţini decât am crezut la începutul crizei că va fi necesar. Am micşorat şi anumite salarii, cele de un nivel mare în special. Nu am tăiat din nici o zonă fundamentală.

Ce zonă a pieţei autoturismelor consideraţi că va fi cea mai expusă la problemele cauzate de criză?

Cred că partea maşinilor ieftine va fi cea mai lovită. Cine a avut vreodată bani să îşi cumpere un Porsche va avea şi de acum încolo. De exemplu, noi vindem acum mai multe Alfa Romeo şi mai puţine Fiat decât anul trecut.

Tot mai mulţi importatori de maşini noi au început să desfăşoare activităţi pe piaţa second-hand mizând pe o creştere a acesteia. Care este opinia dvs. in legatura cu aceasta miscare?

Cred că importul de maşini de ocazie, nu comercializarea, ar fi o greşeală pentru companiile care vând maşini noi. Noi nu am făcut asta niciodată. Eu am fost împotrivă chiar dacă fii mei vroiau asta. Prefer să deţin o divizie de second-hand unde să vând maşinile noastre second-hand, cele folosite de noi sau preluate prin buy-back. Noi nu cumpărăm maşini vechi ca să le revindem.

0-40127-herbertsteinautoitalia8.jpgÎn ultimii ani am asistat la sosirea directă în România a unor mari producători care au preluat afacerea importatorilor (Renault, Mercedes, BMW, Citroen, etc.). Au schimbat în vreun fel aceste evenimente strategia dvs.?

Uite. Eu lucrez cu Fiat din 1984. Ştiu pe dinafară Fiat şi Fiat mă cunoaşte pe mine. A fost totdeauna o colaborare bună. Fiat a ştiut întodeauna că nu e necesară crearea unei companii proprii de vânzări în anumite ţări. Susţinerea unui importator e mai ieftină. Cred totuşi că toţi producătorii au momente când consideră că ar putea face afaceri mai bune prin reprezentanţe proprii. Câteodată au dreptate, câteodată nu. Eu cred că oamenii care locuiesc aici pot lucra mai bine decât unii sosiţi din Italia sau Germania. Cunosc mai bine oamenii.

Când am venit eu în România nu exista piaţă auto aici. În 1993 nu era piaţă deloc. Cred că eu am fost primul importator oficial de aici. Când am deschis afacerea, în 1994, am vândut 89 de maşini tot anul. Deci, nu putem vorbi deloc de o piaţă pe atunci. A fost o provocare să investesc aici. Una interesantă. Când am început, în iulie 1994, aveam doar un birou într-un apartament cu două camere. Aveam doi angajaţi. Pe atunci nu erau cheltuieli. Mergeam doar cu maşina mea. Acum avem maşini ale angajaţilor, deci şi cheltuielile sunt mai mari

O provocare mai mare decât cea de a depăşi criza actuală?

Un alt tip de provocare. Criza este pentru toţi. Pe atunci eram aproape singur.

Aţi venit până acum cu bani „de acasă” pentru a susţine afacerea?

0-40091-herbertsteinautoitalia24.jpgAnul ăsta nu. Nu încă. Depinde cum va evolua situaţia. În 2009 sigur putem rezista. În 2010 vom mai vedea. Marele pericol pentru România este că, dacă criza va continua şi în 2010, va fi extrem de greu. Tot mai multe companii vor înceta să mai plătească pentru că nu vor mai avea bani. Băncile încă sunt reticente la a mai da bani. Sunt sigur că vor fi mai deschise, cândva, pentru că ele sunt interesate să vândă bani. Noi vindem maşini, ele vând bani. Dacă noi nu vindem maşini, băncile nu îşi vând banii. Ținerea banilor în seif nu le e de ajutor. Mai devreme sau mai târziu, băncile vor trebui să dea din nou credite.

Fiind producător naţional, Dacia deţine o cotă de piaţă mult mai mare decât cea a oricărui importator. Care estimaţi că va fi impactul demarării cu adevărat a producţiei de automobile Ford la Craiova?

Efectul pornirii instalaţiilor de la Craiova de către Ford nu va fi imediat pentru că vor produce deocamdată doar vehicule comerciale mici destinate exportului. Cu siguranţă vom simţi o concurenţă mai mare de la Ford în timp, dar nu imediat. Oricum, nu ne-a fost nouă teamă de Dacia, de ce să ne fie teamă de Ford?

Încă mai credeţi că investiţia în România a fost o decizie înţeleaptă? Mai ales acum când a apărut şi criza.

Da. Cu siguranţă. Criză este peste tot. Dacă privim aşa nu ar fi trebuit să investim nicăieri.

Există lucruri pe care regretaţi că nu le-aţi făcut în anii petrecuţi în România?

Sunt însurat, nu îţi pot răspunde. Glumesc. Poate că ar fi trebuit să investim mai devreme şi în alte branduri ca Maserati, Infiniti şi aşa mai departe. Nu le poţi face pe toate perfect.

Îmi puteţi spune cea mai bună şi cea mai rea măsură luată ca preşedinte al AutoItalia?

Pe cea bună nu mi-o amintesc. Rele am făcut multe. Cele mai rele abia acum vin.

DETALII:
Citeşte şi Criza văzută prin ochii a cinci şefi din industria auto.

Nu rata miercurea viitoare, pe capital.ro, un interviu pe larg cu Gunther Seifert, Porsche:
„Piaţa românească este diferită. Clienţii preferă maşinile din stoc”

În următoarele săptămâni, şi ceilalţi „grei” din industria auto vor vorbi despre criză pe capital.ro.