Sticlele de Coca-Cola ar putea să dispară

UE vrea să promoveze ambalajele reutilizabile. În prezent, oficialii europeni discută despre noile reguli de ambalare la nivelul UE, ca parte a Regulamentului privind Ambalajele și Deșeurile de Ambalaje, propus anterior de Comisia Europeană (CE). Legea a fost votată marți, 24 octombrie 2023, în Comisia de Mediu a Parlamentului European. În noiembrie 2023, urmează votul plenului PE.

Producătorii de ambalaje de sticlă, însă, se tem că legea respectivă va încălca protecția drepturilor de proprietate intelectuală. Ea „nu corespunde așteptărilor lor”.

„Riscul este ca produsele ambalate să înceapă să arate la fel. Design-urile creative și formele inedite vor dispărea treptat, iar valoarea comercială va fi risipită deoarece mărcile nu se mai pot evidenția pe rafturi.

Ne temem că acest lucru va duce la ambalaje standardizate și la dispariția treptată a diferențierii mărcii. Credem că această măsură restricționează modelele creative și formele emblematice ale sticlelor”, a explicat Adeline Farrelly, secretar general al FEVE, o asociație comercială care reprezintă producătorii de sticle din sticlă.

Potrivit FEVE, ambalajele din sticlă contribuie cu 250 de miliarde de euro la exporturile UE, mult mai mult decât orice alt material de ambalare. Ambalajele din sticlă se găsesc adesea la băuturile spirtoase, parfumuri și sucuri. Ele vin în sticle unice, de diferite forme, dimensiuni și culori, ca parte a eforturilor de branding.

„Sticlele de băuturi spirtoase nu sunt sticle standardizate și orice reutilizare obligatorie ar obliga membrii noștri să renunțe la ambalajele emblematice”, a explicat, la rândul ei, Sarah Melina, director general la Spirits Europe, o asociație comercială care reprezintă industria băuturilor spirtoase.

Sticlele emblematice de Coca-Cola ar putea dispărea din UE

În prezent, regulile privind ambalarea produselor sunt precizate în Articolul 9 din directiva europeană privind deșeurile de ambalaje, ce impune ca greutatea și volumul ambalajului să fie reduse la minimum. O serie de „criterii de performanță”, enumerate în Anexa IV, pot fi utilizate de producători pentru a justifica ambalajele mai grele.

Totuși, Comisia Europeană (CE) vrea să șteargă dintre excepții criteriile ce țin de reclama sau prezentarea unui produs alimentar, ceea ce înseamnă că sticlele emblematice de suc, precum cele de Coca-Cola, ar putea dispărea din UE.

„Da, sticla emblematică de Coca-Cola este cu siguranță în pericol, la fel ca orice alte sticle emblematice de parfum sau băuturi spirtoase”, au declarat surse anonime pentru Euroactiv.

Momentan, Reprezentanța UE a Coca-Cola la Bruxelles a refuzat să comenteze votul. A precizat, însă, că va analiza implicațiile sale.