Stil de viata american intre blocurile din Vitan

Primele centre comerciale mall au aparut in Statele Unite la sfarsitul anilor ‘50. Spre deosebire de centrele comerciale obisnuite, mall-urile pun la dispozitia vizitatorilor, pe langa magazine, si diverse posibilitati de destindere: piscine, cinematografe si chiar parcuri de distractii, fiind un simbol al modului de viata american. Totodata, vizitatorii pot lua masa la unul dintre restaurantele din interiorul mall-ului. In prezent, numai in SUA exista peste 3.000 de centre comerciale tip mall

Primele centre comerciale mall au aparut in Statele Unite la sfarsitul anilor ‘50. Spre deosebire de centrele comerciale obisnuite, mall-urile pun la dispozitia vizitatorilor, pe langa magazine, si diverse posibilitati de destindere: piscine, cinematografe si chiar parcuri de distractii, fiind un simbol al modului de viata american. Totodata, vizitatorii pot lua masa la unul dintre restaurantele din interiorul mall-ului. In prezent, numai in SUA exista peste 3.000 de centre comerciale tip mall (centre comerciale de mari dimensiuni), unele dintre ele gigantice. La inceputul anilor ‘80, mall-urile au inceput sa se raspandeasca si in Europa, avand un succes extraordinar in Est. Mall-ul Duna Plazza, din Budapesta, i-a cucerit pe unguri, fiind vizitat de patru milioane de persoane, anual.
La sfarsitul anilor ‘80, Ceausescu a hotarat ca in mai multe cartiere sa fie deschise centre comerciale gigant, de unde sa se aprovizioneze populatia din zona. Lucrarile de constructie au fost demarate, in acelasi timp, la mai multe cladiri identice. In 1990, la majoritatea acestora erau terminate doar structurile de rezistenta si, timp de opt ani, lucrarile au ramas la acelasi nivel. Desi aveau destinatia de magazine alimentare, fiind in permanenta goale si pentru ca erau „dotate” cu o cupola imensa, acestea au fost poreclite „circuri ale foamei”.
Mall-ul contrasteaza
cu blocurile din jur
Halele cenusii se armonizau perfect cu blocurile saracacioase care le inconjurau. In prezent, contrastul dintre blocuri si complexul Bucuresti Mall, construit pe structura de rezistenta a vechilor hale, este deosebit de puternic. Companiile turce Bayindir si Fiba au investit 40 de milioane de dolari in mall-ul bucurestean, urmand sa-si recupereze banii in aproximativ opt ani. Veniturile provin din inchirierea spatiului din interior magazinelor, restaurantelor si altor prestatori de servicii, precum si din vinderea de spatiu publicitar in interiorul si exteriorul complexului. Din cei 47.500 de metri patrati construiti, 26.500 de metri patrati sunt destinati inchirierii. „In prezent, aproape toata suprafata destinata inchirierii a fost contractata. Chiriile variaza, in functie de amplasarea spatiului si de profilul unitatii, intre 30 si 100 de dolari pe metrul patrat, pe luna. Exista un plan de marchandising bine stabilit si incercam sa limitam numarul unitatilor cu acelasi profil. De asemenea, decoratiunile magazinelor trebuie sa fie armonizate intre ele. Toate firmele prezinta un proiect, care este apoi avizat de arhitecti”, spune Ion Olteanu, director comercial la Bucuresti Mall. Chiriasii mai trebuie sa respecte cu strictete cateva conditii: magazinele sa fie deschise atat timp cat este deschis si mall-ul (zilnic de la 10 dimineata la 10 seara), trebuie pastrata curatenia in interior, nu este admisa cresterea animalelor in magazine etc.
In toate mall-urile, o importanta deosebita este acordata ambiantei, vizitatorii trebuind sa se simta bine si relaxati. Amenajarile interioare la Bucuresti Mall au fost realizate de firma britanica Design International, marea atractie fiind fantana arteziana construita de o firma canadiana. Amplasata exact sub cupola, aceasta trimite la fiecare sase minute un jet de apa la o inaltime de 25 de metri. Pentru mentinerea unei ambiante placute, 50 de agenti de paza vor incerca sa tina la distanta cersetorii, aurolacii si hotii de buzunare, care vor fi in mod sigur atrasi de mall. Nu va exista nici o restrictionare a accesului in complex, administratorii asteptandu-se la un flux foarte mare de vizitatori. „Ne asteptam la un numar de cel putin 10.000 de vizitatori in zilele cele mai slabe si aproape la 50 de mii sambata si duminica. In primele zile de la deschidere, magazinul va fi luat in mod sigur cu asalt”, afirma Ion Olteanu.
Pentru acest aflux foarte mare de vizitatori a fost construita o parcare cu 1.500 de locuri, iar studiile pentru fluidizarea traficului spre mall au fost realizate de firma spaniola Alatzas Asociados.
Marea atractie a mall-ului din Bucuresti, pentru romanul cu venituri medii, o constituie hypermarket-ul Gima (cel mai mare din Romania), care ocupa o suprafata de 4.800 de metri patrati si care va comercializa marfuri alimentare si nealimentare. Etajul al patrulea, amplasat in jurul cupolei, este dedicat restaurantelor, unde, pe langa Mc Donald’s si Spring Time, vor fi deschise si restaurante cu meniuri specifice diverselor tari.
Pentru destindere si distractie va fi deschis un cinema multiplex cu zece sali de proiectie, administrat de o companie australiana, bowling cu 16 piste si sala de jocuri mecanice.
Prin dotari si aspect, mall-ul din Bucuresti este, in mod evident, o pata de culoare in Capitala. Daca luxul si ambianta occidentala nu se vor reflecta in preturi prea mari pentru romani, succesul noului gen de complex comercial este garantat.