Nu sunt patru, asa cum ne tot promiteau autoritatile, dar sunt macar doua, asa ca avem de unde alege. E drept, Orange Romania si-a lansat serviciile 3G la inceputul lunii, la mai bine de un an dupa Vodafone si ar fi inca prematura o comparatie intre nivelul serviciilor. Dar, totusi…





In primele trei zile de la lansare, Orange Romania a reusit sa stranga 25.000 de clienti 3G. Motivul principal, dincolo de faptul ca deja lumea cam stie cu ce se mananca 3G, a fost si acela ca activarea serviciului se poate face si de catre utilizatorii prepay, fara o taxa specifica. Cati dintre acestia vor utiliza serviciul in mod efectiv, se va vedea mai tarziu. Prin comparatie, Vodafone Romania a acumulat peste 135.000 de clienti 3G. Daca ar fi sa ne uitam la ritmul de crestere al GSM de la inceputurile introducerii acestui sistem de telefonie mobila in Romania, ratele sunt comparabile, chiar cu un avantaj pentru 3G.




Pe masura ce preturile telefoanelor 3G vor scadea, numarul utilizatorilor va creste. Succesul inregistrat de aceste servicii pana in prezent a aratat ca exista o mare cerere pe aceasta piata si ca romanii sunt interesati de acest gen de servicii”, spune Ken Campbell, directorul de marketing al Vodafone Romania. “Ne asteptam ca, in urmatorii ani, gradul de adoptie al serviciilor 3G sa-l depaseasca pe cel al serviciilor 2G, iar 3G sa devina o tehnologie standard”, mai spune acesta.
De mai multi ani, operatorii, producatorii de terminale si analistii industriei telecom isi tot dau cu presupusul care va fi acel killer-application, aplicatia care sa determine un boom al vanzarilor de telefoane 3G si de abonamente. S-a vorbit de videotelefonie, dar aceasta nu se bucura de succesul scontat. Pana la urma, killer-application a fost tot vocea. Retelele 3G permit o exploatare mai eficienta a spectrului de frecventa utilizat si astfel costurile operatorului cu serviciile de voce scad.


Probabil ca, dupa nebunia iPod, operatorii de telefonie mobila au intuit faptul ca nu ar fi rau sa-si transforme portalurile 3G in magazine virtuale de muzica. La noi, Orange avea un usor avantaj aici, portalul Orange World fiind mult mai bogat in continut decat Vodafone Play. Dar, prin lansarea Vodafone Live!, principalul competitor al “portocaliilor” e hotarat sa recupereze diferenta.
Nu ar fi deloc neobisnuit ca, peste cativa ani, mobilul sa inlocuiasca iPod-ul iar Vodafone Live! sa bata Napster sau iTunes la audienta. Sau sa vedem primele mobile personalizate U2 sau Las Ketchups. Trupe care poate nici nu-si vor mai lansa albumele pe CD-uri, ci direct in memoria unei generatii proaspete de Nokia LK 90 sau Sony Ericsson WU2.