Bunele intenţii ale Ministerului Mediului ar putea pava drumul spre iad al ultimei etape din acest an a programul „Rabla”. Programul ar putea avea în această toamnă o soartă chiar mai nefericită faţă de primele două etape, din cauza lipsei instrucţiunilor de aplicare pentru persoanele juridice şi incertitudinile legate de momentul intrării în vigoare a celor trei tichete valorice.Potrivit dealerilor care au primit cote mai mari de o mie de unităţi în această etapă a
Bunele intenţii ale Ministerului Mediului ar putea pava drumul spre iad al ultimei etape din acest an a programul „Rabla”. Programul ar putea avea în această toamnă o soartă chiar mai nefericită faţă de primele două etape, din cauza lipsei instrucţiunilor de aplicare pentru persoanele juridice şi incertitudinile legate de momentul intrării în vigoare a celor trei tichete valorice.
Potrivit dealerilor care au primit cote mai mari de o mie de unităţi în această etapă a programului, Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului de Mediu (AFM), va trebui să emită cât mai repede unele clarificări în special cu privire la posibilitatea de a fi casate mai multe rable pentru a cumpăra o singură maşină nouă de către aceeaşi persoană. De asemenea, sunt aşteptate şi instrucţiunile de aplicare în cazul persoanelor juridice.
Ambiguitate, expectativă, speranţe
Dealerii auto sunt nelămuriţi şi spun nu le-a fost adus la cunoştinţă regulamentul de aplicare al programului. Mai mult, modificările anunţate de Ministerul Mediului îi pun în aşteptate atât pe aceştia, cât şi pe potenţialii clienţi. Aceştia, aflaţi sub influenţa anunţurilor din presa românească, nu ştiu ce să mai facă pentru a fi siguri că aplică în cel mai bun moment şi încasează suma maximă de bani, fără ca mai târziu să intervină noi modificări care să-i dezavantajeze.
„Problema tichetelor este destul de ambiguă în momentul de faţă. Încă mai aşteptăm clarificări de la AFM. Dacă această idee se va aplica din 2010 şi nu din acest an, se poate crea desigur o stare de expectativă”, a declarat, pentru capital.ro, Cristian Milea, managerul reţelei de dealeri ai AutoItalia Group.
De asemenea, Mircea Jumugă, directorul regional de vânzări al Porsche România, este de părere că ecartul dintre anunţarea modificărilor în presă şi intrarea acestora în vigoare se traduce pentru dealeri în „timpi morţi în vânzări”.
La rândul său, directorul de vânzări al BND Ford, Dan Şchiopu, a explicat că succesul acestor măsuri depinde şi de alte aspecte ce se află în strânsă legatură cu vânzările auto, inclusiv flexibilitatea sistemelor de finanţare şi durata până la implementarea lor.
Ultima etapă din acest an ar putea fi una de sacrificiu
„Nu se cunosc încă instrucţiunile de aplicare a programului pentru persoane juridice, iar timpul pe care îl mai avem la dispoziţie pentru a profita de pe urma acestei modificări este relativ scurt”, a spus Mimrcea Jumugă. Acesta speră, însă, la o „acţiune promptă din partea Ministerului Mediului”, pentru a diminua efectul de expectativă.
Reprezentantul Porsche România este de părere că în cazul în care modificările anunţate nu vor intra în vigoare decat anul viitor, se poate spune că „a fost sacrificată în mare măsură această ultimă etapă a programului, mai ales după anunţarea lor în mass-media”.
Ministerul Mediului şi AFM sunt la fel de nelămurite
Reprezentanţii Administraţiei Fondului de Mediu au încercat să răspundă la toate aceste întrebări, însă vidul informaţiilor de implementare a noilor măsuri este prezent şi aici.
Dacă la începutul lunii septembrie (momentul demarării ultimei etape din acest an a programului, n.r.) operatorii Direcţiei de implementare declarau pentru capital.ro că în cazul celor trei tichete valorice „este vorba de o prevedere care va fi implementată anul viitor, iar dacă nu intervin alte modificări, această prevedere va fi inclusă încă din prima etapă a programului de înnoire a parcului auto în anul 2010”, după numai o saptămână răspunsul a fost exact opus. Purtătorul de cuvânt al AFM, Alina Clonţ, a declarat pentru revista „Capital” că „măsura cu privire la acceptarea a trei vouchere este destinată programului din acest an, deci etapei a treia”.
Pe de altă parte, Ministerul Mediului nu a putut oferi un răspuns clar şi a plasat, la acea vreme, problema la AFM: „Nu ştim exact când va intra în vigoare. Mai bine întrebaţi la AFM; ei sunt responsabili cu acest program”.
Măsuri laudate, dar la care încă sperăm
În prezent, până când cei din Ministerul Mediului sau responsabili cu acest program din cadrul AFM vor lua o decizie fermă şi vor lămuri situaţia, dealerii apreciază resemnaţi măsura introducerii persoanelor juridice în program şi posibilitatea cumulării a trei tichete valorice primite de o singură persoană pentru trei maşini vechi.
„Cumulat cu introducerea persoanelor juridice în program, considerăm măsurea referitoare la tichetele valorice ca fiind cea mai importantă dintre modificările propuse”, a menţionat reprezentantul Porsche România. Mircea Jumugă a subliniat că în mod sigur aceaste două măsuri vor contribui „decisiv” la realizarea obiectivelor programului.
11.156 de maşini sunt rezervate primilor şase dealeri
Deşi vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe avertiza la începutul acestei luni că „acest program nu poate fi transformat într-o practică pe termen infinit, pentru că acordarea primelor de casare afectează preţul real al autoturismelor noi”, cât timp „Rabla” va funcţiona, dealerii încearcă să profite de pe urma ei.
Dealerii auto cărora le-au fost alocate cote mai mari de o mie de unităţi în cadrul etapei trei a programului „Rabla” sunt Dacia (3.350), Renault (3.350), AutoItalia (1.175), Hyundai Auto România (1.175), BDT (1.106) şi Porsche România (1.000).
Totuşi, optimism într-o piaţă ce nu se mai opreşte din cădere
Reprezantanţii celor şase dealeri sunt convinşi în bună măsură că vor reuşi să atingă cotele alocate, însă în cazul în care nu vor face faţă au precizat că vor solicita diminuarea numărului de maşini alocate. Cei mai optimişti sunt oficialii Dacia şi cei ai Renault. Constantin Stroe a precizat că Dacia va depăşi chiar cota alocată şi va comercializa fără probleme cel puţin 6.000 de maşini.
„Vom face tot posibilul sa utilizăm cota alocata si vom lua măsuri puternice pentru a o susţine”, a declarat pentru capital.ro directorul comercial al Renault România, Fabrice Cambolive.
Cristian Milea vede cota alocată pentu AutoItalia ca una optimistă, „având în vedere condiţiile actuale de desfăşurare a programului”. Reprezentantul AutoItalia a spus că este greu de estimat în acest moment dacă această cotă va fi realizată sau nu şi a subliniat că acest lucru „depinde foarte mult de calendarul modificărilor pe care le va opera AFM în cadrul etapei actuale”.
BDT se bazează în cazul mărcii Ford pe dimensiunea stocului şi disponibilitatea de livrare în orice moment către clienţi, astfel încât Dan Şchiopu vede cota alocată ca fiind „mare, dar nu imposibil de realizat”.
Probabil cel mai sincer, Miurcea Jumugă a admis că în cazul în care Porsche Românai va constata că nu va putea realiza cotele, va solicita diminuarea acestora. Totuşi, Jumugă a explicat că afirmaţia sa vine pe fondul incertitudinilor date de modificările anunţate în media.
Înmatriculări la jumătate faţă de anul trecut
Potrivit Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), înmatriculările de automobile noi au căzut cu 59,4%, la 81.857 unităţi, în primele 8 luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2008. De asemenea, în august, intrările în circulaţie ale maşinilor noi au scăzut cu 71,8%, de la 30.528 autoturisme noi în august 2008 la 8.591 unităţi.
În cazul maşinilor rulate, înregistrările au scăzut cu 58,9%, de la 29.393 unităţi în august 2008 la 12.080 maşini în aceeaşi lună din acest an. La 8 luni, înregistrările de maşini second-hand au crescut cu 8,1%, la 152.620 de unităţi.