Este evident faptul ca programele sportive pot fi concurate cu greu de celelalte emisiuni TV. Deseori, meciurile de fotbal atrag audiente la care multe programe de divertisment sau filme – ca sa nu mai vorbim de emisiunile culturale si sociale – nu pot nici macar visa. Plecand de la aceste date, nici programele de stiri sportive nu raman mai prejos si reusesc sa atinga audiente respectabile. Numarul ridicat de telespectatori care vizioneaza stirile de seara doar ca sa poata vedea jur
Este evident faptul ca programele sportive pot fi concurate cu greu de celelalte emisiuni TV. Deseori, meciurile de fotbal atrag audiente la care multe programe de divertisment sau filme – ca sa nu mai vorbim de emisiunile culturale si sociale – nu pot nici macar visa. Plecand de la aceste date, nici programele de stiri sportive nu raman mai prejos si reusesc sa atinga audiente respectabile. Numarul ridicat de telespectatori care vizioneaza stirile de seara doar ca sa poata vedea jurnalul sportiv a determinat departamentele de sport sa apeleze la tot felul de tertipuri pentru a-si atrage o audienta cat mai consistenta. De la teasingul difuzat la 18,55, inaintea jurnalului de stiri, si pana la tinerele dragute care prezinta stirile sportive, nici unul din argumentele nerabdarii masculine nu este ignorat.
Tentatia tabloidizarii a schimbat pentru totdeauna fata stirilor sportive TV. Masini scumpe, fete frumoase, case somptuoase, droguri, petreceri de-ti iau ochii si cate si mai cate gasim in stirile sportive difuzate pe mai toate canalele. Evident, picurate pe ici si colo, se mai gasesc si cateva informatii ori rezultate sportive care i-ar putea interesa si pe adevaratii microbisti. Noul stil a reusit sa dinamiteze programele de stiri, transformandu-le din emisiune informativa in program de divertisment.
“Concurenta acerba din ultimii ani este cea mai proasta veste pe care o puteau primi iubitorii de sport. Este mai usor si mai sigur sa faci audienta cu un format tabloid al stirilor sportive decat cu unul informativ.”
DAN IONESCU
Senior Sales Manager ARBOmedia
Sursa primara de inspiratie se afla undeva in strafundurile Pro TV-ului si ale ziarului Pro Sport. Mai precis, fosta echipa a Pro Sportului, responsabila acum de Gazeta Sporturilor, si departamentul de sport de la Pro TV au sesizat usurinta cu care o declaratie naucitoare a unui fotbalist – in 99% din cazuri – poate deveni stire de prima pagina daca editorul stie cum sa intoarca vorbele. Procedeul e simplu si inlocuieste un element esential: lipsa unui numar suficient de mare de stiri sportive reale. Astfel, se ia o stire din campionatele italian, spaniol sau englez, iar fotbalistii nostri se transforma intr-un soi de analisti sportivi care nu au altceva de facut decat sa comenteze ce se intampla in fotbalul international.
Pe de alta parte, locul barbatilor – evident, targetul central al stirilor sportive – este in fata televizoarelor sau citind ziarul dimineata. De la aceasta idee s-a nascut Divizia Sexy in Gazeta Sporturilor si cronica erotico-fotbalista din stirile Sportive de la Pro TV. Exemplul celor din Pache Protopopescu a fost copiat de mai toate statiile si, in acest moment, doar la TVR prezentatorii emisiunilor sportive mai pastreaza “genul masculin”, in timp ce la Prima TV – obisnuita cu extremele – talk show-ul sportiv este moderat de Iulia Fratila. Concesiile au mers atat de departe in aceasta directie, incat amatorii de fotbal au avut ocazia sa-l vada pe maestrul Ovidiu Ioanitoaia cum se chinuia sa isi gaseasca cele mai potrivite cuvinte pentru a le introduce pe reprezentantele, sumar imbracate, ale echipelor din Divizia Sexy in cadrul emisiunii sale “Recursului Etapei”.
Cat de benefic este stilul de tabloid al stirilor sportive o demonstreaza audientele obtinute de programul de sport al Pro TV. Cu o audienta medie de 6,3%, emisiunea de sport din prime time se afla pe locul trei in topul programelor de stiri pe anul in curs, in timp ce sportul de la Observator (Antena 1), mai moderat in ceea ce priveste tendinta de tabloidizare, se claseaza pe locul 11, cu un rating mediu de 4,9%.
Formatul de tabloid al stirilor sportive are mare succes si in randul publicului auxiliar, cum ar fi cel feminin sau copiii. Accesibil si cu accente distractive, jurnalul sportiv de la orele 17 difuzat de Pro TV ajunge la o audienta medie de 6,8% in randul femeilor. Rezultatele sunt asemanatoare si in randul celor mici, copii intre 4 si 12 ani aducand o audienta de aproape trei procente programelor de sport de la orele 17 si 19 difuzate de Pro TV.
Situatia este relativ asemanatoare si in ceea ce priveste programele sportive ale celorlalte televiziuni care s-au vazut nevoite, din cauza concurentei, sa imite indeaproape stilul Pro TV si sa lase mai mult locul formatului tabloid decat partii informative. Concurenta acerba din ultimii ani este cea mai proasta veste pe care o puteau primi iubitorii de sport. Este mai usor si mai sigur sa faci audienta cu un format tabloid decat cu unul informativ. Va trece multa apa pe Dambovita pana cand un departament de stiri sportive va avea curajul sa infrunte tendinta tabloida actuala cu riscul de a pierde public in favoarea concurentei.