Pierderea dimensionată şi proiectată în bugetul TAROM pentru 2016 este de 6,8 milioane de lei şi aş îndrăzni să spun că putem nu numai să ne încadrăm în ea, ci chiar să producem o surpriză şi să trecem pe profit la sfârşitul acestui an, a declarat, joi, directorul general interimar TAROM, Gabriel Stoe.
Acesta a subliniat că această pierdere înseamnă 1,5 milioane de euro, sumă care, la nivelul unei companii aeriene, este aproape nesemnificativă, scrie Agerpres.
'Pierderea dimensionată şi proiectată în bugetul companiei pentru acest an este de 6,8 milioane lei. Dacă stăm puţin să analizăm această pierdere, ea înseamnă undeva la 1,5 milioane de euro, ceea ce, la nivelul unei companii aeriene, este aproape nesemnificativ. Putem vedea cazuri similare ale companiilor aeriene din Europa, pierderile acestora – şi să înţelegem că această pierdere este una considerată mică. Aş îndrăzni să spun că putem nu numai să ne încadrăm în ea, ci chiar să producem o surpriză şi să realizăm trecerea companiei pe profit la sfârşitul acestui an. Depinde de mai mulţi factori – preţul petrolului, evoluţia cursului valutar – sunt lucruri pe care oricât ne-am dori noi, conducerea executivă, să le controlăm, o putem face doar într-o oarecare măsură. 1,5 milioane de euro pierdere la o cifră de afaceri de 300 de milioane de euro este un indicator foarte bun. Dorinţa noastră este nu numai să ne încadrăm în bugetul aprobat, ci chiar să producem o surpriză plăcută', a spus Stoe, într-o conferinţă de presă.
În ceea ce priveşte pierderile companiei înregistrate anul trecut, şeful TAROM a precizat că acestea s-au ridicat la 27 de milioane de lei, subliniind, însă, că nu s-au înregistrat datorii şi există disponibilităţi băneşti.
'În 2015, pierderile au fost de 27 milioane de lei, dar nu avem datorii. Pierderile provin din diferenţa dintre venituri şi cheltuieli. Cheltuielile nu sunt toate de natură materială – dacă ne referim la amortizare sau la diferenţele de curs. Noi producem evaluarea valutelor la finalul anului şi înregistrăm aceste cheltuieli scriptice. Ele, însă, ne conduc la aceste pierderi', a explicat el.
Pentru acest an, compania şi-a propus să crească gradul mediu de încărcare a aeronavelor la aproape 75%, rutele stabilite pentru sezoanele de vară şi de iarnă fiind de natură să conducă la îndeplinirea acestui deziderat.
'Rutele pe care le-am definit pentru sezonul de vară şi pentru sezonul de iarnă sunt de natură să ducă la creşterea gradului de încărcare a aeronavelor. Avioane suplimentare nu avem pentru a avea o creştere a numărului de pasageri ca urmare a creşterii capacităţii flotei TAROM, astfel că această creştere, mică, care este definită, ar trebui datorată numai creşterii factorului de încărcare a zborurilor. Factorul mediu de încărcare a aeronavelor în 2015 a fost undeva la 68% şi încercăm să înregistrăm o creştere de 6,7-6,8% în acest an, în concordanţă cu creşterea numărului de pasageri', a spus Gabriel Stoe.
În altă ordine de idei, acesta a adăugat că programul de iarnă al zborurilor TAROM nu a fost definitivat şi încă se lucrează.
Guvernul a adoptat, pe 22 iunie, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2016 al TAROM, care a fost întocmit pe baza planului de administrare şi a planului de management, documente al căror obiectiv este creşterea performanţelor economice în condiţiile întăririi disciplinei financiare. Potrivit unui comunicat al Guvernului remis AGERPRES, planul de administrare a fost aprobat de AGA în decembrie 2012, iar planul de management a fost aprobat de Consiliul de Administraţie în martie 2013.
'Veniturile totale pentru acest an sunt estimate la 1.527,808 milioane lei, în creştere cu 8,91% faţă de preliminatul anului precedent. Această creştere este determinată de majorarea veniturilor din exploatare cu 12,58%. Veniturile obţinute din transport pasageri şi cargo pe curse regulate sunt estimate la 1.307,018 milioane lei', se spune în comunicat.
Guvernul precizează că, în 2016, TAROM are în vedere deschiderea a două noi curse/destinaţii către Hamburg şi Alicante, creşterea numărului de ore de zbor cu 6,17% şi a numărului de pasageri cu 6,08%, comparativ cu programul operat în 2015.
Totodată, în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2016 se estimează o sumă totală a cheltuielilor de 1.534,619 milioane de lei, din care cheltuielile destinate activităţii de exploatare sunt de 1.447,686 milioane de lei, estimările fiind realizate având în vedere parcul de aeronave aflat în exploatarea companiei, volumul prestaţiei rezultat din programul de operare propus, precum şi necesităţile desfăşurării activităţii companiei.
Conform sursei citate, TAROM a prezentat Guvernului principalele măsuri şi iniţiative strategice avute în vedere pentru 2016, între care se numără înlocuirea în operare a aeronavelor A310 şi optimizarea flotei narrow-body, scoaterea din exploatare comercială şi valorificarea aeronavelor A310, dar şi evaluarea înlocuirii aeronavelor ATR 42/72 cu aeronave JET de capacitate apropiată cu ATR.