Janos Kurko, finanţatorul echipei de hochei din Miercurea Ciuc, cu afaceri în turism şi retail, a stopat, din cauza crizei, un costisitor proiect de construcţie a unui parc eolian în Dobrogea.

Omul de afaceri de origine maghiară Janos Kurko (37 de ani) este cunoscut în special pentru implicarea sa în hochei. Fost preşedinte al Federaţiei Române de Hochei pe Gheaţă şi proprietar al clubului HC Csikszereda (Miercurea Ciuc), Kurko susţine moral şi financiar echipa harghiteană şi la bine, dar şi în vremuri de criză. În acest sezon, de pildă, el va scoate din buzunar câteva sute de mii de euro pentru ca echipa sa să rămână în top. „Sportul nu a fost niciodată un business pentru mine“, declară acesta, menţionând că va investi în echipă chiar şi în cazul în care sponsorii tradiţionali (Apemin Tuşnad, Skoda, Orange, Domo) se vor retrage.

Este convins, to­tuşi, că sponsorii nu vor fugi, mai ales că, din echipa creată cu şase ani în urmă, 12 jucători au fost selecţionaţi să reprezinte România la Campionatul Mondial de Hochei pe Gheaţă. Refuză din start să ia în calcul vânzarea grupării, precum şi a oricărui alt business al său. „Afacerile mele nu au fost chiar atât de grav afectate de criză. Recunosc însă că am înregistrat o scădere de 10-15% a businessului“, declară pentru Capital omul de afaceri harghitean.

A renunţat la Porsche pentru Skoda

Janos Kurko este acţionar în patru firme, prin intermediul cărora deţine hoteluri de două, respectiv trei stele, în zona Lacul Roşu (hotelul cu acelaşi nume) şi în Miercurea Ciuc (Fenyo), acesta din urmă fiind afliliat lanţului Hunguest Hotels.

O altă latură importantă a afacerilor sale o reprezintă retailul. Janos Kurko deţine  centrele comerciale Sugaş (Sfântu Gheorghe) şi Tulipan (Miercurea Ciuc). „Anul acesta, nu intenţionez să fac vreo schimbare. Nu voi investi niciun ban, dar nici nu se pune problema să le vând“, mai explică Kurko.

Fost pilot de curse şi participant în urmă cu câţiva ani la Porsche Cup pe Hungaroring, circuitul de Formula 1 al Ungariei, Janos Kurko a mărturisit că a luat recent o decizie inedită. El spune că a renunţat la maşinile sale de lux, printre care şi bolidul de curse Porsche, din dorinţa  de a proteja mediul. „Sunt un ecologist convins şi am decis să circul cu o maşină care consumă şapte litri la suta de kilometri“, a explicat Kurko decizia sa de a conduce o Skoda Octavia. Intuind po­ten­ţia­lul afacerilor în domeniul energiei eo­liene, omul de afa­ceri harghitean a de­cis să investească, împreună cu doi parteneri, un maghiar şi un spaniol, într-un proiect care vizează construcţia unui parc eolian în Dobrogea, în localitatea Cogealac, zonă cu potenţial foarte mare pentru astfel de activităţi.

O sută de milioane de euro în calea vântului

159-30361-16_hockey_shutterstock_20.jpgInvestiţia celor trei parteneri urmează să se ridice la aproximativ 100 de milioane de euro. Estimările iniţiale ale lui Kurko prevedeau ca producţia de energie electrică să înceapă în cel mult doi ani, dar criza i-a stricat planurile. „Partenerul din Spania ne-a recomandat să amânăm demararea proiectului măcar până în această toamnă, pentru a vedea evoluţia crizei“, precizează Kurko. Până acum, omul de afaceri a achiziţionat terenul pe care urmează a fi construit parcul eolian, iar proiectul a primit toate aprobările necesare demarării lucrărilor. Parcul din Dobrogea este primul proiect al lui Janos Kurko în domeniul energiei alternative, dar, potrivit declaraţiilor sale, nu va fi şi ultimul, întrucât „acest segment reprezintă viitorul businessurilor de succes. „Dacă ar fi să încep azi o afacere de la zero, domeniul în care aş investi ar fi, clar, energia alternativă“, afirmă cu tărie Janos Kurko. Motivul? „Tipul acesta de afacere mă caracterizează cel mai bine“, susţine el. Până în momentul în care morile de vânt, neinstalate încă, vor începe să producă electricitate, Janos Kurko rămâne să se concentreze pe sport, mai precis pe îmbogăţirea palmaresului echipei de hochei HC Csikszereda, care a fost vicecampioană a României de două ori până acum, iar de curând a câştigat Liga Mol (o competiţie de hochei pe gheaţă româno-maghiară).

Dacă ar fi să în­cep azi o afacere de la zero, clar, domeniul în care aş investi ar fi energia alternativă.

27 de milioane de euro este averea estimată a lui Janos Kurko, potrivit ultimei ediţii a Top 300 Capital. Pe lângă businessurile care l-au consacrat, Kurko mai deţine şi câteva hectare de teren

Declin
Afacerile lui Janos Kurko au scăzut, în primul trimestru al acestui an, cu 10-15%. Acelaşi procentaj de scădere s-a înregistrat şi în cazul gradului de ocupare a hotelurilor pe
care le deţine

De la o benzinărie la propria echipa de hochei

INVESTIȚIE Janos Kurko a decis, în anul 2002, să înfiinţeze o echipă de hochei, spune el, pe modelul echipei spaniole de fotbal Atletico Bilbao, ai cărei jucători erau selecţionaţi doar din Țara Bascilor. La început, echipa HC Csikszereda a avut jucători doar din zona Harghitei, dar între timp Kurko a adus şi o serie de jucători ucraineni, sârbi, sau unguri. Investiţiile sale în cadrul clubului harghitean au transformat echipa într-un concurent redutabil.

AFACERI Implicarea sa în turism se reali­zează prin intermediul Fenyo SRL, care a avut, în 2007, o cifră de afaceri de 1,25 milioane de euro. Firma administrează ho­telurile Lacu Roşu (88 de camere) şi Fenyo (94 de camere). Mai deţine participaţii la Ocsi-Fuel SRL şi Fenyo-Wellness SRL, pre­cum şi pachetele majoritare de la două centre comerciale, din Miercurea Ciuc, respectiv Sfântu Gheorghe. Prima sa afacere a fost o benzinărie, deschisă în anul 1994.