primele lucruri pe care trebuie sa le rezolve. Ei stiu ca daca ar alege sa faca intreaga deplasare cu masina companiei sau cu cea personala ar pierde prea mult timp si, in plus, calatoria, ar fi extrem de obositoare. De aceea, multi prefera sa apeleze la firmele de inchirieri auto, care le pot pune la dispozitie un automobil, cu sau fara sofer, imediat dupa ce au coborat scara avionului. Astfel de servicii sunt disponibile si in Romania, unde sunt prezenti principalii jucatori mondiali ai industriei de rent-a-car: Hertz, Avis, Budget, Europcar si Sixt. Pe o piata locala in formare, strategiile lor de dezvoltare au vizat deschiderea de centre de inchiriere in principalele aeroporturi si hoteluri, concomitent cu extinderea parcurilor auto si completarea ofertei cu modele noi. Activitatea firmelor de inchirieri auto in perioada anilor 90 a fost mai degraba modesta, in conditiile in care interesul pentru Romania al oamenilor de afaceri si turistilor straini era inca destul de scazut. Ultimii doi-trei ani au marcat insa o revenire semnificativa, pe fondul revirimentului economic si al inmultirii investitorilor straini. Dar cel mai spectaculos salt a fost consemnat in vara acestui an, cand piata a crescut cu cel putin 20-30%, potrivit estimarilor majoritatii jucatorilor din acest sector. „Au existat zile in care in parcurile firmelor nu mai puteai gasi nici o masina disponibila”, isi aminteste Florin serban, Reservation Manager la Holiday Autos Romania, companie de brokeraj pentru inchirieri auto. „Cei care doreau sa inchirieze masini pentru week-end aveau sanse doar daca faceau rezervarile de marti sau miercuri, altfel era aproape imposibil sa gaseasca ceva de calitate”, adauga el. Cele mai multe solicitari au fost inregistrate in Bucuresti, Timisoara, Cluj si Constanta, adica exact in acele localitati care ocupa primele patru locuri, in aceasta ordine, in clasamentul national al firmelor cu capital strain. „Oamenii de afaceri straini reprezinta peste 80% din totalul clientilor nostri, diferenta fiind reprezentata de romanii angajati la reprezentantele locale ale unor multinationale, de angajatii unor ambasade si consulate, de turisti si de romanii din strainatate veniti in vizita la rude”, explica Alina Badea, marketing manager la AAA Autorent, firma care detine franciza Hertz in Romania. Drumurile proaste maresc tarifele de inchiriereDupa cum spune Ruxandra Dragos, agent de ticketing la Aerocenter, la Cluj-Napoca si Timisoara majoritatea comenzilor a apartinut cetatenilor germani, italieni si francezi veniti pentru afaceri, fiind remarcata o crestere a cererii si pentru zilele de week-end, ceea ce denota ca multi dintre clienti au si scopuri turistice. „La Constanta, in aceasta vara am avut un record de inchirieri”, spune si Alina Badea, reprezentantul Hertz. Aceasta evolutie este confirmata de statisticile oficiale care arata ca numai in prima jumatate a acestui an numarul turistilor straini care si-au petrecut concediul in Romania s-a majorat cu 54%, in vreme ce prezenta vizitatorilor straini s-a marit cu peste 21%. „Piata de rent-a-car in crestere poate fi un barometru al interesului oamenilor de afaceri si al turistilor pentru Romania, tinand cont de faptul ca la primele vizite, necunoscand destinatia, ei prefera totusi serviciul de taxi sau sa inchirieze o masina cu sofer, si numai intr-o faza ulterioara sunt dispusi sa inchirieze masini fara sofer, cand locurile prin care merg le sunt deja cunoscute”, spune Adrian Ciurcanu, reservation coordinator la Holiday Autos Romania. Totusi, multi dintre straini au obiectii in privinta tarifelor percepute in Romania, despre care spun ca sunt mai ridicate decat in unele tari europene. Reprezentantii firmelor de rent-a-car recunosc acest lucru, insa afirma ca le este imposibil sa mentina costurile la un nivel redus, din cauza ponderii ridicate a defectiunilor cauzate masinilor de drumurile proaste din Romania. „Piesele de schimb trebuie inlocuite mai des decat in alte tari”, explica Wolfgang Sklensky, directorul general al Bavaria Rent, care detine franciza Sixt. Conform datelor furnizate de Holiday Autos Romania, daca in Spania tariful pentru inchirierea unui Citroen C3 timp de sapte zile este de 29 euro pe zi, in Romania un Opel Corsa (vehicul din aceeasi clasa) costa 40 de euro pe zi. Exemplul poate continua cu Italia, unde tariful pentru un Fiat Punto este de 38 de euro pe zi, in vreme ce in Romania se ridica la 40 de euro pe zi. Reprezentantii Europcar admit ca tarifele din Romania sunt superioare celor din Italia si Spania, dar sustin ca raportat la Germania, Franta, Elvetia si Olanda sunt mai mici. Cu un parc total destinat inchirierilor estimat de unii observatori ai pietei la circa 600 de autovehicule, Romania ocupa unul dintre ultimele locuri din Europa si la acest capitol. Insa principalii jucatori din domeniu se asteapta ca piata sa creasca intr-un ritm mai accelerat in urmatorii trei ani, cand apropierea integrarii de UE ii va accentua trasaturile de destinatie atractiva deopotriva pentru investitorii si turistii straini.
Strainii schimba viteza pietei de inchirieri auto

16 septembrie 2004, 12:00
Ultima modificare în 16 septembrie 2004, 15:00
primele lucruri pe care trebuie sa le rezolve. Ei stiu ca daca ar alege sa faca intreaga deplasare cu masina companiei sau cu cea personala ar pierde prea mult timp si, in plus, calatoria, ar fi extrem de obositoare. De aceea, multi prefera sa apeleze la firmele de inchirieri auto, care le pot pune la dispozitie un automobil, cu sau fara sofer, imediat dupa ce au coborat scara avionului. Astfel de servicii sunt disponibile si in Romania, unde sunt prezenti principalii jucatori mondiali ai indust
Etichete: arhiva
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook