Cum se calculeaza indemnizatia pentru concediul prenatal, concediul postnatal si concediul de ingrijire a copilului? Sergiu Dandu – Brasov Conform Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, concediul pentru sarcina se acorda pentru o perioada de 63 de zile inainte de nastere, iar concediul pentru lauzie pentru o perioada de 63 zile dupa nastere. Cuantumul lunar al indemnizatiei de maternitate este de
|
Cum se calculeaza indemnizatia pentru concediul prenatal, concediul postnatal si concediul de ingrijire a copilului?
Sergiu Dandu – Brasov
|
Conform Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, concediul pentru sarcina se acorda pentru o perioada de 63 de zile inainte de nastere, iar concediul pentru lauzie pentru o perioada de 63 zile dupa nastere. Cuantumul lunar al indemnizatiei de maternitate este de 85% din media veniturilor lunare din ultimele 6 luni anterioare primei zile de concediu medical pe baza carora s-a datorat contributia individuala de asigurari sociale. Baza de calcul pentru indemnizatia pentru cresterea si ingrijirea copilului pana la 1 ianuarie 2006 se determina ca medie a veniturilor din ultimele 10 luni anterioare nasterii copilului, pe baza carora s-a datorat contributia individuala de asigurari sociale in lunile respective.
Potrivit OUG nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, incepand cu 1 ianuarie 2006, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si o indemnizatie lunara in cuantum de 800 RON. Incepand cu 1 ianuarie 2007, cuantumul indemnizatiei este de 600 RON.
Aceste drepturi se acorda incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza concediul de maternitate si plata indemnizatiei aferente sau incepand cu data nasterii copilului daca nu sunt indeplinite conditiile pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente.
|
In ce conditii un cetatean strain isi poate stabili domiciliul in Romania?
Eduard Cristian Tanase – Constanta
|
Modul in care se poate obtine stabilirea domiciliului pe teritoriul Romaniei, se gaseste reglementat in OUG. nr. 194/2002 republicata si modificata, privind regimul strainilor in Romania.
Stabilirea domiciliului in Romania se aproba, la cerere, de catre seful Autoritatii pentru straini.
Strainii titulari ai unui drept de sedere temporara in scop de studii nu pot solicita stabilirea domiciliului in Romania.
Strainii isi pot stabili domiciliul in Romania daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) o sedere temporara continua si legala in ultimii 5 ani anteriori depunerii cererii, astfel:
– sederea va fi considerata continua atunci cand perioada de absenta de pe teritoriul Romaniei este mai mica de 6 luni consecutive si nu depaseste in total 10 luni pe intreaga perioada;
– sederea va fi considerata legala atunci cand discontinuitatile intre perioadele pentru care s-a acordat succesiv dreptul de sedere sunt mai mici de 30 de zile consecutive si nu depasesc in total 90 de zile pe intreaga perioada, chiar daca au fost sanctionati contraventional;
b) fac dovada detinerii mijloacelor de intretinere in cuantumul prevazut de lege, corespunzator scopului pentru care s-a prelungit dreptul de sedere pana la depunerea cererii;
c) fac dovada asigurarii sociale de sanatate, in conditiile legii;
d) fac dovada ca detin, in mod legal, spatiu de locuit corespunzator pentru ei si pentru membrii de familie cu care locuiesc impreuna;
e) vorbesc limba romana la un nivel satisfacator;
f) nu prezinta pericol pentru ordinea publica si siguranta nationala.
Strainii titulari ai unui drept de sedere temporara in scop de studii nu pot solicita stabilirea domiciliului in Romania.
Strainilor de origine romana sau nascuti in Romania, precum si celor a caror sedere este in
interesul statului roman li se poate aproba stabilirea domiciliului fara indeplinirea conditiilor de mai sus.
Strainilor care au dobandit statutul de refugiat in conditiile legii li se poate aproba stabilirea domiciliului in Romania fara indeplinirea conditiei cu privire la detinerea mijloacelor de intretinere.
Strainilor care fac dovada ca au efectuat investitii de minimum 1.000.000 euro sau au creat peste 100 de locuri de munca cu norma intreaga li se poate aproba stabilirea domiciliului fara indeplinirea conditiei prevazute mai sus la punctul a). Dovada investitiei sau a locurilor de munca create va fi calculata in functie de cota de participare la beneficii si pierderi in societatea comerciala.
Strainul minor poate obtine stabilirea domiciliului in Romania o data cu parintii sai. In cazul in care numai unul dintre parinti este titular al dreptului de sedere permanenta, este necesar consimtamantul celuilalt parinte, in forma autentica.
Pentru stabilirea domiciliului in Romania, solicitantul trebuie sa depuna personal, la formatiunile teritoriale ale Autoritatii pentru straini sau, dupa caz, la Oficiul National pentru Refugiati, o cerere-tip insotita de urmatoarele documente:
– strainii titulari ai unui drept de sedere temporara:
– documentul de trecere a frontierei de stat, in original si in copie legalizata;
– copie legalizata a actelor de stare civila;
– acte doveditoare privind detinerea legala a spatiului de locuit, in original si in copie legalizata;
– acte doveditoare privind mijloacele de intretinere;
– certificat de cazier judiciar, eliberat de autoritatile romane;
– dovada asigurarii sociale de sanatate;
Pentru strainii care au statut de refugiati sunt necesare urmatoarele acte:
– documentul de trecere a frontierei de stat, in original si copie;
– copii legalizate ale actelor de stare civila;
– acte doveditoare privind detinerea sau folosirea legala a spatiului de locuit, in original si in copie legalizata;
– certificat de cazier judiciar, eliberat de autoritatile romane;
– dovada asigurarii sociale de sanatate.
In cazul in care solicitantii care au statut de refugiat nu detin documentele cu privire la trecerea frontierei de stat si copiile legalizate ale actelor de stare civila, cererea va fi analizata in baza identitatii declarate.
Stabilirea domiciliului in Romania se aproba de catre seful Autoritatii pentru straini. Astfel in scopul analizarii cererilor de stabilire a domiciliului in Romania, prin dispozitie a sefului Autoritatii pentru straini se constituie o comisie care formuleaza propuneri motivate pentru fiecare caz in parte.
Cererile de stabilire a domiciliului se solutioneaza in termen de maximum 6 luni de la data inregistrarii. Pentru motive obiective, seful Autoritatii pentru straini poate prelungi acest termen cu inca 3 luni, cu instiintarea solicitantului.
Aprobarea sau respingerea cererii urmeaza apoi sa se comunice in scris solicitantului, in termen de 10 zile lucratoare de la solutionarea acesteia.
|
Suntem o SRL si dorim sa angajam un cetatean strain, ce acte sunt necesare in vederea obtinerii permisului de munca ?
Florina Fatu – Bucuresti
|
Documente necesare pentru obtinerea permisului de munca:
Etapa I :
I) Documentele necesare care trebuie depuse de catre angajator persoana juridica, pentru obtinerea avizului in vederea angajarii in munca
1. Dosar de carton cu sina
2. Imputernicire avocatiala din partea societatii
3. Cerere motivata privind necesitatea incadrarii in munca a strainului
4. Actul constitutiv al societatii comerciale si un certificat constatator de la Registrul Comertului
5. Scrisoare prin care se atesta bonitatea angajatorului, eliberata de banca la care acesta isi are deschis contul
6. Certificat de atestare fiscala privind achitarea la zi a obligatiilor catre bugetul consolidat de stat, eliberat de admininstratia de sector
7. Dovada prin care sa rezulte modul de realizare a selectiei pentru postul respectiv
8. Copii dupa organigrama societatii, fisa postului si regulamentul de angajare sau dupa contractul colectiv de munca.
9. Copii dupa documentele privind data selectiei, modul de desfasurare al concursului, inclusiv dupa anuntul publicitar pentru ocuparea postului
10. Adresa de la AJOFM cu privire la forta de munca autohtona disponibila pentru postul respectiv
11. Curriculum Vitae – conform anexei nr. 3 din HG nr. 1.145/2004, care sa contina si declaratia pe propria raspundere a acestuia, din care sa rezulte ca nu are antecedente penale si ca este apt din punct de vedere medical pentru a fi incadrat in munca si ca are cunostinte minime de limba romana. Acest Curriculum Vitae este de fapt o cerere tip care trebuie semnata de cetateanul strain care doreste sa obtina permis de munca.
12. Copia actului de studii necesar pentru incadrarea in functia sau in meseria pentru care se solicita eliberarea permisului de munca, tradus in limba romana si legalizat de notarul public; diploma eliberata in strainatate, in sistemul de invatamant, va fi insotita de atestatul de recunoastere eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii
13. Copia documentului de trecere a frontierei a cetateanului strain si, dupa caz, copia permisului de sedere in Romania
Etapa II :
I) Documentele necesare care trebuie depuse in vederea eliberarii permisului de munca pentru strainii care au obtinut viza de munca :
1. Dosar de carton cu sina
2. Imputernicire avocatiala din partea societatii
3. Cererea strainului pentru eliberarea permisului de munca
4. Fisa personala
5. Documentul de trecere a frontierei a strainului, valabil cel putin un an de la data acordarii vizei de lunga sedere, pe care este aplicata viza de lunga sedere pentru angajare in munca sau, dupa caz, viza de lunga sedere pentru alte scopuri, in original si copie
6. Certificatul de cazier judiciar din tara de origine sau de provenienta a strainului, ori alt document cu aceiasi valoare juridica, eliberat de autoritatile din acel stat, tradus in limba romana si legalizat de notarul public, din care sa rezulte ca strainul nu are antecedente penale
7. Actul medical de atestare a starii de sanatate, eliberat de institutiile medicale competente, potrivit prevederilor legale, din care sa rezulte ca strainul este apt de a fi incadrat in munca
8. 2 fotografii tip BI
9. Certificat de atestatare fiscala privind achitarea la zi a obligatiilor catre bugetul consolidat de stat, eliberat de administratia de sector, actualizat, daca intre data inregistrarii cererii pentru eliberarea permisului de munca trec mai mult de 60 de zile
10. 10 coli albe.