Pe lângă stele şi margarete, hotelurile ar putea primi în curând o nouă patalama. Un proiect european prevede lansarea mărcii Qualité Tourisme, care va desemna cele mai bune servicii şi destinaţii turistice de pe continent. Unii laudă iniţiativa şi o aseamănă sistemului de stele Michelin. Alţii spun că e un moft. Pe 30 iunie a fost publicat „Noul cadru politic pentru turism în Europa“, proiect legislativ menit, în premieră, să promoveze Europa ca pe o dest
Pe lângă stele şi margarete, hotelurile ar putea primi în curând o nouă patalama. Un proiect european prevede lansarea mărcii Qualité Tourisme, care va desemna cele mai bune servicii şi destinaţii turistice de pe continent. Unii laudă iniţiativa şi o aseamănă sistemului de stele Michelin. Alţii spun că e un moft.
Pe 30 iunie a fost publicat „Noul cadru politic pentru turism în Europa“, proiect legislativ menit, în premieră, să promoveze Europa ca pe o destinaţie turistică unitară. Cu alte cuvinte, „dacă o familie vine să-şi petreacă vacanţa în Franţa, să nu se limiteze la Franţa, ci să vadă şi Spania, şi alte state europene“, după cum explică Fabio Pirotta, purtătorul de cuvânt al departamentului Industrie şi Antreprenoriat din cadrul Comisiei Europene.
Proiectul a apărut pe fondul îngrijorării oficialităţilor de la Bruxelles privind scăderea, anul trecut, a numărului de turişti la nivelul întregii Uniuni – cu 5,6% faţă de anul anterior, potrivit „Studiului asupra competitivităţii industriei turistice din UE“, publicat la finele lui 2009. Pentru noi, un asemenea procentaj ar fi fost o adevărată realizare, în condiţiile în care numărul de turişti s-a prăbuşit cu peste 20%, contraperformanţă depăşită doar de Slovenia.
Ce destinaţii ar avea şanse
Una dintre principalele măsuri prin care Comisia Europeană speră să realizeze acest proiect este lansarea unui brand, numit provizoriu Qualité Tourisme (titulatură purtată şi de programul francez de promovare a turismului local, care pare să fi inspirat proiectul CE). Brandul va fi aplicat tuturor afacerilor lăudabile legate de turism (hoteluri, restaurante, circuite) şi destinaţiilor cu adevărat deosebite din Europa. Sau, în cuvintele unuia dintre oficialii care au luat parte la redactarea proiectului, „de la barurile senzaţionale de pe plajele greceşti la cele mai înfricoşătoare lăcaşuri de vampiri din Transilvania“.
„Am vrea ca această marcă să devină un reper pentru industrie. Nu cred că mai există vreo iniţiativă de acest fel în altă parte a planetei“, spune Fabio Pirotta. Cu siguranţă, însă, nu este prima iniţiativă de acest tip a Comisiei Europene. Într-un scop similar, lua naştere, în 2006, EDEN – Destinaţii europene de excelenţă -, proiect menit să promoveze modele de dezvoltare a turismului durabil în Uniunea Europeană. EDEN constă în selectarea, o dată pe an, a câtorva destinaţii extraordinare, care pot constitui un exemplu pentru alte state. România a câştigat până acum de două ori, în 2008 şi 2009, la categoriile „Patrimoniu cultural imaterial“ – Depresiunea Horezu – şi „Zone protejate“ – Parcul natural Apuseni. Cel mai probabil, acestea vor constitui primele opţiuni în momentul implementării „Qualité Tourisme“, alături de singurul sit din România inclus pe lista patrimoniului natural Unesco, Rezervaţia Biosferei Delta Dunării.
Speranţele ne stau în chinezi
„În mod evident, este o iniţiativă bine-venită şi avem de gând să sprijinim Comisia pentru a promova Europa în întreaga lume. Există totuşi un risc în cazul acestei mărci: criteriile după care va fi acordată vor corespunde gusturilor europenilor. Or, acestea pot fi foarte diferite de cele ale turiştilor veniţi de pe alte continente“, spune directorul executiv al Asociaţiei Turoperatorilor Europeni, Tom Jenkins. De altfel, potrivit „Noului cadru politic pentru turism“, oficialităţile europene speră ca revenirea turismului de pe Bătrânul Continent să fie antrenată de vizitatorii din blocul BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China), al căror număr a crescut de aproape două ori în ultimii cinci ani.
Principalul beneficiu de pe urma lansării acestei mărci ar fi dezvoltarea unor standarde de calitate, de care evident că ar beneficia toată industria. Dacă turiştii vor reuşi să se obişnuiască cu ea.
Anja Eckervogt, coordonator comunicare, Consiliul Mondial al Turismului şi Călătoriilor