Trei manageri străini la conducerea primilor trei retaileri de electrocasnice. Lor li se vor mai adăuga cel puţin doi. Vor reuşi ei să schimbe cursul pieţei, aflată în declin?
Cine s-a plimbat prin străinătate şi a trecut pragul unui supermarket specializat în electronice şi electrocasnice, cum ar fi MediaMarkt sau Darty, vede imediat diferenţa dintre „ale lor“ şi „ale noastre“. Nu e vorba nici de produse, nici de cum sunt expuse acestea şi nici măcar de designul sau amenajarea magazinelor. Reţelele autohtone de electronice şi electrocasnice s-au inspirat suficient din modelul de dezvoltare al celor de afară încât să nu mai observi nici o diferenţă la capitolele amintite. Sau aproape nici una. Deosebirea fundamentală e că la ei sunt aproape pline de clienţi şi într-o zi banală de joi, la noi nu.
Să fie vorba de management, de condiţiile mai dure de creditare impuse de BNR sau de marketing? Câte puţin din fiecare, şi ceva pe deasupra. Cert e că 2006 a fost anul de coşmar al retailului de „consumer electronics“, după ce ani la rând piaţa a fost într-o creştere puternică, vârful dezvoltării acesteia fiind atins în 2003. În acest an, conform propriilor estimări, principalii jucători vor înregistra pierderi sau, în cazul Domo, creşterea va fi mică, de 10%.
Cel mai slab an al retailului de electronice şi electrocasnice coincide, poate nu întâmplător, cu intrarea managerilor străini în acest business. Soluţia redresării pieţei pare să stea, de această dată, în strategiile de management ale acestora. Jiri Rizek, numit în funcţia de director de retail al Flamingo, după fuziunea cu Flanco, va prelua frâiele de director general de la 1 ianuarie, Rudolf Hornek a fost numit recent în funcţia de director de retail al lanţului Media Galaxy, după separarea activităţii acestuia de reţeaua Altex, iar francezul Benoit Benquet este noul director de operaţiuni al lanţului de magazine Domo.
Oameni noi la vremuri în schimbare
Iar acestora li se vor adăuga şi alţii, alte două lanţuri străine urmând să îşi facă debutul pe piaţă în perioada imediat următoare, cu toate că piaţa se află în scădere. După preluarea Primex, care opera magazinele Cosmo, turcii de la Teknosa vor inaugura primul lor magazin în Bucureşti în această lună, iar bulgarii de la Tehnomarket îşi vor face şi ei intrarea pe piaţă. Foarte posibil ca la conducerea acestora să vină tot manageri străini.
De ce această soluţie? Cornel Marian, fostul director general interimar de la Flanco şi managerul general al fondului de investiţii Oresa Ventures, spunea că români pricepuţi pentru asemenea posturi nu se prea găsesc, iar realităţile pieţei de retail s-au schimbat şi e nevoie de experienţă. „Tendinţa de a aduce management străin este una naturală, datorită nevoii aplicării unui know-how internaţional. Să nu uităm, totuşi, faptul că managementul românesc a adus Flamingo la nivelul la care se află în prezent, aşadar putem afirma cu certitudine că România beneficiază de experţi în domeniu“, nuanţează chiar viitorul director general al Flamingo Internaţional. În schimb, Lorand Szarvadi, unul dintre acţionari şi director general al Domo, spune că nu a alergat neapărat după un manager străin, „dar aşa s-a nimerit. Din douăzeci de candidaţi, doisprezece români şi opt străini intervievaţi, Benoit Benquet a fost cel mai bun“. Acesta vine de la retailerul Bricostore, dar are şi experienţa vânzării de electronice şi electrocasnice. „În Franţa a lucrat pentru Saturn (ca şi MediaMarkt, divizie a grupului german Metro – n.r.), a pornit de la şef de raion şi a parcurs toate treptele în această meserie“, spune Szarvadi. Şi le-a parcurs repede, deoarece toată experienţa sa este concentrată în cei numai 31 de ani pe care îi are. „Mai are câte ceva de acumulat, admite Szarvadi, dar nu ar fi exclus ca peste o vreme să avem un nou CEO, crescut din cadrul companiei“, pariază actualul CEO al Domo pe calităţile francezului.
Manager de import
«Nu am căutat un manager străin neapărat, dar aşa s-a nimerit. Din douăzeci de candidaţi, doisprezece români şi opt străini intervievaţi, Benoit Benquet a fost cel mai bun.»
Lorand Szarvadi, acţionar şi director general Domo