ANOSR atrage atenția asupra problemelor practice și administrative cauzate de implementarea ordonanței. Blocajele frecvente de la ghișee, eliminarea posibilității achiziționării biletelor online, precum și timpul îndelungat necesar pentru rezolvarea diverselor situații au afectat grav accesul studenților la această facilitate. De asemenea, unele prevederi ale ordonanței au generat incertitudini juridice, pentru care guvernanții nu au oferit soluții clare.
ANOSR consideră că aceste măsuri au fost adoptate fără o analiză riguroasă
Studenții consideră că aceste măsuri au fost adoptate fără o analiză riguroasă și fără mecanisme adecvate de implementare, ceea ce denotă o decizie arbitrară a Executivului.
„Blocajele de la ghişee, situaţiile problematice şi dificultăţile create pentru studenţi, unele incertitudini legate de interpretarea prevederilor ordonanţei pentru care încă nu s-au găsit răspunsuri clare, eliminarea posibilităţii de achiziţionare a biletelor în online şi timpul îndelungat necesar rezolvării tuturor situaţiilor menţionate anterior denotă o ignoranţă nejustificată de care guvernanţii dau dovadă, în special raportându-ne la faptul că impactul bugetar pe care îl are această măsură asupra reducerii deficitului bugetar este infim”, a transmis Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România într-un comunicat.
Reprezentanții ANOSR susțin că reducerea pentru transportul feroviar al studenților are un impact nesemnificativ asupra bugetului de stat. Analizând datele disponibile, aceștia au constatat că, între 2017 și 2020, când transportul feroviar era gratuit pentru studenți, valoarea subvențiilor acordate nu a depășit 0,1% din bugetul general consolidat sau 0,03% din PIB-ul României. În medie, în perioada 2017-2019, cheltuielile pentru această facilitate reprezentau 0,069% din bugetul general consolidat și doar 0,024% din PIB.
„Pentru a putea demonstra factorilor de decizie faptul că nu există argumente raţionale pentru care aceste austerităţi ar trebui să rămână în vigoare şi că reducerea studenţilor la transportul feroviar are un impact bugetar nesemnificativ în raport cu bugetul general consolidat şi produsul intern brut (PIB) al ţării, am solicitat Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), încă din data de 8ianuarie 2025, informaţii referitoare la subvenţiile acordate pentru transportul feroviar al studenţilor, astfel încât să identificăm impactul real al facilităţii asupra bugetului de stat.
Cu toate acestea, pentru a evita trenarea procesului până la primirea lor, am apelat la analizarea datelor colectate de ANOSR în trecut şi informaţiilor ce se pot identifica în spaţiul public cu privire la cheltuielile bugetare şi valoarea subvenţiilor acordate pentru transportul feroviar al studenţilor”, este scris în comunicat.
Situația s-a menținut și în ultimii ani. Conform datelor analizate de ANOSR și publicate de Edupedu, subvențiile pentru transportul feroviar al studenților au reprezentat 0,027% din bugetul general consolidat și 0,01% din PIB în 2024, iar în 2023, aceste valori au fost chiar mai mici: 0,021% din buget și 0,008% din PIB.
„Scăderea impactului bugetar prin această măsură rămâne sub semnul întrebării şi dacă ne raportăm la ultimii doi ani, 2023 şi 2024. Conform datelor publicate de trustul de presă Edupedu, cheltuielile acoperite pentru subvenţionarea transportului feroviar al studenţilor, în contextul aplicării reducerii de 90% pe toate rutele feroviare în anul 2024, reprezintă doar 0,027% din valoarea totală a bugetului general consolidat şi doar 0,01% din PIB, iar în anul 2023 valoarea subvenţiilor reprezenta 0,021% din buget şi 0,008% din PIB”, transmit membrii ANOSR.
Limitarea reducerii la transportul feroviar contravine intereselor studenților și nu este susținută de argumente economice solide
ANOSR consideră că limitarea reducerii la transportul feroviar contravine intereselor studenților și nu este susținută de argumente economice solide. Organizația susține că Guvernul ar trebui să abroge prevederile ordonanței de urgență, având în vedere impactul bugetar infim și dificultățile cauzate studenților în accesarea acestei facilități.
Studenții subliniază că dreptul la transport redus reprezintă o măsură esențială pentru sprijinirea accesului la educație și pentru mobilitatea tinerilor, mai ales în contextul provocărilor financiare și logistice cu care aceștia se confruntă. În acest sens, ANOSR solicită guvernanților să renunțe la măsurile restrictive impuse prin ordonanță, considerând că acestea sunt lipsite de justificare și profund dăunătoare.
„Astfel, ţinând cont de impactul bugetar infim, problemele create cu privire la accesarea acestei facilităţi de către studenţi, blocajele şi timpul lung de reglementare şi operaţionalizare a măsurilor, solicităm guvernanţilor retragerea măsurilor restrictive legate de reducerea studenţilor la transportul feroviar impuse prin ordonanţa de urgenţă”, au conchis aceștia.