Studenții din România cer majorarea subvenției acordate la transportul cu trenul și cu metroul de la 50% la 90%. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) explică prezenta poziție publică privind această necesitate.
Studenții din România cer majorarea subvenției acordate la transportul cu trenul și cu metroul la 90%
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) explică necesitatea majorării subvenției acordate la transportul feroviar și cu metroul pentru studenți de la 50% la 90%.
În perioada 2017-2021, între adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 2/2017 și adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 8/2021, toți studenții înmatriculați la studii universitare cu frecvență în România au beneficiat de gratuitate la transportul feroviar, clasa a II-a.
Această facilitate a fost de natură să asigure o serie largă de beneficii directe și imediate pentru studenți, precum creșterea accesibilității studiilor pentru studenții navetiști, a implicării în acțiuni de voluntariat, a posibilității de a participa la diverse evenimente pentru studenți și tineri.
În contextul în care România este penultima țară din UE la cheltuieli publice/student și luând în considerare că alte state (precum Slovacia sau Bulgaria) au politici similare sau ponderi net superioare celei de 50% din prezent, credem că toate acestea nu pot reprezenta decât un beneficiu pentru mediul universitar din România, se arată într-un comunicat al alianţei.
Această subvenție reprezintă o formă de protecție socială a studenților din România
În primul rând, ANOSR a arătat faptul că impactul bugetar al acestei măsuri a fost nesemnificativ, prin raportare la beneficiul adus; de altfel, la mai bine de un an de la eliminarea acestui beneficiu pentru studenți, poate fi relevat, atât din datele financiare, cât și cu ochiul liber, faptul că dispariția acestei facilități nu a ajutat în vreun fel semnificativ bugetul de stat.
O astfel de subvenție reprezintă, într-adevăr, o formă de protecție socială a studenților din România și suntem convinși că, având în vedere specificul socio-economic al mediului studențesc din țara noastră, aceasta este necesară și utilă.
În al doilea rând, în contextul creșterii prețului la combustibil, a creșterii prețurilor la biletele de tren și a măsurilor de protecție pe care statul român le ia deja față de aceste scumpiri (ex: subvenționarea prețului la benzină și motorină cu 50 de bani/litru), acordarea unei astfel de facilități ar fi o măsură extrem de inteligentă, dat fiind faptul că ar putea fi acordată o subvenție direcționată către o categorie specifică a populației, care nu se bucură, în majoritatea ei covârșitoare, de resurse financiare semnificative.
În al treilea rând, exact în contextul acestor scumpiri, o astfel de măsură ar fi înclina semnificativ balanța în favoarea transportului feroviar și cu metroul, un transport ecologic, verde, tendință pe care statul este direct interesat să o încurajeze, inclusiv prin raportare la politicile europene.
În final, având în vedere faptul că unul dintre așa-zisele argumentele invocate la momentul eliminării gratuității a fost faptul că studenții rezervau bilete fără a avea intenția de a le folosi, blocând astfel accesul celorlalți pasageri, ANOSR consideră că introducerea unei reduceri de 90% ar elimina orice fel de scuză care ar putea fi adusă, scrie într-un comunicat de presă emis de ANOSR.