La Festivalul tinerilor regizori desfasurat in luna mai la Buzau, Alexandra Badea a primit premiul Vlad Mugur pentru „optiune si virtuozitate in exprimarea unei idei contemporane”.
Badea face parte dintr-o generatie noua de regizori, a caror viziune se indreapta din ce in ce mai mult spre teatrul independent. „Cred foarte mult in teatrul de echipa”, spune Badea. „E o constanta ca regizorii sa lucreze cu actori de varsta lor. Se cunosc, au aceeasi viziune si lucreaza impreuna inca din facultate”.
Lebensraum s-a jucat la Studioul Cassandra si este un spectacol de debut, ca de altfel toate piesele reprezentate aici. De la inaugurarea din 1957, Cassandra a fost locul unde s-au jucat lucrarile de licenta ale studentilor din anul IV de la UNATC. „Acestea sunt spectacolele cu care ei vin la publicul mare”, spune Valentin Potrivitu, directorul adjunct al studioului.
„Mie imi place Cassandra pentru ca e ca un teatru adevarat, dar si pentru ca suntem o mare familie, ne cunoastem de la inceputul facultatii, ne-am format echipe; inca nu am intrat in jungla teatrelor bucurestene”, spune Ella Mocanu, studenta in anul IV la Actorie.
Inclinatia catre teatrul de companie se formeaza inca din facultate, pentru ca realizarea unui spectacol este o munca de echipa. Studentul regizor face propunerea profesorului de clasa, spune Potrivitu. Se alege apoi un student scenograf, care concepe decorul si costumele. Se aleg actorii, dupa care echipa se completeaza cu studentul teatrolog. Acesta elaboreaza caietul program, concepe si distribuie afisul, anunta presa si pregateste premiera. „Fac exact ce face un teatru-teatru. E un atelier, dar cu ghilimele destul de mari”, spune Potrivitu. Studentii „trebuie sa treaca prin toate fazele. Sa stie exact ce sa ceara unui sef de productie care conduce un atelier de tamplarie, de croitorie, tapiterie s.a.m.d”.
In aceasta stagiune, Cassandra are in repertoriu 14 spectacole, ca aproape orice teatru profesionist. La Odeon, de exemplu, se joaca 19 piese, in timp ce la Bulandra, 11.
Pentru ca in ultimii ani, studentii au optat pentru punerea in scena a unor texte contemporane, intrarea publicului este libera. Astfel, studioul nu trebuie sa plateasca drepturi de autor.
La Cassandra, stagiunea se incheie pe 11 iunie. Intre 1 si 11, are loc Gala Absolventilor, in care se prezinta toate spectacolele realizate pe parcursul anului. Gala, organizata de sectia de teatrologie, va aduce in sala de spectacole directori de teatre si festivaluri, dand studentilor sansa de a fi remarcati.
„Cred ca e destul de rar sa te vada cineva jucand la Cassandra si sa iti ofere imediat un loc de munca in teatru”, spune Ionut Adascalitei, student actor. „Tu trebuie sa te duci la teatrul unde vrei sa joci si sa incerci sa te angajezi”.
Regizorul Alex Berceanu spune ca sansele unui student actor de a reusi sunt foarte mici: „Depinde de cat noroc are si de unde a ajuns regizorul din generatia lui, pentru ca acesta il cunoaste si il va distribui intr-o piesa”.
Acum in varsta de 25 de ani, Berceanu a debutat la Cassandra cu piesa Noaptea asasinilor. A mai regizat Marisol, pentru teatrul Odeon, si Uzina de placeri S.A., pentru Nottara. Ultima piesa a fost Blestemul muritorilor de foame, de Sam Shepard, care s-a jucat la Teatrul de Stat din Arad.
„Atunci cand am terminat eu la Cassandra, am avut o senzatie de dezolare, pentru ca realizam la un moment dat ca sanse sunt putine si ca de cele mai multe ori munca mea nu e apreciata cum trebuie”, spune Berceanu. El spune ca viitorul in teatrul romanesc ar trebui sa fie cel de proiect. De aceeasi parere este si Badea: „Nu imi prea place teatrul de repertoriu, spune ea. Daca lucrezi intr-un teatru, trebuie sa iti alegi actorii dintre angajati, la fel cu tehnicienii, ca sa nu mai vorbim ca nu ai o foarte mare libertate in alegerea textului”. Badea este adepta ideii de proiect pe care il realizezi cu echipa aleasa de tine si pe care il propui la diferite teatre. „Din pacate, in Romania nu poti sa lucrezi textele pe care le vrei decat in teatrul independent”, adauga ea.
Dupa terminarea facultatii Alexandra Badea va incerca totusi sa se angajeze la un teatru. Ea a primit o sansa de afirmare in peisajul teatrului independent. Sambata, 24 mai, Badea a avut premiera la Teatrul Act. Dupa Lebensraum-Spatiu Vital, ea a pus in scena un alt text contemporan. Este vorba de Blaubart, speranta femeilor, scris de autoarea germana Dea Loher.
Pe 11 iunie, o data cu incheierea Galei Absolventilor, teatrul romanesc va avea o noua generatie. Dupa care cladirea in care se afla in prezent Cassandra va intra in renovare. „S-ar putea sa ne mutam, sau s-ar putea sa nu avem alt spatiu, nu stim la toamna ce va fi, noi speram sa fie bine”, spune Potrivitu.
Fara Cassandra, studentii isi vor sustine lucrarile de licenta la facultate, fara public.
In ceea ce ii priveste pe absolventi, „Dupa un an vin si ii auzi: „Ce bine era la Cassandra!”, spune Potrivitu. Deodata vezi ca nu ai unde sa joci, nu te distribuie nimeni, trebuie sa platesti gazda… atunci se maturizeaza multi”, adauga el.
Majoritatea insa reusesc, dovada cazul Alexandrei Badea. In luna iulie, ea si cei trei actori din Lebensraum – Spatiu Vital vor avea 20 de reprezentatii ale piesei in sectiunea off a Festivalului de teatru de la Avignon.