23% dintre internauţi români consideră că nu ar fi o problemă majoră dacă nu ar avea acces la internet pentru perioadă mai mare de un an, în schimb 11% din totalul utilizatorilor consideră că nu ar rezista nici măcar o zi departe de această tehnologie, conform unui studiu al Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES.
În ultimii zece ani, proporția de utilizatori de Internet din România a crescut de 10 ori, ajungând de la 3,6% în 2000 la 35,5% în 2010 (raportat la întreaga populație), conform unor statistici furnizate de Internetworldstats.com.
În pofida acestei creşteri, România este pe ultimul loc din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte utilizatorii de Internet, procentul de 35.5 situând-o mult sub media Uniunii, de 67,60%. După cum se poate observa şi în graficul de mai jos, țările situate la celălalt pol al acestei ierarhii sunt Olanda şi Suedia, având un procent de 86,6 de utilizatori, respectiv 92,5.
Conform unui sondaj IRES, mai mult de jumătate dintre români se declară utilizatori ai Internetului (52%), dintre aceştia doar 3% neavând posibilitatea de a accesa Internetul de acasă. Referitor la frecvența accesării acestui serviciu, 68% dintre subiecții studiului petrec zilnic o parte din timp pe Internet, la care se adaugă 26%, care accesează Internetul de câteva ori pe săptămână.
96% dintre români utilizeză Internetul pentru a se informa, 80% a coresponda prin e-mail, iar 70% dintre utilizatorii de Internet declară că întrebuințează acest serviciu pentru a socializa în cadrul rețelelor online.
Chrome, cel mai utilizat browser
Intervalul orar în care subiecții studiului navighează cel mai mult pe Internet este cuprins între 18:00 şi 24:00 (60%), urmat de intervalul orar 10:00-17:00, preferat de 26% dintre respondenți.
Browser-ul cel mai frecvent utilizat de către români este Google Chrome, 36,8% dintre respondenții studiului declarând că îl preferă, urmat îndeaproape de Mozilla Firefox (27,5%) şi de Internet Explorer (27,2%). Google conduce detaşat în privința motoarelor de căutare folosite de către români, fiind cel mai utilizat de către 86,6% dintre respondenți, urmat de către Yahoo, cu 8,9%. Această ierarhie din urmă este inversată când vine vorba de preferințele privind utilizarea unui cont de mail: 72% revine Yahoo şi doar 9% Google.
Indiferent de contul de e-mail utilizat, românii primesc, în pondere de 63%, până la 10 e-mailuri pe zi, procent mai crescut decât cel al e-mailurilor expediate: 66% dintre utilizatori expediază până la 10 e-mailuri într-o zi obişnuită. Yahoo (Yahoo Messenger) conduce şi în opțiunile respondenților în ceea ce priveşte utilizarea programelor de chat, având un procent de 67,1%.
36% dintre utilizatorii de Internet din România declară că au un cont pe o rețea de socializare, liderul detaşat al acestor rețele fiind reprezentat de Facebook, astfel încât, din totalul celor care şi-au creat un cont pe o rețea de socializare, 73,4% au declarat că au un cont pe Facebook si 17,5% un cont pe Hi5.
Raportat la întreaga populație, proporția persoanelor care au cont pe Facebook în România este de 7,5%, (conform unor statistici Internetworldstats.com); procent scăzut, având în vedere faptul că din Uniunea Europeană doar Letonia se plasează sub acest nivel.
SURSA: IRES