Asociația Business Service Leaders (ASBL) a organizat marți, 1 noiembrie, conferința „Bridges to the future”, la care au participat peste 600 de specialiști din industrie. În cadrul evenimentului s-au prezentat rezultatele studiului anual despre industria serviciilor pentru afaceri, realizat de ABSL împreună cu PwC în perioada august – octombrie.
Eșantionul studiului a fost compus din 71 de companii care au o cifră de afaceri cumulată de peste 1,14 miliarde de euro și 50.000 de angajați. Printre cele mai importante rezultate ale studiului industriei serviciilor pentru afaceri este că numărul angajaților la nivel de piață a crescut cu 30% în ultimii trei ani.
Totodată, 69% dintre companii și-au extins în 2021 operațiunile, iar 70% se așteaptă la o creștere a cifrei de afaceri în 2022. Creșterea medie a cifrei de afaceri în rândul acestor companii este de 22% față de anul 2021. Totodată, pentru anul 2022, 55% dintre companii se așteaptă la o creștere a veniturilor cuprinsă între 10 și 30%.
Piața de outsourcing, într-o nouă etapă
Cel mai popular serviciu de outsourcing de pe piața din România a ajuns să fie cel de IT, urmat de suport clienți, finanțe și contabilitate, iar piața muncii din domeniu a început pentru prima dată în ultimii ani să pună pe primul loc abilitățile tehnice și digitale la capitolul cerințe, înainte de limbile străine.
„Gradul de complexitate al proceselor, cel puțin pentru top trei servicii, crește de la an la an, pe măsură ce se automatizează activități de bază. De aceea este nevoie de angajați cu competențe tehnice crescute, comparativ cu ponderea angajaților fără experiență care era destul de mare în urmă cu 3-5 ani. Alte aspecte importante sunt competențele digitale și nu în ultimul rând limbile străine”, explică Ciprian Dan, Președinte ABSL.
Pentru a ține pas cu această tranziție către tehnologiile moderne, 54% dintre companii folosesc propriile resurse interne pentru a facilita automatizarea, 45% recurg la upskilling sau traininguri pentru angajați, iar 45% aleg să angajeze personal nou cu compentențe digitale.
În cadrul evenimentului de lansare a studiului, unul dintre mesajele principale a fost faptul că industria românească de outsourcing pare „să intre într-un nou stadiu de maturitate”. Totuși, la nivel regional, încă mai există potențial de creștere, în condițiile în care în Polonia, o țară cu o populație dublă față de România, are o industrie de outsourcing de șapte ori mai mare decât a noastră, preciza unul dintre speakeri.
Salarii din ce în ce mai bune, de peste 10.000 de lei
Totodată, la capitolul piața muncii și salarizare, 100% dintre respondenți au transmis că au mărit salariile angajaților în ultimul an, creșterea medie fiind de 11%, cauza principală fiind inflația. Salariul mediu în piață a ajuns la 10.691 de lei, de la 8.597 în 2021. Creșterea salarială medie anticipată pentru anul 2023 de companiile respondente este de 7,7%, însă în unele cazuri ar putea ajunge până la 11%. Trebuie precizat faptul că în 2021, creșterea salarială a fost de 6,4%, deci aproape jumătate din valoarea înregistrată în 2022.
Cele mai bine plătite job-uri sunt evident în IT, iar din punct de vedere regional, Bucureștiul și zona Ilfov oferă cele mai bune salarii la nivel național, urmată de regiunea Banat – Transilvania, urmată de Moldova. Mai mult de jumătate din companiile care au participat la studiu se așteaptă ca numărul lor de angajați să crească între 10 și 30% în 2022. Printre cele mai comune beneficii ale salariaților sunt: tichetele de masă, cafeaua și răcoritoarele la locul de muncă, abonamentele medicale, programul flexibil și zilele în plus de concediu. 40% dintre companii oferă servicii flexibile, în creștere de la 33% anul trecut.
„Costul și disponibilitatea forței de muncă rămân în continuare provocatoare, inducând o mobilitate excesivă între angajatori. Din acest motiv, multe companii din industrie și-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creșterea numărului de angajați, ci pe productivitatea ridicată a acestora. Implementarea tehnologiei avansate, optimizarea proceselor și orientarea către servicii cu valoare adăugată mai mare sunt noile pârghii spre care se orientează companiile”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.