Pandemia de COVID-19 și contextul socio-economic actual, marcat de creșterea prețurilor și a inflației, i-au făcut pe români să fie mai responsabili financiar. Consumatorii caută diverse modalități de a-și reduce cheltuielile invizibile, de a găsi oferte avantajoase atât pentru cumpărăturile zilnice, cât și pentru achiziții mai scumpe (bunuri de folosință îndelungată sau călătorii) sau pentru a gestiona mai bine într-un singur loc tot ceea ce ține de cheltuielile recurente sau ocazionale.
Revolut în colaborare cu Reveal Marketing Research a realizat un studiu prin care a dorit să afle care este percepția românilor în legătură cu aplicațiile financiare și soluțiile digitale de management al banilor, în ce măsură aceștia consideră că îi ajută să-și mențină controlul asupra banilor și să fie mai responsabili cu finanțele personale.
Fintech-ul, un domeniu cu o notorietate și o rată de adopție în creștere accelerată, în rândul românilor
Chiar dacă fintech-ul este un sector financiar relativ tânăr, cel mai recent sondaj solicitat de Revolut și realizat de Reveal Marketing Research a arătat că 78% dintre români au auzit de soluții fintech sau de aplicații financiare, iar 47% dintre aceștia le folosesc în prezent.
Dacă aruncăm o privire mai atentă asupra rezultatelor, observăm că notorietatea soluțiilor fintech și adopția acestora sunt mai mari în rândul bărbaților, al segmentului de vârstă 25 – 44 de ani, și printre cei cu studii superioare, decât în cazul restului eșantionului. Când vine vorba de comportamentul de utilizare, Milenialii – sub 35 de ani. – apelează la portofelele digitale oferite de aplicațiile financiare într-un grad semnificativ mai mare (56%).
În ceea ce privește brand-urile din această piață, Revolut este aplicația fintech cu cea mai largă și mai loială comunitate din România, aproape 80% dintre utilizatorii fintech fiind clienți Revolut și aproape jumătate dintre aceștia utilizând aplicația timp de cel puțin 1 an (48%).
Percepția despre aplicațiile financiare: soluții care susțin o viață echilibrată într-o lume imprevizibilă
Într-un context marcat impredictibilitate, românii sunt mai responsabili când vine vorba de gestionarea finanțelor personale. 33% dintre respondenți au în plan să deschidă conturi de economii prin intermediul unei platforme digitale în anul următor, pentru a adăuga un plus de confort în viața lor de zi cu zi. Datorită transparenței, vitezei și ușurinței de acces la bani în orice moment, în orice loc, produsele de economisire sunt, de departe, pe primul loc la toate categoriile de vârstă, când vine vorba de planificarea produselor financiare care urmează să fie adăugate la soluțiile fintech deja folosite. În special femeile (33,5%) intenționează să apeleze la aplicații financiare pentru a economisi și Milenialii (25-34 de ani, cu 37,2%).
Pe de altă parte, o altă treime din populație intenționează cel puțin să își mențină stilul de viață actual, iar pentru asta românii sunt dispuși să apeleze fie la un card de credit prin intermediul unei platforme digitale (27%) sau la credite de nevoi personale (20%). Cel mai ridicat nivel de interes față de creditele pentru nevoi personale se remarcă în rândul utilizatorilor de aplicații financiare din categoria de vârstă 45-55 de ani (22,8%).
În cazul tinerilor români de 18-24 de ani, investiția în criptomonede (28%) sau în bursă (17%) devine o perspectivă din ce în ce mai atractivă față de eșantionul total (16% și, respectiv, 12%). Produsele legate de siguranță și prevenție, cum ar fi asigurările de sănătate, asigurările de viață și pensiile private, sunt mai puțin atractive pentru GenZers (sub 24 de ani). Interesul pentru aceste categorii crește odată cu vârsta, atingând vârful la categoria 45-55 de ani. Este o tendință normală care nu a fost schimbată dramatic de pandemie sau inflație. De asemenea, de la segmentul de peste 55 de ani, interesul scade, mai ales pentru pensia privată, deoarece este prea târziu să înceapă să economisească într-un astfel de produs. În schimb, cardurile de credit sunt unul dintre produsele pe care această categorie intenționează să le adauge portofoliului de instrumente financiare în viitor (27%).
Membrii generației Z manifestă de departe cel mai mare interes față de criptomonede, în timp ce bărbații tind să fie cu 50%-100% mai interesați decât femeile în activele cu risc, cum ar fi cripto și tranzacționarea pe bursă. Decalajul se mărește pe măsură ce crește și percepția în privința capitalului expus riscului, iar cel mai mare decalaj se înregistrează în privința intenției de a investi în criptomonede (21,5% dintre toți respondenții bărbați sunt interesați de cripto, față de 11,5% dintre femei).
Interesul în creștere al generațiilor tinere față de criptomonede este evidențiat și de datele Revolut (anonimizate și agregate). La sfârșitul lunii iulie 2021, numărul utilizatorilor interesați de cripto, în segmentul 18-24 ani, era cu 78% mai mare față de sfârșitul lunii iulie 2021. În termeni de creștere, categoria lor a fost urmată de generația „părinților”, 45-54 ani cu +57%, în aceeași perioadă. Tendința a fost susținută și de inițiativele de educarea a publicului în legătură cu criptomonedele, cum ar fi „Learn and Earn”, o serie de cursuri incluse în special în aplicația Revolut pentru a îmbogăți cunoștințele clienților despre criptomonede și tehnologia blockchain. Cursurile vor continua.
Utilizarea frecventă a aplicațiilor de gestionare a banilor face parte din noua „normalitate” post-pandemie
62% dintre respondenți folosesc deseori aplicații de gestionare a banilor (internet banking/aplicații mobile banking), pe parcursul unei săptămâni, în timp ce 35% dintre cei chestionați consideră că acestea sunt foarte utile pentru îmbunătățirea situației lor financiare. Ambele afirmații anterioare au fost vizibile într-o măsură mai mare în cazul utilizatorilor fintech vs. non-utilizatori, înregistrând diferențe de peste 15% între segmente.
Când vine vorba despre modul în care românii se raportează la soluțiile digitale și la aplicațiile financiare pentru a-și rezolva problemele uzuale legate de gestionarea banilor, studiul a scos în evidență un pattern în comportamentul și percepția românilor, bazat pe segmentarea generațională. Astfel, în timp ce frecvența de utilizare este mai mare pentru cei mai tineri de 45 de ani (66%), cei peste 45 de ani consideră într-o măsură mai mare că fintech-ul este foarte util pentru a-și păstra echilibrul financiar (39%).
De ce fintech?
Principalele motivații care explică utilizarea în creștere a fintech-ului sunt strâns legate de experiența eficientă din punct de vedere al costurilor și fără probleme pe care o oferă clienților săi. Astfel, serviciile fintech sunt evaluate ca fiind mai ieftine (58%) și mai rapide (57%) decât serviciile financiare tradiționale, oferind în același timp fiabilitate și securitate
În ceea ce privește motivele pentru care aleg să folosească soluții fintech în locul serviciilor bancare tradiționale, datele arată că bărbații tind să fie mai orientați spre costuri, în timp ce femeile acordă mai multă importanță timpului câștigat. De asemenea, s-a putut observa că pentru cei peste 55 de ani, fiabilitatea și securitatea oferite de aceste soluții sunt importante într-o măsură semnificativ mai mare.