Peste 65% dintre angajatorii din România consideră că nivelul pregătirii practice a absolvenţilor din şcoala profesională este slab şi extrem de slab, conform unui studiu realizat de OMV Petrom.
Acesta semnalează că 70% dintre managerii de resurse umane din companii spun că învăţământul profesional este neadaptat cerinţelor pieţei, iar 6 din 10 companii intervievate în cadrul studiului apelează la forţă de muncă necalificată pentru a acoperi deficitul de personal. Printre principalele dificultăţi întâmpinate la recrutarea meseriaşilor sunt menţionate lipsa calificării (în 65% dintre cazuri), lipsa experienţei (64%) şi lipsa de seriozitate a potenţialilor angajaţi (65%).
Pe de altă parte, conform studiului, doar 2 din 10 români respectă meseriile şi meseriaşii, iar 60% dintre meseriaşi nu ar recomanda meseria proprie unei persoane dragi. O treime dintre meseriaşii în devenire aspiră la statutul de manager şi la studii superioare, în timp ce 8 din 10 meseriaşi intervievaţi susţin că au fost formaţi în afara şcolii profesionale- prin experienţă directă, în câmpul muncii, prin îndrumarea primită de la alţi meseriaşi, care le-au fost mentori, sau de la colegi de la care au "furat" meserie.
Studiul, realizat de OMV Petrom, face parte din programul România Meseriaşă şi a acoperit peste 200 de companii care angajează meseriaşi, peste 200 de meseriaşi şi 100 de elevi din învăţământul profesional, peste 1300 de persoane cu vârste cuprinse între 18-55 de ani, din mediul urban şi rural. Începând cu 2016, România Meseriaşă a fost inclusă în Programul "România Educată", lansat de Preşedinţie. Acţiunile din cadrul campaniei sunt derulate în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
OMV Petrom a participat la dezbaterile naţionale ale programului prezidenţial, la consultări cu Ministerul Educaţiei şi la dialogul lansat de Centrul Naţional pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) privind învăţământul dual.
Până la sfârşitul anului, România Meseriaşă va analiza şi va propune soluţii pentru implicarea angajatorilor în pregătirea elevilor, corelarea ofertei educaţionale cu cererea de pe piaţa muncii, absenţa orientării vocaţionale pentru elevi, dar şi pentru creşterea respectului faţă de meseriaşi. OMV Petrom îşi doreşte ca angajatorii interesaţi de o forţă de muncă bine pregătită şi de dezvoltarea educaţiei profesionale să participe la viitoarele dezbateri din cadrul campaniei. AGERPRES