Studiu: Câştigurile retailerilor ar putea avansa cu 15-20% după reducerea TVA

Câştigurile marilor reţele de magazine ar putea avansa, în acest an, cu 15 - 20%, după reducerea cotei TVA la alimente de la 24% la 9%, pe fondul creşterii apetitului de consum şi al modificării marjelor operaţionale, însă şansele ca alimentele să se ieftinească vor fi doar conjuncturale şi pe termen scurt, relevă o analiză realizată de o companie de servicii de business dedicate mediului de afaceri, referitoare la evoluţia retailului alimentar românesc în perioada 2009 - 2014.

”Artificiile cu preţuri le-am văzut şi în cazul reducerii TVA la pâine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimăm că acelaşi fenomen se va produce şi pe 1 iunie. Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scădere de preţuri conjuncturală, urmată, pe termen mediu şi lung de o scumpire sensibilă, graduală, argumentată de motive de ordin operaţional, respectiv creşteri de preţuri la utilităţi şi carburanţi”, afirmă analiştii companiei.

Pe de altă parte, analiştii consideră că semnalul dat de reducerea TVA va avea consecinţe pozitive în stimularea consumului, principalul motor al economiei, însă marii câştigători ai bătăliei preţurilor vor fi retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ estimat între 15 şi 20% în 2015.

”Preţurile reprezintă un important factor psihologic care influenţează comportamentul de consum. Impulsul dat de reducerea TVA va dinamiza ofertele, promoţiile, va accentua concurenţa, în sensul că va diminua fenomenul de aliniere a preţurilor, îi va stimula pe români să cumpere mai mult, însă marii câştigători ai bătăliei preţurilor vor fi retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, estimat de KeysFin între 15 – 20% în 2015. Estimarea ia în calcul efectul reducerii TVA, în sensul creşterii profitului jucătorilor din domeniu, creşterea consumului şi planurile de extindere ale retailerilor la nivel naţional, prezentate şi asumate de aceştia. Calculul este unul relativ, condiţionat de evoluţia economică generală, de dinamica cursului valutar şi a costurilor utilităţilor”, explică experţii companiei KeysFin.

Estimările KeysFin au fost realizate pe baza evoluţiei financiare a marilor retaileri din perioada 2009 – 2014. Potrivit datelor oficiale, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Mega Image, Metro şi Selgros, principalii jucători din piaţă, au rezistat excelent crizei, reuşind chiar să îşi extindă afacerile în tot acest interval.

”Cifra de afaceri totală a celor cinci retaileri a crescut de la 21,42 miliarde lei în 2009 la 27,8 miliarde lei în 2013, iar datele parţiale din 2014 arată că această cifră a fost depăşită. Cel mai important avans l-a marcat compania Kaufland, ale cărei afaceri au crescut de la 3,69 miliarde lei în 2009 la 7,26 miliarde de lei în 2013. Iar anul trecut a fost, potrivit datelor parţiale, cel mai bun din ultimii 6 ani. Datele financiare demonstrează că business-ul marilor retaileri a crescut susţinut în anii de criză, în ciuda provocărilor financiare. Statisticile vin să confirme faptul că, în anii crizei, românii şi-au redus mare parte din cheltuieli, mai puţin cele alimentare”, afirmă analiştii. Potrivit acestora, evoluţia sectorului denotă faptul că formatele principale (în principal hipermarket şi cash&carry) continuă să atragă cei mai mulţi clienţi.

”'Reducerea TVA la alimente vine ca o mănuşă acestui sector, având potenţialul de stimul pentru extinderea afacerilor. Dincolo de dezvoltarea reţelelor, nu este exclus ca anii următori să aducă în piaţă noi formate, cunoscut fiind, de exemplu, interesul gigantului Tesco. Un potenţial important îl are şi retailul de proximitate, acolo unde, chiar şi în condiţiile extinderii agresive a unor jucători precum Mega Image, mai există loc în piaţă”, mai spun ei. Informaţiile prezentate au fost culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societăţile comerciale şi PFA-urile active din România.