Studiu. Câți români sunt dispuși să lucreze de acasă pentru companii străine

Un nou studiu realizat la nivel global de către Boston Consulting Group (BCG) şi platforma de recrutare online BestJobs.eu, arată cât la sută dintre români sunt dispuși să lucreze de acasă pentru companii străine.

Un nou studiu realizat la nivel global de către Boston Consulting Group (BCG) şi platforma de recrutare online BestJobs.eu, arată cât la sută dintre români sunt dispuși să lucreze de acasă pentru companii străine. Astfel, disponibilitatea românilor de a se muta în străinătate pentru a munci a scăzut brusc, pe fondul pandemiei, în timp ce interesul acestora de a lucra de acasă pentru un angajator dintr-o altă ţară este în plină ascensiune. Potrivit studiului, 61% dintre români spun că sunt dispuşi să caute un angajator din străinătate pentru care ar putea lucra de acasă.

„COVID este o nouă variabilă care îi face pe oameni să devină precauţi atunci când se pune problema relocării internaţionale. Şi, odată cu extinderea modelului muncii de la distanţă, mulţi angajaţi ar putea simţi că îşi pot continua cariera în străinătate fără a fi nevoiţi să se mute”, a declarat Melanie Seier Larsen, Managing Director and Partner la BCG.

Dorinţa românilor de a-şi muta locul de muncă în străinătate a înregistrat un procent de 33% în 2020, în scădere bruscă de la 55% în 2018, ultima dată când BCG şi BestJobs au realizat sondajul şi, respectiv, 81% în 2014, spune studiul Decoding Global Talent, Onsite and Virtual. „Acest procent de 33% este semnificativ mai mic decât media globală de 50% a celor aproape 209.000 de participanţi din 190 de ţări, care au fost chestionaţi pentru realizarea raportului. Interesul scăzut de a se muta în străinătate a fost exprimat de re-spondenţi, în aproape fiecare ţară din lume”, se arată în studiu, transmite Agerpres.

61% dintre români spun că sunt dispuşi să lucreze de acasă pentru companii străine

Totodată, din cauza pandemiei provocate de COVID-19 a apărut dorinţa pentru un nou tip de mobilitate. 61% dintre români spun că sunt dispuşi să caute un angajator din străinătate pentru care ar putea lucra de acasă. Primele 10 destinaţii internaţionale pentru munca de la distanţă sunt: Regatul Unit, Germania, Statele Unite, Franţa, Italia, Austria, Spania, Canada, Belgia şi Elveţia.

Acest procent de 61% constatat în rândul românilor este mai mare decât media globală de 57% şi plasează România la capătul inferior, pe lista ţărilor din Europa Centrală şi de Sud-Est, Bulgaria şi Serbia situându-se în frunte, cu 73%, urmate de Polonia cu 71%, Slovenia cu 66%. România şi Ungaria înregistrează cele mai mici procente, de 61%, respectiv, 60% în privinţa interesului de deplasare pentru a lucra în străinătate.

„Angajarea oamenilor din alte ţări nu este o practică nouă a angajatorilor. Însă, tendinţa în creştere pentru munca de la distanţă face posibilă implementarea acestei practici la o scară mai largă şi duce la extinderea bazei de talente disponibile. Pentru angajaţi există, de asemenea, un avantaj, ei pot avansa în carieră fără a-şi schimba complet viaţa, deoarece nu ar trebui să se mute în altă parte”, a spus Adam Kotsis, BCG Associate Director, People Strategy.

Cu toate acestea, companiile pot întâmpina şi provocări majore atunci când oferă locuri de muncă internaţionale la distanţă, cum ar fi integrarea culturală, a adăugat el.

71% din persoanele din domeniul digital lucrează de acasă

La nivel global, perspectiva de a lucra de la distanţă pentru un angajator străin este deosebit de mare în rândul persoanelor din domenii precum digital şi analitică, cu un procent de 71%, iar pentru oamenii din IT şi tehnologie, procentul este de 67%. În rândul persoanelor cu studii superioare, coeficientul de disponibilitate a fost la fel de mare: 62%.

„Atât numărul de job-uri cât şi interesul pentru munca la distanţă sunt într-o creştere constantă de anul trecut, după startul pandemiei COVID-19, şi ne asteptăm să continue pe această linie ascendentă şi acest an. Spre exemplu doar în luna februarie s-au înregistrat cu 24% mai multe anunţuri pentru job-uri remote, inclusiv anagajatori străini, comparativ cu luna anterioară. Şi candidaţii continuă să aplice în număr mare la job-uri remote (work from home), cu 30% mai multe aplicări decât în luna ianuarie”, a spus Ana Visian, Marketing Manager BestJobs.eu

În acest sens, România este în concordanţă cu tendinţa globală, dar cu procente mult mai mari: 86% pentru toate cele trei categorii, digital şi analitică, IT şi tehnologie şi Media şi Informaţii, din datele găsite de BCG şi BestJobs. Angajaţii care au participat la sondajul din România au fost în număr de 2.570. 38% dintre persoanele intervievate deţin o diplomă de licenţă, iar 28% o diplomă de master.

Cipru, în topul românilor

BCG şi BestJobs au identificat, de asemenea, părerea respondenţilor despre România, ca un potenţial loc de muncă de la distanţă. Primele zece ţări ai căror cetăţeni au listat România ca o alegere de top au fost: Cipru, Bulgaria, Italia, Letonia, Nigeria, Luxemburg, Regatul Unit, Maroc, Ungaria şi Germania.

„SUA şi-a pierdut statutul de destinaţie principală în care străinii ar dori cel mai mult să se mute cu serviciul, Canada fiind acum considerată drept destinaţia majoritar preferată. S-a ajuns la această situaţie deoarece pandemia a îndreptat oamenii către ţările care s-au descurcat cel mai bine în lupta cu coronavirusul”, arată datele BCG şi The Network. Cu toate acestea, când vine vorba despre munca internaţională de la distanţă, SUA schimbă locul cu Canada şi este din nou pe primul loc.

Aproape toate ţările care s-au situat în topul primelor zece au o incidenţă relativ scăzută a cazurilor de COVID-19. Topul include Canada, Australia (acum numărul trei printre destinaţiile globale de muncă) şi Japonia (acum numărul şase). În plus, două ţări din re-giunea Asia-Pacific care au primit laude pentru răspunsul sistemului de sănătate publică – Singapore şi Noua Zeelandă – apar pe listă pentru prima dată.

În Europa, îngrijorările legate de răspunsul la coronavirus au contribuit la regresul interesului pentru multe destinaţii care înainte erau populare. Germania şi Franţa au căzut fiecare câte două locuri în clasament iar Italia şi Spania nu mai fac parte acum din lista primelor zece.

Atitudinea oamenilor faţă de cele mai renumite oraşe ale lumii reflectă, de asemenea, răspunsul la coronavirus al acestor ţări. New York, Barcelona, Roma şi Madrid sunt acum considerate mult mai puţin atractive ca destinaţii de lucru, faţă de 2018. Tokyo şi Singapore au crescut ca grad de atractivitate, la fel ca Dubai şi Abu Dhabi, din Emiratele Arabe Unite, care au fost puţin afectate.

Londra, cel mai atrăgător oraș

„Londra a rămas cel mai atrăgător oraş în care cineva ar vrea să lucreze, Amsterdamul ajungând pe poziţia a doua, după ce a crescut cu trei locuri în clasament. În acelaşi timp, Seoul, Kuala Lumpur, Beijing, Copenhaga, Lisabona şi Istanbul au ajuns pentru prima dată în top 30”, se arată în raport.

Boston Consulting Group este partenerul liderilor din afaceri şi societate pentru a-i ajuta să facă faţă celor mai mari provocări şi pentru a descoperi cele mai mari oportunităţi.

The Network este o alianţă globală formată din peste 60 de website-uri de recrutare, angajate să găsească cele mai bune talente în peste 130 de ţări. Fondată în anul 2002, The Network a devenit liderul global în recrutarea online, deservind mai mult de 2.000 de corporaţii globale.

BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România, cu o experienţă de peste 20 ani în domeniu. În orice moment, pe BestJobs sunt peste 4,6 milioane de profesionişti conectaţi la piaţa muncii şi peste 25.000 de joburi.