70% dintre turiştii care au călătorit anul trecut în România au preferat cazarea în structură de primire turistică tip hotel/aparthotel, care reprezintă 47% din totalul spaţiilor de cazare, conform unei analize realizate de o firmă de consultanţă.
„Raportat la numărul de locuitori, România are de recuperat un decalaj major faţă de alte ţări din regiune în ceea ce priveşte numărul de camere de hotel şi numărul de turişti. În anul 2019, din totalul de 227.315 spaţii de cazare (camere în hoteluri, pensiuni, apartamente în regim hotelier, hosteluri, etc) doar 107.711 reprezintă camere de hotel clasificate la 1-5 stele, adică aproximativ 47%”, arată datele analizei EST Hospitality.
Cu un număr similar de spaţii de cazare şi camere de hotel şi cu o populaţie cu aproape 50% mai mică decât cea a României, Republica Cehă a atras pe baza estimărilor companiei pentru anul 2019, un număr dublu de turişti.
Analiza semnalează că anul 2019 a adus o creştere a numărului de turişti (români şi străini) faţă de anul 2018 de aproximativ 4%, fiind înregistraţi 13,3 milioane de turişti faţă de 12,8 milioane turişti. Dintre aceştia, 9,3 milioane de turişti (aproximativ 70%) au optat pentru cazare în hoteluri.
„Dacă avem în vedere că din totalul spaţiilor de cazare la nivel naţional camerele de hotel reprezintă doar 47% putem trage concluzia că oferta de cazare este insuficient reprezentată faţă de cererea înregistrată. Sunt necesare mai multe facilităţi de finanţare (ex.: programe în care proiectele hoteliere să devină eligibile pentru finanţările din fonduri europene, finanţări din fonduri publice etc) pentru a putea atrage mai mulţi turişti şi a dezvolta mai mult destinaţiile turistice”, subliniază autorii analizei.
Centrul ţării, cel mai atractiv
În cifre absolute, cea mai mare creştere a numărului de turişti în anul 2019 s-a înregistrat în Regiunea Centru (Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş, Sibiu), 3,14 milioane în 2019 faţă de 3,02 milioane în 2018. Acest rezultat poate fi explicat prin concentraţia de atracţii turistice din aceste regiuni şi prezenţa lor în toate cataloagele agenţiilor de turism specializate în incoming, se menţionează într-un comunicat.
Pe locul 2 s-a situat Regiunea Nord-Est (Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui) cu 1,33 milioane de turişti în 2019 faţă de 1,23 milioane turişti în anul anterior, urmată de Regiunea Sud – Est (Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Tulcea, Vrancea) cu 1,88 milioane de turişti în anul 2019 fata de 1,79 milioane turişti în 2018.
Creşterile cele mai mari s-au înregistrat în judeţe în care structura bazei hoteliere nu mai corespunde preferinţelor consumatorilor şi aceştia au preferat alte structuri de cazare (ex. pensiuni, apartamente în regim hotelier, vile turistice etc) care sunt mai noi şi oferă mai multe servicii.
În privinţa numărului de turişti cazaţi în structurile de primire turistică de tip hotel/aparthotel, creşterile cele mai mari s-au înregistrat în judeţele în care totalul camerelor este sub 300 unităţi. 68% din camerele de hotel/aparthotel din România sunt clasificate la 1-3 stele, în structuri vechi ridicate în anii ’80.
Clasificarea hotelurilor în România
Normele de clasificare a hotelurilor se stabilesc în funcție de normele utilizate în țările din Europa care se bucură de un turism dezvoltat, dar și de recomandările pe care le are de făcut Organizația Mondială a Turismului în privința condițiilor minime de clasificare în funcție de stele în celelalte țări europene.
Conform acestor norme, hotelurile primesc stele, iar pensiunile, vilele sau cabanele turistice primesc flori (margarete). Spre deosebire de pensiuni, vile sau cabane, hotelurile au un număr mai mare de camere, au în componența lor un restaurant și o recepție deschisă chiar și 24/24.
Există criterii importante: suprafața hotelului și echipament: cât de mari sunt camerele, echiparea sanitară, prezența mobilierului și a altor accesori; dar şi criterii calitative: cât de nou/funcțional este mobilierul, calitatea serviciilor oferite, ospitalitatea angajaților, etc.
1. Clasificare hoteluri de 1 stea – rangul „turist”
- Toate camerele sunt echipate cu cabină sau cadă de duș, precum și toaletă;
- Camerele sunt curățate în fiecare zi;
- Toate camerele au televizor cu telecomandă;
- Masă și scaune;
- Chiuvete dotate cu săpun, șampon și loțiune de corp;
- Prosoape de baie;
- Serviciu de recepție;
2. Clasificare hoteluri de 2 stele – rangul „standard”
- Micul dejun este inclus în prețul cazării;
- Există o lampă de citit lângă pat;
- Acces la Internet din cameră sau dintr-o zonă publică;
- Plata cu cardul;
- Loțiune de corp, gel de duș, săpun și șampon în baie;
- Lenjerie de pat de schimb;
- Ofertă de produse sanitare: pastă de dinți, periuță de dinți, kit de bărbierit.
3. Clasificare hoteluri de 3 stele – rangul „confort”
- Recepția este deschisă timp de cel puțin 14 ore;
- Personalul angajat la hotel vorbește cel puțin 2 limbi străine;
- Există telefon în cameră;
- Acces la Internet;
- Mobilier și loc pentru depozitarea bagajelor;
- Curățătorie;
- Cameră de bagaje;
- Uscător de păr în baie, pe lângă prosoape, gel de duș, șampon;
- Sistem de înregistrare a plângerilor venite din partea clienților.
4. Clasificare hoteluri de 4 stele – rangul „prima clasă”
- Recepția hotelului este deschisă timp de cel puțin 18 ore;
- Există lobby cu bar;
- Micul dejun este inclus în preț și există room service;
- Hotelul este echipat cu un mini-bar;
- Există fotoliu sau canapea în cameră, pe lângă pat;
- Se poate oferi halat de baie și papuci de cameră la cerere;
- Există produse cosmetice în cameră;
- Hotelul are în componență și un restaurant.
5. Clasificare hoteluri de 5 stele – rangul „lux”
- Recepția este deschisă timp de 24 de ore;
- Personalul hotelier vorbește mai multe limbi străine;
- Există portar și opțiunea de parcare cu valet;
- Oaspeții pot fi primiți individual, cu flori și cadou în cameră;
- Există un mini-bar în hotel;
- Room service non-stop;
- Presă de haine cu returnare într-o oră;
- Există și serviciu de curățare a pantofilor.