STUDIU: Ce preocupări au oamenii din HR pe timp de criză

Dezvoltarea capacităţii de leadership, managementul talentelor şi capitalizarea pe imaginea de brand a angajatorilor reprezintă principalele trei preocupări ale HR-ului românesc în perioada crizei, potrivit unui studiu realizat de The Boston Consulting Group (BCG) si de Asociatia Europeană a Managementului Oamenilor (EAPM). De asemenea, dintre cele 21 de provocări identificate de specialiştii în resurse umane din Europa, 7 sunt considerate critice în actualul context economic: manag

Dezvoltarea capacităţii de leadership, managementul talentelor şi capitalizarea pe imaginea de brand a angajatorilor reprezintă principalele trei preocupări ale HR-ului românesc în perioada crizei, potrivit unui studiu realizat de The Boston Consulting Group (BCG) si de Asociatia Europeană a Managementului Oamenilor (EAPM).

De asemenea, dintre cele 21 de provocări identificate de specialiştii în resurse umane din Europa, 7 sunt considerate critice în actualul context economic: managementul talentelor, dezvoltarea abilităţilor de leadership, planificarea strategică a forţei de muncă, implicarea şi motivarea angajaţilor, evaluarea performanţei angajaţilor, managementul schimbării şi consolidarea unor organizaţii centrate pe procese de învăţare continuă.
   
„Concluziile studiului reconfirmă priorităţile ce ar trebui să stea la baza activităţii departamentelor de HR din orice companie şi reafirmă importanţa strategică a contribuţiei acestora în depăşirea prezenţei perioadei de criză”, a declarat Sorin Faur, membru al HR Club.

Măsuri de reducere a costurilor

Conform studiului, reducerea costurilor cu recrutarea, evenimentele interne şi bonusurile bazate pe performanţă, sunt cele mai comune acţiuni pe care le-ar întreprinde specialiştii de HR, pentru a echilibra costurile în perioada recesiunii.

Disponibilizările bazate pe performanţa individuală au crescut în mod semnificativ implicarea angajaţilor şi au eliminat simptomul de culpabilitate, frica şi frustratrea pe care o simt angajaţii care rămân, în momentul în care colegii lor sunt nevoiţi să părăsească locul de muncă.

Mai mult de o treime dintre respondenţi au fost de acord că disponibilizarea angajaţilor full-time este una dintre cele mai optime măsuri de adoptat în timpul contracţiei economice.

Planificarea strategică a forţei de muncă, managementul performanţei, implicarea angajaţilor, abilităţile de leadership, managemtnul schimbării şi comunicarea internă şi externă sunt principalele prioritaţi pe care ar trebui să le aibă companiile în perioadele de criză.

Studiul a fost realizat în perioada noiembrie 2008-ianuarie 2009, în 11 ţări europene, pe un eşantion de 90 de specialişti în resurse umane. Studiul se concentrează pe principalele preocupări ale managerilor de resurse umane în perioada actualei recesiuni economice şi pe acţiunile care trebuie întreprinse de conducătorii marilor corporaţii pentru a preîntâmpina efectele contracâiei economice globale.