Pandemia de coronavirus a generat probleme majore atât din punct de vedere economic, dar și sanitar, iar angajații români au avut enorm de suferit de pe urma acestei crize. De asemenea, potrivit unui studiu realizat de Ejobs, pandemia a schimbat felul în care se raportează tinerii la carieră.
Criza care a afectat și piața muncii în ultimele luni a avut un ecou puternic asupra felului în care tinerii se raportează la viața lor profesională, inclusiv în cazul celor care se află la experiența primului job. Dacă până anul acesta candidații cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani aplicau semnificativ mai puțin decât cei din categoriile 25-35 de ani și 36-45 de ani, ultima jumătate de an a declanșat o responsabilizare cu efecte vizibile imediat.
În doar câteva luni, acești candidați tineri și foate tineri i-au depășit pe cei din segmentul 36-45 și se apropie foarte mult de cei din zona 25-35 de ani. ”Vorbim despre categoria care a crescut cel mai mult, din punctul de vedere al aplicărilor. În luna septembrie, spre exemplu, au fost aproape 500.000 de tineri care au aplicat pentru unul sau mai multe dintre joburile disponibile pe eJobs. Comparativ, segmentul 25-35 de ani, în mod tradițional cel mai activ pe piața muncii, a cumulat aproximativ 550.000 de aplicări”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Cel mai recent studiu derulat de eJobs în rândul tinerilor arată că vânzările și IT-ul sunt domeniile care îi atrag cel mai mult, nu doar datorită faptului că le asociază cu venituri salariale peste medie, ci și pentru că vin la pachet cu perspective de dezvoltare profesională pe termen lung. Un alt sector de care sunt atrași și în care aplică este relații clienți / call center, urmat, la egalitate, de marketing, resurse umane și contabilitate. ”Companiile care oferă servicii de relații clienți și call center sunt recunoscute pentru numărul mare de tineri pe care îl angajează și sunt considerate un foarte bun punct de pornire în carieră. De altfel, sunt și unul dintre cei mai mari angajatori, chiar și în această perioadă, când în alte industrii planurile de expansiune și-au mai redus din intensitate”, explică Bogdan Badea.
Probleme mari la începutul carierei
Cu toate că numărul de joburi entry level disponibile în piață este în continuare mare, candidații aflați la început de carieră se confruntă cu o serie de probleme. Lipsa experienței, percepția că în realitate sunt prea puține joburi pentru tineri, faptul că nu știu cum să gestioneze întrebările din timpul unui interviu de angajare, salariile mici sau lipsa consilierii profesionale sunt principalele obstacole pe care le au cei care vor să se angajeze pentru prima oară. ”Este important ca ei să știe că multe dintre aceste argumente nu au o susținere reală. Sunt multe joburi care cer experiență zero, sunt din ce în ce mai mulți angajatori dispuși să investească în instruirea noilor angajați. Pe de altă parte, sunt de acord că se resimte în piață lipsa consilierii profesionale adecvate. Tinerii ar trebui să știe cum să se orienteze, cum să își dea seama pentru ce joburi sunt potriviți, cum să își facă CV-ul, cum se prezinte la un interviu de angajare și așa mai departe. Tocmai de aceea noi am creat un spațiu special destinat lor, platforma www.primul-job.ro, unde găsesc nu doar joburi exclusiv entry level, ci și o serie de articole și ghiduri care să-i ajute să se angajeze mai repede”, spune Bogdan Badea.
Întrebați ce contează cel mai mult atunci când caută un job, respondenții aceluiași studiu au răspuns că, mai presus de salariu, sunt atenți la perspectivele de dezvoltare profesională și la planul de carieră pe care îl oferă viitorul angajator. Tot tinerii mai caută stabilitate, o atmosferă plăcută în cadrul echipei și posibilitatea de a lucra part time. ”Asta nu ar trebui să ne mire. Vedem că scade vârsta primei angajări și mulți își doresc să poată merge și la cursuri, și la birou, așa că prima opțiune este un job part time. Dacă până acum un an, doi ani, vedeam foarte mulți tineri care așteptau să se angajeze doar după finalizarea studiilor și căutau din start joburi full time, acum situația se schimbă”, completează Bogdan Badea. Pachetul de beneficii salariale ajunge la finalul clasamentului celor mai importante criterii luate în calcul înainte de angajare.
Atunci când vine vorba despre așteptările salariale pe care le au, participanții la survey arată că sunt conectați la realitățile din piață. Astfel, pentru un sfert dintre respondenți salariul pe care l-ar cere este cuprins între 1.700 și 2.000 de lei, iar alți 25% menționează o sumă cuprinsă între 2.100 și 2.500 de lei. 14% au așteptări cuprinse între 2.600 și 3.000 de lei și 12% între 1.500 și 1.700 de lei. 11% ar cere salarii între 3.100 și 4.500 de lei și doar 4% cred că s-ar califica pentru un venit salarial mai mare de 4.500 de lei.
Studiul a fost efectuat în perioada iulie – august 2020, pe un eșantion de 1.967 de respondenți cu vârste între 18 și 24 de ani.