Codruț Nicolau, CEO Edenred, a prezentat în cadrul unei conferințe de presă rezultatele unui studiu marca Benefit despre modul în care românii își gestionează beneficiile extrasalariale. Conform informațiilor studiului, valoarea medie lunară a beneficiilor extrasalariale a crescut cu aproape 50% în ultimii 5 ani. Totodată, CEO-ul a transmis că din ce în ce mai multe companii, atât mari cât și mijlocii, se interesează de cardurile de beneficii extrasalariale.

„Studiul încearcă să scoată principalele trenduri și evoluții care se observă la nivel de întreaga economie. Dacă acum ceva ani, în 2017, beneficiile extrasalariale în comparație cu salariul însemnau foarte puțin, ele au crescut în permanență până în prezent. Nu se observă doar o creștere față de media anului trecut, anul acesta ne așteptăm ca media să treacă de 800 de lei”, a transmis CEO-ul Edenred România, Codruț Nicolau, conform infofinanciar.ro.

Codruț Nicolau, Director General, Edenred România şi Benefit Systems
Codruț Nicolau, Director General, Edenred România şi Benefit Systems

Piața beneficiilor extrasalariale, în creștere

„Asistăm la o reconfigurare a modalităților prin care companiile își fidelizează angajații. Dacă ne uităm retrospectiv, în anii în care beneficiile extrasalariale însemnau, în principal, tichete de masă și tichete cadou, în prezent, observăm că paleta s-a diversificat, în pas cu nevoile și provocările cu care se confruntă angajații în această perioadă. Pe de altă parte, angajatorii au de gestionat valurile de demisii care au culminat anul trecut cu un total de 450.000 la nivel național. Beneficiile extrasalariale flexibile pot asigura un sprijin major pentru retenția, loializarea și atragerea angajaților, prin diversitatea de opțiuni capabile să satisfacă nevoi variate. În același timp, acestea contribuie la crearea unui mediu de lucru în care angajații se pot dezvolta sănătos”, susține CEO-ul Edenred.

Benefit este o companie a Grupului Edenred, cumpărată în anul 2018 când era în stadiul de start-up, dezvoltată într-o platformă în care angajații au flexibilitatea de a-și gestiona după bunul plac beneficiile extrasalariale. Conform declarațiilor lui Codruț Nicolau, în prezent aplicația a ajuns să aibă între 350.000 și 400.000 de utilizatori lunari.

„Suma maximă de care un salariat poate să beneficieze utilizând întreaga paletă de beneficii salariale este 3.300 brut. Există companii care oferă sume mai mari și mai mici. Maximul pe care l-am observat în zona de servicii este 1250 lei, peste medie. În toate industriile, numărul de jucători care apelează la beneficii salariale este în creștere”, explică CEO-ul Edenred, conform infofinanciar.ro.

Ce caută salariații în materie de beneficii?

Pe primul loc se află tichetele de masă, care au reprezentat 53% din totalul bugetelor acordate de companii în 2021. Pe locul 2 urmează cadourile (beneficii în natură), fiind urmate de turismul intern (voucherele de vacanță), cadourile oferite cu ocazii speciale (zile de naștere, sărbători precum Paștele sau Crăciunul), sănătatea, pensiile private, activitățile culturale, transportul, sportul și cursurile profesionale. Un serviciu nou introdus în platforma Edenred este cel de donații, prin care angajații pot alege să redistribuie o parte din beneficiile lor către ONG-uri.

„Turismul intern devine din ce în ce mai utilizat ca produs, a înregistrat o creștere semnificativă, de la 21% în 2020 la 27% în 2021. La cadouri, companiile pot să acorde 300 de lei cu fiscalitate complet 0 de sărbători sau ocazii speciale. Sănătatea este de la an la an un trend descendent, de la 8,7% în 2020 la 7,7% în 2021. Pensiile private se mențin la același nivel, 6,6%, în timp ce activitățile culturale (cărți, spectacole, festivaluri) au crescut de la 1,7% la 3,1%”, explică Codruț Nicolau.

Beneficiile extrasalariale, 0% taxe pentru angajator

Companiile pot acorda până la 3.133 de lei lunar net în beneficii extrasalariale angajaților, cu 0% taxare pentru angajator. Există 3 categorii de beneficii care sunt taxate la angajat: tichetele de masă (10%), voucherele de vacanță (10%) și tichetele culturale (10%.

Există și diferențe între preferințele alese de sexe: femeile spre exemplu cheltuie aceste beneficii pe sănătate și turism, în timp ce bărbații pe transport și pensii private. Astfel de diferențe există și la nivelul industriilor în care angajații activează.

Spre exemplu, în IT, cadourile beneficii în natură sunt cu 12% mai căutate decât în medie. Pe de altă parte, în retail, sunt cu -13% mai dorite decât media de 31,7%. Pe de altă parte, angajații din retail și-au folosit aproape 45% din bugetul de cheltuieli extrasalariale din 2021 cu tichetele de vacanță.

„Retailul consumă mai multe activități culturale decât celelalte industrii. În zona de servicii financiare apetitul este mai mare pentru sănătate. În retail există un apetit pentru pensii private mai mare decât în alte industrii”, explică CEO-ul Edenred.