Companiile globale de top îşi reevaluează modelele de afaceri şi îşi îmbunătăţesc flexibilitatea operaţională, în vederea perioadei de redresare economică, potrivit studiului global „Lecţiile schimbării” realiazat de Ernst & Young.
În timp ce multe companii încep să iasă dintr-o criză a incertitudinii financiare şi să planifice din nou pentru viitor, ele recunosc, de asemenea, că funcţionează acum într-un mediu de afaceri foarte diferit, se arată în studiul Ernst. Astfel, sunt foarte puţine companii care afirmă că vor mai face de acum înainte „afaceri ca de obicei” (business as usual).
„La prima vedere, este o perspectivă destul de sumbră pentru mediul de afaceri, în această lume nouă, cea post-recesiune. Ca o tendinţă generală, cererea va fi scăzută în orizontul de timp previzionabil, iar şomajul va rămâne în continuare la un nivel ridicat. Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu cotele de impozitare, pentru că este necesară finanţarea programelor guvernamentale de facilităţi acordate companiilor în diverse ţări pentru ieşirea din criză. Prin urmare va mai dura ceva timp până ce se va recâştiga încrederea consumatorilor. Nu există nici o îndoială ca vom vedea, de asemenea, reglementări mai profunde şi mai agresive care prin cerinţa de implementare vor aduce un cost suplimentar pentru afaceri „, a declarat Steve Almássy, Vicepreşedinte al organizaţiei globale Ernst & Young.
Priorităţi diferite
Studiul Ernst & Young arată de asemenea că gândirea managerilor s-a modificat faţă de perioada de început a anulu.
„Cu şase luni în urmă clienţii ne spuneau că a fost vorba de supravieţuire şi de obţinerea de suficient numerar pentru a îşi putea plăti personalul şi furnizorii. Acum, corporaţiile sunt mai interesate de reevaluarea modelului lor de afaceri şi de flexibilizarea operaţiunilor. Cash-ul este încă important, dar la fel de importantă este planificarea pentru viitor şi pentru creşterea cotei de piaţă, fie prin extindere geografică, fie prin produse şi servicii noi”,spune Steve Almássy.
Astfel, 90% dintre clienţii Ernst & Young au adoptat sau au luat în considerare adoptarea unei strategii de re-concentrare asupra activităţii lor de bază. Acest lucru s-a datorat ori faptului că activele non-core au fost vândute, ori pentru că aplicarea unei strategii de agregare a activităţilor ar fi fost atât high-cost, cât şi high-risk.
O mare parte din companii şi-au reevaluat, de asemenea, strategia lor faţă de clienţii cheie (84%) şi şi-au revizuit ţintele de rentabilitate pe categorii/segmente de clienţi (85%).
Eficienţa, pe primul loc
În afară de analizarea modelului de afaceri şi adaptarea strategiei la o lume nouă, companiile au căutat permanent modalităţi de reducere a costurilor şi de adaptare mai rapidă şi mai eficientă la o piaţă în continuă schimbare. Peste 90% din companii au accelerat programe de reducere a costurilor în întreaga organizaţie (74%), sau au luat în considerare în mod activ acest aspect (18%).
Numărul de companii care au apelat deja la outsourcing sau la centre de servicii în comun (shared service centers) a fost mai mic (55%), dar alte 31% dintre companiile luate în discuţie au afirmat că intenţionează să introducă un program de eficienţă pentru funcţiile de suport în afaceri. În această perioadă, companiile au fost preocupate în mod activ de introducerea de programe pentru reducerea costurilor fixe.
De asemenea, firmele au identificat nevoia de a putea face previzionări şi analize mai bune (80%) şi de a continua să caute noi modalităţi de a avea un program de lucru flexibil, ca şi contrapondere la opţiunea reducerii numărului de angajaţi (71%).
Fiecare sector cu criza lui
Studiul mai arată că sectorul bancar şi cel auto, de exemplu, au suferit o schimbare masivă în ultimii doi ani, în timp ce alte industrii – industria de petrol, cea de tehnologie, de exemplu – cu toate că au simţit în mod clar efecteşe crizei, nu au fost răvăşite de aceasta.
„În pofida diferenţelor dintre sectoare în ceea ce priveşte modul în care acestea au fost afectate de recesiune, există unele principii comune pe care toate le-au învăţat în ultimii doi ani. Nu există companie, indiferent de sector de activitate, care să îşi poată permite să creadă că va realiza o revenire la normalitate într-un termen scurt şi mai mult fiecare industrie are jucători care nu vor supravieţui pe termen lung „, subliniază Steve Almássy.
Surpriză: extindere geografică pe timp de criză
Deşi surprinzător, o parte dintre corporaţii au trecut în mod activ la diversificare pe noi pieţe geografice. Astfel, 85% din companii au răspuns ca au făcut deja acest lucru (59%), sau au în vedere un astfel de plan (26%).
„Este cel mai probabil că pieţele emergente îşi vor reveni în cea mai mare parte a lor ceva mai rapid din recesiune; clienţii noştri văd că acum 15% din companiile Fortune 100 îşi au sediul principal în ţările BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China), aceasta însemnând că oportunităţile de creştere economică şi potenţialul de a se extinde sunt cu adevărat globale. Chiar dacă în prezent companiile pun accent pe activităţile lor de bază, asta nu le împiedică să caute clienţii şi pieţe noi”, mai spune Steve Almássy.
„Lecţiile schimbării” este un studiu realizat de Ernst & Young care distilează conversaţiile pe care peste 500 de parteneri seniori ai companiei din întreaga lume le-au avut cu clienţii lor internaţionali în decursul ultimelor câteva luni.
Ernst & Young este una dintre cele mai mari companii la nivel mondial în domeniul serviciilor de audit financiar, consultanţă fiscală şi consultanţă în tranzacţii, având peste 144.000 de angajaţi în întreaga lume. În România Ernst & Young s-a impus ca unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale.