Departamentul de Transport (DfT) al Guvernului Regatului Unit a elaborat în februarie 2010 o “Strategie pentru transport activ”, prin care propune mersul pe jos și cel pe bicicleta, ca o alternativă la transportul cu mașina și mijloacele de transport în comun.
Viziunea Departamentului de Transport (DfT) este construirea unui sistem de transport care să fie folositor tuturor, mai exact, un sistem de transport care să echilibreze nevoile economiei, mediului și ale societății, compartimente care stau și la temelia dezvoltării durabile. Pentru a-și atinge obiectivele, DfT lucrează cu parteneri regionali, locali și din sectorul privat.
La baza strategiei Active Travel a stat atât îngrijorarea pentru sănătatea cetățenilor, cât și pentru calitatea aerului, traficul aglomerat și emisiile de carbon. DfT consideră găzduirea Jocurilor Olimpice din 2012 o oportunitate de neratat pentru a convinge britanicii să facă mai multă mișcare.
DfT are 5 obiective majore:
1. Suport pentru dezvoltarea și competitivitatea economică print-un sistem de transport eficient și de încredere.
2. Reducerea emisiilor de carbon și a altor gaze, pentru a evita periculoasele schimbări de climă.
3. Contribuirea la o siguranță mai mare, la sănătate și la creșterea speranței la viață prin reducerea riscului la moarte, boală și accidente cauzate de transport, plus promovarea unui transport benefic sănătății.
4. Promovarea egalității de șanse pentru toți cetățenii, cu dorința de a avea o societate cât mai echilibrată.
5. Îmbunătățirea calității vieții pentru cei care folosesc transportul, dar și pentru cei care nu îl folosesc și promovarea unui mediu natural sănătos.
Guvernul britanic a făcut deja investiții de 140 de milioane de lire în acest domeniu, incluzând și campanii de conștientizare a importanței transportului activ. Acestă nouă etapă a transportului se va numi “Decada ciclismului”. Pentru a-și atinge obiectivele, autoritățile își propun să facă străzile mai sigure pentru cicliști și pietoni impunând limite de viteză, vor avea grijă ca fiecare copil care își dorește o bicicletă să aibă acces la ea, angajații instituțiilor publice vor fi incluși în programul “Cycle to Work Guarantee”, fiecare clădire va fi dotată cu parcări pentru biciclete și se vor construi parcări de biciclete la fiecare stație de tren.
Pentru ca mersul pe jos să îi atragă pe britanici, autoritățile se gândesc să creeze un mediu sigur și plăcut pentru plimbări și implicarea lor în programe ca “Walking for Health”- program național care încurajează oamenii să facă scurte plimbări în comunitatea lor, “2012 Active Challenge Routes”, “Walk Once a Week” (WoW)-program care încurajează părinții și elevii să meargă cel puțin o dată pe săptămână pe jos la școală.
Pentru a impulsiona cetățenii, în strategie apar exemplele altor țări, în care mersul pe bicicletă și mersul pe jos au o pondere mult mai mare decât în Marea Britanie. Britanicii sunt încurajați să intre în competiție cu orașe ca Amsterdam, Copenhaga și New York, unde deja se desfășoară programe de acest fel.
Autoritățile cred că programul va ajuta și la economiserea de bani, făcând referire la banii cheltuiți de autorități pentru decongestionarea traficului, pentru accidentele rutiere și pentru îmbunătățirea calității aerului. În studiul de oportunitate al proiectului apar statistici despre gradul de activități fizice pe care îl face populația britanică, din care rezultă că britanicii sunt mai mult sedentari și din această cauză apar bolile de inima, fracturile, etc. iar pentru autorități asta înseamnă bani cheltuiți pentru sistemul sanitar. Studiul explică și legătura dintre calitatea proastă a aerului și sănătatea precară, care în UK reducere speranța la viață cu 7-8 luni.
Ministrul Transportului Sadiq Khan declara în martie: “Transportul activ înseamnă un sistem de transport în care mersul pe jos și ciclismul devin norme. În loc ca oamenii să ia din automatism cheile de la mașină, vreau să îi văd că sunt destul de încrezători încât să sară pe bicicletă sau să se încalțe cu pantofii sport.”
Autoritățile se bucură și de sprijinul sectorului neguvernamental. Organizații ca Sustrans and the Cyclists Touring Club, Living Streets and Walk England, au lucrat cu autoritățile centrale și locale mulți ani, iar rezultatul acestei colaborări a fost programul National Cycle Network, training-uri de ciclism, programe de mers pe jos spre scoala și hărți pentru mersul pe jos, dar nu numai.
Argumentele care au stat la baza strategiei pentru transport activ a Regatului Unit sunt valabile şi în România. Calitatea aerului, traficul aglomerat, emisiile de carbon şi sănătatea populaţiei fac din aplicarea măsurilor gândite de Guvernul britanic un lucru necesar şi la noi. Modelul de mai sus ar putea fi preluat în România de Ministerul Transportului și Infrastructurii, începând poate cu un plan implementabil pentru impulsionarea transportului în comun şi a alternativelor la utilizarea automobilului personal. Efectele pozitive ale regândirii felului în care ne deplasăm şi ale unui plan integat, ce răspunde celor 5 obiective logice în materie de transport, ar putea fi simţite deopotriva de populaţie, de administraţia centrală, de autorităţile locale şi mediul de afaceri.
Notă:
Acest studiu de caz face parte din colecţia de exemple de bune practici a comunităţii durabile, prima comunitate de practică pentru dezvoltare durabilă din România. Comunitatedurabila.ro reuneşte experţi şi manageri de proiecte din domenii diverse, cu toţii interesaţi să dezvolte profilul durabil al proiectelor pe care le conduc.
Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabila” co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeşte în oameni!” iniţiat de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta în parteneriat cu ActiveWatch şi implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.