„Cercetarea ne-a confirmat că în spatele vânzării de produse de la o persoană la alta nu există doar motivații de ordin financiar, dimpotrivă. Există un număr mare de utilizatori care sunt motivați de ideea de reînnoire și care resping gândul de păstra în casele lor obiecte perfect funcționale, pe care nu le mai folosesc. Vedem foarte clar că există situații în care românii dau dovadă de pragmatism și aleg astfel de platforme din rațiuni foarte practice, în încercarea de a-și rezolva problemele lor sau pe cele ale comunităților din care fac parte”, spune Cristina Gheorghițoiu, general manager OLX Group România.
Cei mai mulți dintre românii care accesează site-urile de anunțuri pentru vânzarea și cumpărarea de obiecte sunt absolvenți de facultate (36,5%) și au vârste cuprinse între 25-34 ani (37,5%).
Ce îi motivează pe români să-și vândă lucrurile folosite? Aproximativ 53% dintre respondenți își doresc recuperarea unei părți semnificative din investiția inițială, în timp ce 50,4% dintre cei intervievați au menționat posibilitatea reinvestirii banilor câștigați în achiziționarea unui alt produs. Pentru 43,2% dintre români, vânzarea de obiecte înseamnă și reintroducerea în circulație a unor bunuri ce nu mai sunt folosite în mod frecvent de către primii proprietari, în timp ce pentru 34,7% dintre ei reprezintă un mod de a avea mai mult spațiu în casă.
Tot din rațiuni practice, românii preferă mediul online pentru a-și vinde bunurile deținute. Astfel, 65% dintre respondenți au declarat că preferă să apeleze la un site de anunțuri datorită accesului la cumpărători din toată țara, iar peste jumătate dintre respondenți preferă folosirea unui site de anunțuri mulțumită ușurinței și rapidității în folosire. De asemenea, 28,5% dintre aceștia se îndreaptă către acest canal online pentru că este și cel mai popular, arată analiza OLX.
Atunci când vine vorba să cumpere bunuri deținute de alți proprietari, 42,2% dintre cei intervievați au menționat posibilitatea de a găsi lucruri ca ”noi” ofertate de alte persoane, însă la prețuri semnificativ mai mici. De asemenea, 29,8% dintre respondenți au declarat că aleg să cumpere obiecte la mâna a doua, in stare buna, pe care nu și-ar permite să le achizitioneze noi.
În ceea ce privește canalul de cumpărare, 47% dintre respondenții studiului aleg un site de anunțuri pentru că oferă posibilitatea de a găsi cele mai bune oferte, în timp ce pentru 43,5% dintre cumpărători principalul avantaj îl reprezintă accesul la ofertele din toată țara.
Studiul a fost realizat în perioada noiembrie – decembrie 2016, pe un eşantion de 2 141 de persoane din mediul urban.