Directorii generali din România sunt optimişti cu privire la perspectivele de creştere ale veniturilor companiilor pe care le conduc, 86% dintre aceştia declarându-se încrezători în creşterea acestora în următoarele 12 luni, iar dintre aceştia, 39% sunt foarte încrezători, potrivit PwC.
Pe termen mai lung, 96% dintre directorii generali din România, care au participat la sondajul pentru cea de-a 17-a ediţie anuală a raportului PwC Global CEO Survey, cred în majorarea veniturilor companiilor lor în următorii trei ani, iar 49% sunt foarte încrezători.
În plan regional, directorii generali din Europa Occidentală sunt cei mai încrezători cu privire la perspectivele economiei globale pe termen scurt (50% mizând pe creşterea acesteia), pe măsură ce se înmulţesc semnele de redresare ale economiei zonei euro. În schimb, directorii generali din Europa Centrală şi de Est sunt mai puţin încrezători, doar 26% mizând pe îmbunătăţirea situaţiei economice globale.
Conform aceleiași surse, directorii generali din România fac însă excepţie de la tendinţele regionale, 45% dintre aceştia cred că situaţia economiei globale se va îmbunătăţi în următoarele 12 luni, în comparaţie cu 13% anul trecut. ”Sondajele care măsoară aşteptările jucătorilor din piaţă sunt foarte bune semnale ale tendinţelor economice. Creşterea semnificativă a numărului directorilor generali încrezători în perspectivele de creştere pe termen scurt ale companiilor lor ar putea indica intrarea într-un nou ciclu de creştere a economiei globale, care probabil că va dura mai mult timp (de obicei ciclurile de expansiune sunt mai lungi decât cele de recesiune), însă ritmul acestei creşteri ar putea fi unul lent”, spune Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC România. De exemplu, în SUA, înainte de instalarea recesiunii în decembrie 2007, economia a crescut timp de 16 ani continuu (din 1991), cu singura excepţie a două trimestre din 2001, ca urmare a atentatelor teroriste de pe 11 septembrie 2001. ”Cu toate acestea, nu există nicio garanţie că viitorul ciclu de creştere va fi la fel de lung”, adaugă Iuga.
De asemenea, întrebaţi care sunt factorii care vor determina creşterea viitoare, dezvoltarea de noi produse şi servicii a fost identificată de 35% dintre directorii generali drept principala oportunitate de creştere, în comparaţie cu doar 25% dintre aceştia anul trecut. În România, 47% dintre directorii generali văd oportunităţi de creştere venind din inovaţia în materie de produse şi servicii, iar 24% dintre aceştia din extindere pe pieţele unde deja activează.
Referitor la pieţele externe cele mai importante pentru creşterea companiilor lor în următoarele 12 luni, 27% dintre directorii generali din România s-au referit la Germania, iar 18% la Rusia.
Pentru cea de-a 17-a ediţie anuală a raportului PwC Global CEO Survey au fost realizate 1.344 de interviuri în 68 de ţări din întreaga lume, în ultimul trimestru al anului 2013.