Cea mai mare parte a companiilor sunt de părere că efectele crizei vor fi vizibile şi după finele acestui an, potrivit unui studiu realizat de compania internaţională de consultanţă în management Horváth & Partners  cu privire la consecinţele şi măsurile luate privind situaţia de criză.

Respondenţii raportului au fost din rândul top managerilor din companiile din Germania, Austria, Elveţia, Ungaria şi România, din industrii de piaţă precum auto, construcţii, chimice, producţie de bunuri industriale, IT, comerţ, servicii, trasporturi, utilităţi sau bancar şi asigurări, acestea fiind şi cele mai afectate domenii de criza economică mondială.

Românii râmân optimişti

Cercetarea Horváth & Partners a arătat, o dată în plus, că optimismul de pe piaţa din România se păstrează încă, jumătate dintre companii declarând că nu se află în criză.

„Optimismul autohton însă se păstrează, astfel că 50% din companiile intervievate spun că acestea nu se află în criză, chiar dacă numărul comenzilor a scăzut dramatic în cele mai multe cazuri”, arată studiul realizat de Horváth & Partners.

De asemenea, referitor la măsurile planificate de companiile din mediul local de afaceri, acestea sunt creşterea transparenţei şi îmbunătăţirea sistemelor de control, dar şi creşterea volumului de afaceri. Mai puţin importante sunt măsurile legate de stabilizarea cifrei de afaceri, dar şi cele privind reducerea costurilor sau asigurarea lichidităţilor, potrivit cercetării.

„Situaţia economică din România a fost mai puţin bună decât ceea ce era prevăzut. În luna martie, prognoza la descresterea PIB-ului în 2009 pe trimestrul II era de – 4,9%, iar descreşterea realizată a fost de – 8,7%. De remarcat este faptul că în trimestrul II şi III, consumul populaţiei a scăzut drastic, cu peste 13% în timp ce declinul investiţiilor din economie s-a ridicat la aproape 26%. Criza prin care trece atât România, cât şi pieţele internaţionale este o criza fără precedent, ale cărei efecte şi durată nu pot fi anticipate”, a declarat Kurt Weber, Managing Director.

Cât mai ţine recesiunea în România?

În cea de-a doua parte a studiului realizat de Horváth & Partners se regăsesc părerile marilor manageri de companii din domeniile menţionate,  prezente pe piaţa autohtonă. Prima concluzie a respondenţilor a fost faptul că managerii sunt conştienţi că efectele şi consecinţele crizei sunt majore, însă măsurile necesare eficientizării lipsesc aproape cu desăvârşire. 58% dintre aceştia cred că durata recesiunii va fi între unul şi până la doi ani, respectiv până la finele acestui an, ori până la sfârşitul anului 2011.

Cât despre afacerile anului 2009, oficialii companiilor luate în calucl au declarat că acestea au scăzut. 56% dintre companiile participante la studiu au înregistrat diminuări în medie cu 15%, în timp ce 31% au stagnat la nivelul anului 2008, iar 13% au indicat o creştere a cifrei de afaceri. Una dintre cele mai mari probleme ale companiilor din România este inexistenţa strategiei, acest lucru fiind cauzat de lipsei de inovaţie sau pierderea cotelor de piaţă.

2001-2008, ani pierduţi pentru firmele locale

„Pentru companiile prezente în România vânzarea rămâne cuvântul de ordine. Singurele strategii adoptate sunt cu privire la dezvoltarea echipelor de vânzare din firmă. În acelaşi timp, venind tot în ajutorul vânzărilor, firmele încearcă să-şi întărească canalele de distribuţie, să dezvolte pieţe regionale noi şi să se repoziţioneze din punctul de vedere al preţului”, mai spune raportul Horváth & Partners.

Raportul mai oferă şi o comparaţie a României cu Germania, Austria sau Ungaria. Astfel, aproape 70% din firmele locale estimează o scădere a lichidităţilor pe termen lung, comparativ cu procentajul companiilor nemţeşti şi austriece, de 55%. Acest lucru este o consecinţă a faptului că în perioada 2001-2008 firmele româneşti nu au acordat suficientă importanţă dezvoltării instrumentelor de management ale lichidităţilor. În prezent, companiile din România abia îşi ajustează prognozele, în timp ce firmele din Germania, Austria şi Ungaria gândesc deja strategii de preţ şi repoziţionare.

Dintre jucătorii din construcţii 56% din cei intervievaţi văd o recesiune ce va mai dura până la doi ani, iar 99% dintre aceştia estimează diminuări ale cifrei de afaceri pe termen lung. 68% din firmele din industria chimică participante la studiu iau măsuri privind reducerea creanţelor. Industria chimică urmăreşte o repoziţionare şi planifică noi recrutări în poziţii strategice. „Companiile din industria auto sunt cele mai rezervate deoarece, 43% apreciază că efectele crizei vor fi resimţite şi după anul 2011. În piaţa producţiei de bunuri industriale lucrurile se văd destul de contradictorii. 44% din participanţi consideră că efectele recesiunii se vor diminua în acest an, iar 48% aproximează o scădere a acestora abia la sfârşitul lui 2011”, se mai arată în studiu. 

Industia IT, cel mai puţin afectată

Sectorul IT este singurul domeniu unde situaţia nu este atât de dramatică, se mai arată în raportul companiei de cinsultanţă. 50% cred în îmbunătăţiri încă de la jumătatea acestui an, iar 25% estimează chiar creşteri ale cifrei de afaceri.

În ceea ce priveşte segmentul comerţului, acesta pune accent în principal pe măsuri privind distribuţia şi redimensionarea portofoliului de produse. Domeniul serviciilor este unul complex, deoarece principalele măsuri adoptate fac referire la managementul companiei. 23% dintre acestea planifică realinierea portofoliului de produse privind clienţii existenţi, iar 19% iau măsuri privind îmbunătăţirea instrumentelor de controlling.

„În piaţa transporturilor, chiar dacă au fost mari scăderi ale cifrei de afaceri şi de comenzi, nivelul lichidităţilor nu a fost afectat de situaţia de criză. Companiile din acest domeniu văd finalul recesiunii odată cu sfârşitul lui 2010”, susţin datele raportului Horváth & Partners. Din cauza marilor diminuări, piaţa utilităţilor iau măsuri orientate spre dezvoltarea pieţei pentru asigurarea lichidităţilor pe termen scurt. Sectorul bancar şi al asigurărilor prognozează că efectele crizei vor fi resimţite şi după anul 2009, deşi mare parte din companiile de profil participante au avut creşteri ale volumului de activitate.

Horváth & Partners este o companie de consultanţă managerială independentă înfiinţată în 1981 în Stuttgart. Aceasta are peste 450 de angajaţi cu înaltă calificare distribuiţi în Germania, Austria, Elveţia, Ungaria, România, Spania, Emiratele Arabe şi SUA.