În România o companie din trei a avut deja probleme cu lichidităţile din cauza plăţilor neefectuate sau întârzierilor la plată ale clienţilor, arată un studiu realizat de compania de colectare a creanţelor EOS. Aceasta în timp ce în Germania doar 9% din companii au întârzieri la plată, iar în Slovacia sunt afectate 16% dintre firme. În Grecia, ţara în care această cotă este a doua la nivel mondial, 23% dintre firmele chestionate au admis că au avut până acum probleme c
În România o companie din trei a avut deja probleme cu lichidităţile din cauza plăţilor neefectuate sau întârzierilor la plată ale clienţilor, arată un studiu realizat de compania de colectare a creanţelor EOS.
Aceasta în timp ce în Germania doar 9% din companii au întârzieri la plată, iar în Slovacia sunt afectate 16% dintre firme. În Grecia, ţara în care această cotă este a doua la nivel mondial, 23% dintre firmele chestionate au admis că au avut până acum probleme cu lichidităţile.
La studiul „Obiceiuri de plată în ţările europene” efectuat în 2010 de Grupul EOS au participat 2.200 de companii din zece ţări europene cu privire la obiceiurile locale de plată.
Firmele din comerţ , cele mai afectate
În ţara noatră, cele mai afectate au fost companiile din comerţ, în condiţiile în care 39% dintre acestea au avut deja probleme grave din cauza creanţelor neîncasate, în cazul serviciilor 27%, iar în industrie aproape un sfert (24%).
Comparativ cu anul 2007, numărul total al companiilor afectate a crescut în mod simţitor, în momentul respectiv 16% dintre cei chestionaţi declarând că au avut cel puţin o dată probleme cu lichidităţile, arată studiul.
„Condiţiile economice s-au înrăutăţit foarte mult în anul 2009. Companiile s-au confruntat tot mai des cu problema refinanţării. Astfel, volumul creanţelor neachitate a crescut, valoarea acestora atingând în octombrie 2009 nivelul maxim de peste un miliard de lei”, a declarat directorul general al EOS KSI România, Georg Kovacs.
Companiile româneşti privesc viitorul cu scepticism. În perspectiva următorilor doi ani, în jur de 38,6% se aşteaptă la o înrăutăţire a comportamentului de plată al clienţilor, în timp ce 41% prevăd o evoluţie constantă.
Intervalul de plată este în medie de 33 zile
O posibilă cauză a problemei este cea legată de intervalele de plată destul de mici acordate clienţilor pentru a plăti. Astfel, firmele din România acordă clienţilor intervale de plată în medie de 33 de zile. Clienţii persoane juridice au la dispoziţie în medie un interval de 40 de zile pentru plata facturilor, iar clienţii persoane fizice au la dispoziţie un interval mediu de 23 de zile pentru plata facturilor.
Spre comparaţie, în Spania intervalul acordat de companii clienţilor pentru a plăti este de 70 zile, iar în Grecia de 106 zile. Cele mai scurte intervale de plată pentru clienţii persoane juridice le acordă companiile din Rusia şi Germania (în medie 24 de zile).
„Multe companii aşteaptă în continuare prea mult până să adreseze problema managementului creanţelor. În acest caz se aplică următorul principiu: Cu cât se acţionează mai repede, într-un mod profesional, pentru colectarea facturilor ale căror termen de plată a fost depăşit, cu atât mai mare este probabilitatea să le recuperaţi şi să evitaţi problemele de lichidităţi”, a declarat Kovacs.
Totuşi, doar aproximativ una dintre trei companii din România (27%) dispune în prezent de angajaţi specializaţi în domeniul Managementului Creanţelor. Nu în ultimul rând, în acest context, una din două (51%) dintre companiile româneşti chestionate acordă o importanţă crescută Managementului Riscului şi al Creanţelor. Doar în Grecia această valoare este mai mare, reprezentând 73%.
EOS KSI aparţine Grupului EOS. Compania oferă servicii de colectare creanţe, factoring şi rapoarte de bonitate.