Potrivit unui studiu realizat de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), 50% dintre tinerii consumatori din Europa consideră, în continuare, că este mai acceptabil să achiziţioneze bunuri contrafăcute atunci când preţul produselor originale este prea mare, chiar dacă sunt din ce în ce mai conştienţi de riscurile şi consecinţele achiziţionării de produse contrafăcute.
80% dintre europeni cred că în spatele produselor contrafăcute se află organizaţii infracţionale
Potrivit studiului realizat de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), 80% dintre europeni cred că în spatele produselor contrafăcute se află organizaţii infracţionale şi consideră că achiziţionarea de mărfuri contrafăcute distruge întreprinderi şi locuri de muncă. 83% dintre respondenţi cred, de asemenea, că achiziţionarea de mărfuri contrafăcute sprijină comportamentul lipsit de etică şi două treimi consideră că este o ameninţare pentru sănătate,siguranţă şi pentru mediu.
În ceea ce priveşte pirateria, 82% dintre europeni sunt de acord că obţinerea de conţinut digital prin surse ilegale implică un risc de practici dăunătoare (înşelăciune sau conţinut necorespunzător pentru minori). În pofida acestor rezultate pozitive, un european din trei (31%) consideră în continuare că este acceptabil să achiziţioneze bunuri contrafăcute atunci când preţul produsului original este prea mare, proporţia ajungând la jumătate (50%) în cazul consumatorilor mai tineri, cu vârste între 15 şi 24 de ani.
13% dintre europeni declară că au cumpărat produse contrafăcute în mod intenţionat în ultimele 12 luni. Această cifră ajunge la 26% pentru cei cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani, de două ori media UE, scăzând însă la 6% în grupa de vârstă 55-64 de ani şi sub 5% în rândul celor cu vârsta de 65 de ani şi peste.
La nivel UE, în Bulgaria se cumpără intenționat cele mai multe produse contrafăcute
Potrivit sursei citate anterior, la nivel de ţară, proporţia consumatorilor care au cumpărat intenţionat produse contrafăcute variază de la 24% în Bulgaria, până la 8% în Finlanda. În afară de Bulgaria, cumpărarea de produse contrafăcute în mod intenţionat mai depăşeşte media UE în Spania (20%), Irlanda (19%), Luxemburg (19%) şi România (18%).
Preţul mai mic al produselor originale rămâne factorul cel mai des menţionat (43%) pentru a opri cumpărarea de produse contrafăcute. Riscul de experienţe negative (produse de slabă calitate pentru 27% din persoane, riscuri legate de siguranţă pentru 25% şi sancţiunile pentru 21%) reprezintă, de asemenea, un factor esenţial pentru a-i împiedica pe consumatorii să cumpere produse contrafăcute.
Incertitudinea în ceea ce priveşte autenticitatea produselor este în creştere. Aproape patru europeni din zece (39%) s-au întrebat dacă au cumpărat produse contrafăcute, iar jumătate din tineri (52%) au declarat acelaşi lucru. Cercetarea arată că disparităţile dintre statele membre din UE sunt semnificative: în timp ce aproximativ un sfert dintre consumatorii din Danemarca şi Ţările de Jos (26%) nu erau siguri dacă ce au cumpărat era autentic sau nu, această cifră creşte la 72% în România.
Europenii au incertitudini și cu privire la legalitatea surselor pe care le utilizează pentru conţinut online, 41% întrebându-se dacă o sursă accesată este legală sau nu.
„Înţelegerea percepţiilor cetăţenilor contribuie la angajarea în dialoguri relevante, atât cu consumatorii, cât şi cu părţile interesate, ca parte a activităţilor noastre de sensibilizare şi de informare. Ultima ediţie a Studiului privind percepţia asupra proprietăţii intelectuale oferă noi perspective semnificative asupra percepţiei încălcării drepturilor de proprietate intelectuală şi subliniază încă o dată necesitatea de a sprijini protecţia consumatorilor.
De asemenea, confirmă evoluţiile pozitive în ceea ce priveşte conştientizarea şi disponibilitatea conţinutului digital din surse legale”, a declarat directorul executiv al EUIPO, Christian Archambeau.
În general, europenii se opun utilizării de conţinut piratat
Potrivit studiului respectiv, în general, europenii se opun utilizării de conţinut piratat, 80% declarând că preferă să utilizeze surse legale pentru a accesa conţinut online, dacă există o opţiune accesibilă. De fapt, în ultimul an, aproape 9 persoane din 10 cunosc cel puţin un tip de ofertă de conţinut legal în ţara lor şi peste patru europeni din zece (43%) au plătit pentru a accesa, descărca sau transmite conţinut protejat prin drepturi de autor de la un serviciu legal.
Marea majoritate însă (65%) consideră pirateria acceptabilă atunci când conţinutul nu este disponibil în abonamentul lor. În plus, 14% din europeni recunosc că au accesat intenţionat conţinut din surse ilegale în ultimele 12 luni. Pentru tinerii cu vârste între 15 ani şi 24 de ani procentul ajunge la 1 din 3 (33%), în special pentru a vedea evenimente sportive, folosind dispozitive sau aplicaţii ilicite de streaming.
Proporţia oamenilor care accesează conţinuturi piratate variază, de asemenea, de la o ţară la alta, de la 9% în Finlanda şi Danemarca la 22% în Malta. Accesibilitatea din punct de vedere financiar şi o gamă mai largă de conţinuturi din surse legale sunt motivele cele mai menţionate pentru renunţarea la conţinut piratat, se mai arată în analiza citată.