Piața mondială a bunurilor de folosință îndelungată, cu excepția celei din America de Nord, rămâne stabilă, la o valoare totală de 1,01 trilioane de euro. GfK se așteaptă ca rata de scădere a vânzărilor în această piață să fie de -0,2% pentru întregul an 2019. Cu toate acestea, experiențele devin din ce în ce mai importante ca motor de creștere a cumpărăturilor într-o piață de un trilion de euro. Acestea sunt concluziile GfK pentru piața globală electro-IT, concluzii ce vor fi prezentate la IFA 2019 care are loc la Berlin între 6 și 11 septembrie.
Potrivit studiului GfK FutureBuy, 65% dintre respondenții acestei cercetări au fost de acord cu afirmația: „Consumatorul se simte mai în control ca oricând atunci când alege cele mai potrivite produse pentru el”. Același studiu dezvăluie că 53% dintre consumatori apreciază experiențele mai mult decât posesia de bunuri. GfK a identificat cinci teme majore care reprezintă un numitor comun în piețele bunurilor de folosință îndelungată și care stau la baza experiențelor ce influențează deciziile de cumpărare pe aceste piețe.
1) Performanța: Performanța se referă la experiențele superioare furnizate de caracteristicile high end ale produsului. Privind exemplul smartphone-urilor, îmbinarea de funcții, cum ar fi dimensiuni mai mari ale display-ului (6-7”), camere foto (20MP+) și spațiu de stocare crescut (128GB+) atrag consumatorii. Vânzările produselor cu o astfel de îmbinare de caracteristici au reprezentat 16% din veniturile livrate de smartphone-uri sau 33 de miliarde de euro în primele șase luni ale anului 2019, în creștere cu 3% față de aceeași perioadă a anului 2018. Aceste funcții performante permit mesageria (75%) și captarea de fotografii și video de calitate înaltă (62%). Aceste activități sunt identificate ca o prioritate din ce în ce mai mare în analiza comportamentului de consum și satisfac nevoia oamenilor de a surprinde momente din viața lor și de a le împărtăși cu alte persoane oriunde și oricând. Un alt exemplu este piața electrocasnicelor mari, unde capacitatea mai mare de stocare este o tendință în creștere. Segmentul mașinilor de spălat cu capacitate de încărcare de 9+ kg și peste crește cu 24% și își revendică o pondere mai mare din cheltuielile gospodăriilor pentru categoria electrocasnicelor mari.
2) Simplificarea: Mai mult de jumătate (52%) dintre respondenții studiului GfK Life Study sunt de acord cu afirmația „Sunt mereu în căutarea unor modalități de a-mi simplifica viața”. Dispozitivele conectate sunt primul lucru care ne vine în minte atunci când este vorba despre satisfacerea acestei nevoi de simplificare. Principala provocare aici este de a propune noi modalități de utilizare relevante și accesibile și de a îmbunătăți interoperabilitatea între dispozitivele inteligente. Oferirea unor modalități noi de utilizare pentru dispozitivele conectate și simplificarea sarcinilor cotidiene precum curățarea și spălarea se află în topul listelor de dorințe ale consumatorilor. Vânzările aspiratoarelor robot, un produs cheie în simplificarea activităților casnice, au crescut cu 18% din punct de vedere valoric din ianuarie până în iunie 2019. Rata de creștere a vânzările de aspiratoare robot a depășit-o pe cea a întregului segment de aspiratoarele, care a crescut cu 11% și se află pe un trend descendent. Același lucru este valabil și pentru uscătoarele de rufe, ale căror vânzări au crescut cu 13%. Consumatorii pot elimina cu ajutorul acestuia un aparat de uz casnic prin fuzionarea a două, eliberând spațiul din casă și scăpând de sarcina de a întinde rufele la uscat.
3) Premiumizarea: Un număr tot mai mare de consumatori prioritizează experiențele în raport cu deținerea de bunuri. Mai mult de jumătate (53%) au fost de acord cu această afirmație în studiul GfK Consumer Life. Există un grup din ce în ce mai mare de consumatori care își reflectă identitatea prin utilizarea și deținerea acestor produse premium aspiraționale, care încurajează atitudinea de tip „Răsfață-mă!”. Notebook-urile ultra-thin și televizoarele cu tehnologie OLED sunt câteva exemple. Un alt segment „Me” care a înregistrat o creștere puternică (la aproape +100%) sunt produsele premium de îngrijire a părului, inclusiv uscătoarele, aparatele de tuns și de styling cu prețuri de peste 300 EUR. O clasă mijlocie din ce în ce mai largă care trăiește în economiile în curs de dezvoltare a mărit numărul cumpărătorilor care au adoptat de timpuriu produse cu performanțe avansate și care nu se mai uită atât de atent la preț.
4) Shopping fără granițe: Mai mult de un sfert (29%) dintre consumatori aleg un retailer din motive de comoditate, potrivit GfK Consumers Insights Engine. Aceasta reflectă dorința consumatorului de a avea o experiență de cumpărare independentă de locație și 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Aceștia fac achiziții de pe numeroase canale și se așteaptă la o tranziție perfectă între ele, de la magazinul fizic la cel online, la retailul mobil – oricând și oriunde. Nu este de mirare că un sfert din valoarea vânzărilor globale ale pieței electo-IT a fost realizată online în prima jumătate a anului. Vânzările online au crescut cu 10%. Cu toate acestea, în ultimii patru ani, vânzările retailerilor omnichannel au crescut cu peste 60%, în timp ce jucătorii tradiționali au crescut cu 25%. Acest lucru se datorează faptului că shopping-ul omnichannel oferă consumatorilor ce este mai bun din ambele lumi și demonstrează importanța creării de experiențe de retail fără limite.
5) Economiile în curs de dezvoltare: Aceste regiuni au o clasă de mijloc în creștere, ceea ce înseamnă, la o scală multi-anuală, o cerere mare de bunuri de folosință îndelungată. Aceste economii tind să aibă însă fluctuații mari. În trecut, aceste piețe erau considerate doar piețe de consum, dar acum se maturizează. Unele dintre aceste economii și-au dezvoltat competențele tehnologice și de fabricație, ceea ce le-a permis să acopere cea mai mare parte a cererii interne, dar și să exporte. Confrom datelor GfK Point of Sales, aproximativ 50% din telefoanele inteligente produse sub branduri chineze au fost exportate în alte regiuni (Asia emergentă, Africa, Europa de Vest și Europa Centrală) în al doilea trimestru al anului 2019. Procentul a crescut de la 31% în 2016.
Deși există diferențe considerabile între veniturile disponibile ale populației între țările dezvoltate și cele în curs de dezvoltare, studiile GfK de consumator indică faptul că locuitorii din țările emergente au nevoi și preferințe similare stimulate de aceleași tendințe precum performanța, simplificarea, caracteristicile premium și posibilitatea de a face cumpărături oricând și de oriunde.