Smartphone-ul s-a transformat în dispozitivul preferat pentru accesarea internetului atât la nivel global, cât și în România. Odată cu mutarea traficului către mobil, un lucru a devenit și mai important, chiar critic: viteza cu care se încarcă paginile web. Potrivit datelor Google, România este în topul vitezei de încărcare a site-urilor mobile; chiar și așa, aceasta este departe de așteptările consumatorilor. 

Smartphone-urile au evoluat mult în ultimii ani, în special în ceea ce priveşte adoptarea de către public. Anul trecut, 6 din 10 români cu vârsta de peste 16 ani dețineau un astfel de dispozitiv , potrivit studiului Consumer Barometer 2017, dublu față de 2013. Rata de penetrare a smartphone-urilor se apropie astfel de cea a internetului în România: 69% . Prezent în buzunarul majorității românilor, smartphone-ul a fost adoptat rapid pentru activitățile cotidiene pe internet: trei sferturi dintre utilizatorii români de internet (de peste 16 ani) intră online de pe telefon , față de doar o treime în 2013. 

Pas cu pas, smartphone-ul a înlocuit desktopul, laptopul sau tableta ca principală poartă de acces a internetului. Anul trecut a fost primul an în care românii au navigat online mai frecvent de pe telefonul mobil decât de pe computer. Potrivit studiului Consumer Barometer 2017, 70% dintre românii conectați la internet spun că folosesc smartphone-ul cel puțin la fel de mult ca desktop-ul pentru a naviga online . 

Tinerii sunt cei care au făcut trecerea de la desktop la smartphone cel mai repede și în număr mare, marea majoritate a lor intrând online de pe telefon, însă și seniorii au trecut pe ecranul mobil în număr mare. Astfel, peste jumătate dintre persoanele de peste 55 de ani, cu acces la internet, folosesc smartphone-ul pentru navigare online . La tineri (16-34 ani), 9 din 10 persoane sunt utilizatori de internet mobil. 

Indiferent de vârstă, internetul a devenit o obișnuință cotidiană în România: 85% dintre cei care sunt conectați la internet intră online în fiecare zi. Activitățile cele mai frecvente, precum căutări, vizionare video-uri pe YouTube sau accesare social media s-au mutat pe smartphone. Ponderea mobilului în derularea acestor activități a crescut de 3-4 ori în ultimii 4 ani. Și shopping-ul devine mobil, cu un procent de 27% dintre românii conectați care spun că fac cumpărături de pe mobil la fel de mult ca de pe desktop .  

 

Viteza de încărcare a paginilor este un aspect critic în cazul accesului online de pe smartphone. Aproape jumătate (46%) dintre participanții în cadrul unui studiu realizat de Google  au răspuns că cel mai frustrant lucru atunci când intră online de pe mobil este atunci când o pagină se încarcă lent. Mai mult de jumătate dintre vizitele derulate pe internetul mobil (53%) riscă să fie abandonate dacă se încarcă în mai mult de 3 secunde . Ținând cont de importanța vitezei în experiența utilizării internetului pe mobil, Google a analizat, anul trecut, site-urile din 21 de țări europene și 10 industrii diferite pentru a vedea cum se comportă paginile mobile . 

Conform acestor date, România stă cel mai bine la capitolul viteză medie de încărcare a site-urilor mobile dintre țările europene analizate: 8,1 secunde, la fel ca Germania, în condițiile în care țări precum Polonia, Italia sau Suedia, viteza media de încărcare a unei pagini este de peste 9 secunde. Chiar și așa, aceste valori sunt mult peste valoarea de 3 secunde, recomandată de Google ca reper de bune practici pentru viteza de încărcare a unui site mobil. Cele mai rapide site-uri sunt cele din zona de tehnologie și retail, cu o viteza de încărcare 7,9 și 8,3 secunde, în timp ce educația și instituțiile publice sunt pe ultimul loc în privința vitezei. 

Testarea vitezei de încărcare a unei pagini mobile se poate face aici: Test My Site. Acesta este un serviciu gratuit pus la dispoziție de Google, care arată în câte secunde se încarcă o pagină, câți vizitatori această pagină este posibil să piardă în timpul încărcării paginii și face comparații cu site-uri similare.